رئیس دانشگاه: وحدت حوزه و دانشگاه یک ضرورت ملی برای برآورده کردن انتظارات جامعه است

خانه خبرها

رئيس دانشگاه ايلام عنوان کرد: اتحاد حوزه و دانشگاه يک ضرورت ملي براي تأثيرگذاري مطلوب در سطح جامعه و برآورده کردن انتظارت موجود است.

   به گزارش روابط عمومي، مراسم بزرگداشت روز وحدت حوزه  و دانشگاه با حضور حجت الاسلام و المسلمين کريمي‌تبار نماينده ولي فقيه در استان و امام جمعه ايلام، دکتر علي‌اکبري رئيس دانشگاه، حجت الاسلام غياثي مسئول نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه، دکتر ملابهرامي معاون پشتيباني و منابع انساني، دکتر شيرخاني معاون فرهنگي و اجتماعي، دکتر ياري رئيس دانشکده ادبيات و علوم انساني، حجت الاسلام مرادبيگي رئيس حوزه علميه صاحب الزمان (عج)، رؤساي دانشگاه‌هاي استان و جمعي از اساتيد حوزه و دانشگاه شب يک‌شنبه هشتم دي ماه در محل سالن جلسات حوزه علميه برگزار گرديد.

بعد از قرائت نماز مغرب و عشاء، در اين مراسم حجت الاسلام و المسلمين کريمي‌تبار نماينده ولي فقيه در استان و امام جمعه ايلام؛ وحدت حوزه و دانشگاه را يکي از آرمان‌هاي اصلي انقلاب اسلامي عنوان و تأکيد کرد تحقق اين مهم تأثيرگذاري حوزه و دانشگاه را در جامعه افزايش خواهد داد.

در ادامه اين مراسم دکتر علي‌اکبري رئيس دانشگاه ايلام با بيان اينکه جنس و خاستگاه دانشگاه نقادي است، اظهار کرد: دانشگاه در کنار نقد ديگران به  نقد خود هم مي پردازد و به هيچ عنوان وضعيت فعلي  موجود را رضايتبخش نمي‌داند و هميشه به دنبال ارتقاء کمي و کيفي اوضاع  موجود است.

رئيس دانشگاه با اشاره به سابقه درخشان حوزه و دانشگاه در مبارزه با رژيم گذشته، خاطرنشان کرد: آنچه که امروز حاصل شده دستاورد تلاش و رنج حوزويان و دانشگاهيان ديروز است و در اين چهل سال هم تربيت شدگان حوزه و دانشگاه سکانداران اصلي انقلاب اسلامي بوده‌اند.

دکتر علي‌اکبري با بيان اينکه بعد از انقلاب حوزه و دانشگاه در سطح گسترده‌اي توسعه کمي يافته‌اند، گفت: عليرغم اين توسعه و نتايج خوبي که به دست آمده و بعضي رکوردهاي جديد بنام ايران ثبت شده   و از جمله الان ايران در زمينه توليد علم جايگاه شانزدهم را در سطح جهان دارد و بعضي از اسايد دانشگاه هاي کشور و از جمله دانشگاه ايلام جزء اساتيد يک درصد برتر جهان هستند، اما متأسفانه ما در حفظ ميراث گذشته موفق نبوده‌ايم و حداقل بخشي از آن سرمايه را از دست داده‌ايم.

رئيس شوراي فرهنگي دانشگاه، افزود: متأسفانه ديگر از نسل بزرگاني چون آيت‌الله طالقاني، آيت‌الله مطهري، آيت‌الله بهشتي، دکتر شريعتي و استاد نجات الهي که مفاخر تاريخ ايران هستند در حوزه و دانشگاه  خبري نيست که اين امر بايد براي ما تلنگُري به همراه داشته باشد.

ايشان در ادامه اظهار داشت: تأمل در زندگينامه کساني چون طالقاني، بهشتي و شريعتي  مي‌تواند براي ما درس‌آموز باشد و ما بايد ياد بگيريم و يادگيري ‌هاي گذشته را هم مرور کنيم و از جمله اينکه بايد مد نظر داشته باشيم که آيت الله مطهري و دکتر شريعتي صداي مخالف را گوش کردند و از نظرات مخالفين و رقباء کاملاً شناخت پيدا کردند و بدين لحاظ توانستند تأثيرگذاري ماندگاري هم در جامعه داشته باشند.

