شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها

رئیس دانشگاه: وحدت حوزه و دانشگاه یک ضرورت ملی برای برآورده کردن انتظارات جامعه است

رئیس دانشگاه ایلام عنوان کرد: اتحاد حوزه و دانشگاه یک ضرورت ملی برای تأثیرگذاری مطلوب در سطح جامعه و برآورده کردن انتظارت موجود است.

   به گزارش روابط عمومی، مراسم بزرگداشت روز وحدت حوزه  و دانشگاه با حضور حجت الاسلام و المسلمین کریمی‌تبار نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه ایلام، دکتر علی‌اکبری رئیس دانشگاه، حجت الاسلام غیاثی مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه، دکتر ملابهرامی معاون پشتیبانی و منابع انسانی، دکتر شیرخانی معاون فرهنگی و اجتماعی، دکتر یاری رئیس دانشکده ادبیات و علوم انسانی، حجت الاسلام مرادبیگی رئیس حوزه علمیه صاحب الزمان (عج)، رؤسای دانشگاه‌های استان و جمعی از اساتید حوزه و دانشگاه شب یک‌شنبه هشتم دی ماه در محل سالن جلسات حوزه علمیه برگزار گردید.

بعد از قرائت نماز مغرب و عشاء، در این مراسم حجت الاسلام و المسلمین کریمی‌تبار نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه ایلام؛ وحدت حوزه و دانشگاه را یکی از آرمان‌های اصلی انقلاب اسلامی عنوان و تأکید کرد تحقق این مهم تأثیرگذاری حوزه و دانشگاه را در جامعه افزایش خواهد داد.

در ادامه این مراسم دکتر علی‌اکبری رئیس دانشگاه ایلام با بیان اینکه جنس و خاستگاه دانشگاه نقادی است، اظهار کرد: دانشگاه در کنار نقد دیگران به  نقد خود هم می پردازد و به هیچ عنوان وضعیت فعلی  موجود را رضایتبخش نمی‌داند و همیشه به دنبال ارتقاء کمی و کیفی اوضاع  موجود است.

رئیس دانشگاه با اشاره به سابقه درخشان حوزه و دانشگاه در مبارزه با رژیم گذشته، خاطرنشان کرد: آنچه که امروز حاصل شده دستاورد تلاش و رنج حوزویان و دانشگاهیان دیروز است و در این چهل سال هم تربیت شدگان حوزه و دانشگاه سکانداران اصلی انقلاب اسلامی بوده‌اند.

دکتر علی‌اکبری با بیان اینکه بعد از انقلاب حوزه و دانشگاه در سطح گسترده‌ای توسعه کمی یافته‌اند، گفت: علیرغم این توسعه و نتایج خوبی که به دست آمده و بعضی رکوردهای جدید بنام ایران ثبت شده   و از جمله الان ایران در زمینه تولید علم جایگاه شانزدهم را در سطح جهان دارد و بعضی از اساید دانشگاه های کشور و از جمله دانشگاه ایلام جزء اساتید یک درصد برتر جهان هستند، اما متأسفانه ما در حفظ میراث گذشته موفق نبوده‌ایم و حداقل بخشی از آن سرمایه را از دست داده‌ایم.

رئیس شورای فرهنگی دانشگاه، افزود: متأسفانه دیگر از نسل بزرگانی چون آیت‌الله طالقانی، آیت‌الله مطهری، آیت‌الله بهشتی، دکتر شریعتی و استاد نجات الهی که مفاخر تاریخ ایران هستند در حوزه و دانشگاه  خبری نیست که این امر باید برای ما تلنگُری به همراه داشته باشد.

ایشان در ادامه اظهار داشت: تأمل در زندگینامه کسانی چون طالقانی، بهشتی و شریعتی  می‌تواند برای ما درس‌آموز باشد و ما باید یاد بگیریم و یادگیری ‌های گذشته را هم مرور کنیم و از جمله اینکه باید مد نظر داشته باشیم که آیت الله مطهری و دکتر شریعتی صدای مخالف را گوش کردند و از نظرات مخالفین و رقباء کاملاً شناخت پیدا کردند و بدین لحاظ توانستند تأثیرگذاری ماندگاری هم در جامعه داشته باشند.

رئیس دانشگاه در ادامه  با بیان اینکه  حوزه و دانشگاه نیازمند بازنگری در خصوص مخاطب شناسی و شناخت دانشجو و طلبه هستند، اظهار داشت: دانشجو و طلبه ضبط صوت و خمیر نیست که ما بخواهیم هر چیزی را به او منتقل کنیم و یا به هر شکلی که خواستیم درآوریم، بیان داشت: چرا علیرغم اینکه رژیم شاه کسان زیادی را برای تحصیل به غرب فرستاد به جای اینکه آنان حامی و سینه چاک او شوند، منتقد شدند و به صف مبارزیون پیوستند، چون مقوله تربیت، مقوله‌ای پیچیده و متفاوت است و دانشجو و طلبه هم ضبط صوت نیستند، بلکه ماشین پردازش هستند.

رئیس دانشگاه، تصریح کرد: ما جایگاه  و سرمایه بزرگی داشتیم، اما ضمن تأکید بر وحدت حوزه و دانشگاه، متأسفانه ما نتوانستیم حداقل بخشی از آن میراث ارزشمند را حفظ کنیم.

دکتر ‌علی اکبری با بیان اینکه با شهادت آیت الله شهید مفتح  موضوع وحدت حوزه و دانشگاه در جامعه ایران مطرح گردید  و خیلی زود ما در کنار هم قرار گرفتیم و در جامعه هم احترام والایی داریم، یادآور شد: اما باید پرسید، چرا وحدت؟، آیا فقط به خاطر تأکید حضرت امام (ره) به دنبال وحدت بود یا این وحدت ملزومات و زوایای دیگری هم دارد.

رئیس دانشگاه، افزود: اتحاد حوزه و دانشگاه یک ضرورت ملی است، چون به تنهایی نمی‌توان به اهداف اصلی دست یافت و بدین لحاظ باید بصورت جمعی فعالیت کرد تا حوزه و دانشگاه بتوانند انتظارت جامعه را برآورده نمایند.

دکتر ‌علی اکبری، اضافه کرد: علیرغم اینکه حوزه و دانشگاه دو نهاد یاددهنده هستند، اما باید یادگیرنده هم باشند، چون هیچکس علامه دهر نیست و  ما باید به یادگیری از همدیگر  و برای تأثیرگذاری و تأثیرپذیری از همدیگر آمادگی داشته باشیم.

رئیس دانشگاه، یادآور شد: حوزه و دانشگاه باید با گفتگو، تعامل، همکاری، هم افزایی و تشریک مساعی به هم نزدیک شوند و سپس صادقانه ضمن کمک به همدیگر، به نقد متقابل هم بپردازند تا توان تأثیرگذاری در جامعه  را داشته باشند.

رئیس دانشگاه در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به تعامل خوب حوزه و دانشگاه‌ها در استان ایلام به نقش ارزنده حجت‌الاسلام کریمی تبار‌ نماینده محترم ولی فقیه در استان و امام جمعه ایلام در عرصه فرهنگی و حمایت از دانشگاه ها اشاره کرد و اعلام کرد که خوشبختانه با همکاری ایشان و دیگر عزیزان هم اکنون روند تعامل دو نهاد در استان مطلوب است و وجود روحانیون سرشناسی همچون حجتالاسلام اکبرنژاد، حجت‌الاسلام سراج، حجت‌الاسلام غیاثی و حجت‌الاسلام حسینی‌نیا، دکتر شریفی راد و حجت الاسلام سبحانی که از نخبگان و اساتید کارآمد دانشگاه ایلام هستند، ظرفیتی خوب برای توسعه همکاری‌های دوجانبه همچون برگزاری کرسی‌های آزاد‌اندیشی وجود دارد.

رئيس دانشگاه: وحدت حوزه و دانشگاه يک ضرورت ملي براي برآورده کردن انتظارات جامعه است رئيس دانشگاه: وحدت حوزه و دانشگاه يک ضرورت ملي براي برآورده کردن انتظارات جامعه است رئيس دانشگاه: وحدت حوزه و دانشگاه يک ضرورت ملي براي برآورده کردن انتظارات جامعه است رئيس دانشگاه: وحدت حوزه و دانشگاه يک ضرورت ملي براي برآورده کردن انتظارات جامعه است رئيس دانشگاه: وحدت حوزه و دانشگاه يک ضرورت ملي براي برآورده کردن انتظارات جامعه است