رئيس دانشگاه در ادامه  با بيان اينکه  حوزه و دانشگاه نيازمند بازنگري در خصوص مخاطب شناسي و شناخت دانشجو و طلبه هستند، اظهار داشت: دانشجو و طلبه ضبط صوت و خمير نيست که ما بخواهيم هر چيزي را به او منتقل کنيم و يا به هر شکلي که خواستيم درآوريم، بيان داشت: چرا عليرغم اينکه رژيم شاه کسان زيادي را براي تحصيل به غرب فرستاد به جاي اينکه آنان حامي و سينه چاک او شوند، منتقد شدند و به صف مبارزيون پيوستند، چون مقوله تربيت، مقوله‌اي پيچيده و متفاوت است و دانشجو و طلبه هم ضبط صوت نيستند، بلکه ماشين پردازش هستند.

رئيس دانشگاه، تصريح کرد: ما جايگاه  و سرمايه بزرگي داشتيم، اما ضمن تأکيد بر وحدت حوزه و دانشگاه، متأسفانه ما نتوانستيم حداقل بخشي از آن ميراث ارزشمند را حفظ کنيم.

دکتر ‌علي اکبري با بيان اينکه با شهادت آيت الله شهيد مفتح  موضوع وحدت حوزه و دانشگاه در جامعه ايران مطرح گرديد  و خيلي زود ما در کنار هم قرار گرفتيم و در جامعه هم احترام والايي داريم، يادآور شد: اما بايد پرسيد، چرا وحدت؟، آيا فقط به خاطر تأکيد حضرت امام (ره) به دنبال وحدت بود يا اين وحدت ملزومات و زواياي ديگري هم دارد.

رئيس دانشگاه، افزود: اتحاد حوزه و دانشگاه يک ضرورت ملي است، چون به تنهايي نمي‌توان به اهداف اصلي دست يافت و بدين لحاظ بايد بصورت جمعي فعاليت کرد تا حوزه و دانشگاه بتوانند انتظارت جامعه را برآورده نمايند.

دکتر ‌علي اکبري، اضافه کرد: عليرغم اينکه حوزه و دانشگاه دو نهاد ياددهنده هستند، اما بايد يادگيرنده هم باشند، چون هيچکس علامه دهر نيست و  ما بايد به يادگيري از همديگر  و براي تأثيرگذاري و تأثيرپذيري از همديگر آمادگي داشته باشيم.

رئيس دانشگاه، يادآور شد: حوزه و دانشگاه بايد با گفتگو، تعامل، همکاري، هم افزايي و تشريک مساعي به هم نزديک شوند و سپس صادقانه ضمن کمک به همديگر، به نقد متقابل هم بپردازند تا توان تأثيرگذاري در جامعه  را داشته باشند.

رئيس دانشگاه در بخش ديگر سخنان خود با اشاره به تعامل خوب حوزه و دانشگاه‌ها در استان ايلام به نقش ارزنده حجت‌الاسلام کريمي تبار‌ نماينده محترم ولي فقيه در استان و امام جمعه ايلام در عرصه فرهنگي و حمايت از دانشگاه ها اشاره کرد و اعلام کرد که خوشبختانه با همکاري ايشان و ديگر عزيزان هم اکنون روند تعامل دو نهاد در استان مطلوب است و وجود روحانيون سرشناسي همچون حجتالاسلام اکبرنژاد، حجت‌الاسلام سراج، حجت‌الاسلام غياثي و حجت‌الاسلام حسيني‌نيا، دکتر شريفي راد و حجت الاسلام سبحاني که از نخبگان و اساتيد کارآمد دانشگاه ايلام هستند، ظرفيتي خوب براي توسعه همکاري‌هاي دوجانبه همچون برگزاري کرسي‌هاي آزاد‌انديشي وجود دارد.

آخرین اخبار

© تمامی حقوق این سایت برای دانشگاه ایلام محفوظ است

شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها