شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها

سخنرانی علمی دکتر علی سایه میری استادیار دانشگاه در دهلران برگزار گردید

با دعوت و هماهنگی آموزشکده فنی مهندسی و کشاورزی دهلران، سخنرانی علمی دکتر علی سایه میری استادیار دانشگاه ایلام با موضوع«توسعه اقتصادی دهلران، قابلیت ها و محدودیت ها»  در دهلران برگزار گردید.

  به گزارش روابط عمومی دانشگاه، با دعوت و هماهنگی آموزشکده فنی مهندسی و کشاورزی دهلران، سخنرانی علمی دکتر علی سایه میری استادیار دانشگاه با عنوان «توسعه اقتصادی دهلران، قابلیت ها و محدودیت ها» با حضور دکتر کاظم زاده نماینده محترم شهرستان های جنوب استان ایلام در مجلس شورای اسلامی، جناب آقای مجلسی معاون سیاسی -اجتماعی فرمانداری دهلران، روسای دانشگاه های شهرستان، روساء و مدیران ادارات و سازمان ها، اساتید و دانشجویان  برگزار گردید.

 در این جلسه ابتدا دکتر کامران خیرعلی پور سرپرست آموزشکده فنی مهندسی و کشاورزی دهلران ضمن عرض خیرمقدم خدمت مهمانان و حاضرین در مراسم و تشکر از دکتر سایه میری، تأکید کرد شهرستان دهلران دارای ظرفیت های فوق العاده ای است و با توجه به عوامل مختلف و اهتمام نمایندگان و مسئولین شهرستان،  زمینه  برای توسعه این مرکز فراهم است.

   در ادامه دکتر سایه میری ابتدا با طرح سوالاتی، مقدمه ای را در مورد اهمیت اقتصاد و توسعه اقتصادی بیان نمودند و سپس تعریف توسعه اقتصادی را از دیدگاه دانشمندانی چون جرالدمیر، میردال، آمارات یاسن و عظیمی تشریح نمودند و سپس به تعریف رشد اقتصادی پرداخته و تفاوت آن با توسعه اقتصادی را توضیح داند.

 استادیار دانشگاه ایلام ابعاد کمی مختلفی را مانند افزایش تولید، سرمایه گذاری، درآمد، تجارت خارجی، مصرف، پس انداز و گسترش بازارها و تقویت ساختارهای اقتصاد را نتایج رشد اقتصادی دانستند، اما بیان داشتند که توسعه اقتصادی هم بعد کمی و هم کیفی دارد و علاوه بر ثبات، تعادل، پایدار و بلند مدت، محافظ محیط زیست بوده و منافع نسل های آتی را در نظر دارد.

  دکتر سایه میری معیارهای اندازه گیری توسعه اقتصادی را شامل درآمد یا تولید ناخالص ملی، رفاه اقتصادی، اجتماعی، شاخص توسعه انسانی (HDI)، شاخص رقابت پذیری، شاخص لگاتیوم و شاخص پیچیدگی اقتصادی را تعریف و محدودیت ها و مشکلات و مزایای آن ها را بیان نمودند و سپس خصوصیات کشورهای توسعه نیافته را با خصوصیات کشورهای توسعه یافته مقایسه کرده و مشکلات اقتصادی کشورهای توسعه نیافته را تبیین کردند.

  وی عوامل اقتصادی توسعه را منابع طبیعی و محیط زیست، زمین، پول، سرمایه و تمرکز، سازمان تولید، پیشرفت های تکنولوژیک، نیروی کار  و تقسیم کار، مقیاس تولید، ساختارها و زیربناهای اقتصادی و تولیدی برشمردند و عوامل غیر اقتصادی توسعه را فرهنگ، اجتماع، انسان های متمدن، توریسم، عوامل سیاسی، عوامل مدیریتی، نهادها، قوانین آموزشی و آب و هوا اعلام کردند.

   دکتر سایه میری عوامل توسعه اقتصادی در شهرستان دهلران را به طور ویژه منابع نفت و گاز، چشمه های قیر روان، زمین و آب کشاورزی، نیروی کار فراوان، چشمه های آب گرم و آثار باستانی (ختلف که قدیمی ترین آثار باستانی مربوط به کشاورزی در دنیا در تپه علی کش دهلران واقع است) معرفی کردند.

   عضو هیات علمی گروه اقتصاد در زمینه عمده ترین تنگناها و محدودیت های توسعه شهرستان دهلران، بیان داشت:  عدم وجود راه های استاندارد و دارای مشخصه فنی و فقدان راه ریلی، ضعف زیر ساخت های صنعتی، ارتباطی، کشاورزی و بازرگانی، وجود پدیده گرد و غبار و بیابان و پدیده بیابانزایی، کمبود ریزش های جوی و بالا بودن دمای محیط و در نتیجه وجود پدیده تبخیر و فرسایش خاک و ضعف زیر ساخت های شهری و روستایی  از جمله این دلایل می باشد.

  وی با اشاره به مسائل و مشکلات مطرح شهرستان دهلران در زمینه توسعه، گفت:  عدم استفاده صحیح از منابع آب جهت مشروب نمودن زمین های مستعد، عدم استفاده صحیح از جاذبه های گردشگری، فرهنگی، مذهبی در راستای جذب توریست، فرسودگی راه های ارتباطی موجود، عدم دسترسی تجار و بازرگانان جهت انجام صادرات کالا به کشور همسایه به دلیل عدم وجود بازارچه مرزی، عدم استفاده صحیح از ذخایر عظیم نفت و گاز منطقه و عدم استفاده از مشتقات آن به علت عدم استقرار صنایع جانبی مرتبط، کندی پیشرفت صنایع نفتی مثل پتروشیمی، پالایشگاه در راستای تولید مشتقات نفتی، ایجاد اشتغال مولد، کمبود منابع مالی و اعتباری در جهت اجرای پروژههای مهم و زیر بنایی، عدم رغبت سرمایه گذاران داخلی و خارجی در ارتباط با سرمایه گذاری در زمینه های مختلف و عدم همکاری کشور همسایه در فعال سازی بازارچه مرزی از جمله  دلایل اصلی در ممانعت از توسعه اقتصاید این شهرستان می باشد.

   دکتر سایه میری در مورد اصلی ترین قابلیت های توسعه شهرستان  دهلران، بیان داشت: وجود بیش از ???  هزار هکتار زمین زراعی مستعد برای توسعه کشاورزی و صنایع جانبی وابسته، وجود منابع عظیم نفت و گاز برای توسعه صنعت نفت و صنایع جانبی همچون پتروشیمی و پالایشگاه، وجود آثار و جاذبه های با ارزش طبیعی، تاریخی و مذهبی به منظور توسعه صنعت گردشگری و توریستی، وجود ? رودخانه دائمی دویرج و میمه که می توانند ارضی زیادی از زمین های کشاورزی را مشرب نمایند، وجود پتانسیل لازم برای ایجاد و توسعه صنعت شیلات با استفاده از آب های عقبه دو سد بزرگ دویرج و کرخه، وجود ??? کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق که می تواند زمینه مناسب تجارت را با کشور همسایه در جهت رونق بخشی به صادرات و ارزآوری، وجود اقلیم مناسب جغرافیایی برای پرورش انواع دام و طیور مثل گوسفند، بز، شتر، طیور بومی، گاومیش، بلدرچین و شترمرغ، وجود منابع و معادن مرغوب سنگ آهن، سیمان، گچ، شن و ماسه ... برای تولید مشتقات مرتبط، فراهم بودن بستر مناسب طبیعی راه ریلی برای توسعه صنعت راه آهن و ایجاد ارتباطات بازرگانی درون استان و بیرون استانی از جمله قابلیت هیا خوب دهلران برای توسعه است.

  استادیار دانشگاه ایلام ایلام در پایان خواستار تشکیل اتاق فکر فراگیر از منتخبین بخش های دولتی، خصوصی، ثمن ها و رسانه ها و ارائه راهکار مشخص و مدون و قابل ارائه برای عموم بصورت غیر دولتی، اجرای  برنامه ها و سیاست ها، توجه به سازگاری های درونی و بیرونی در برنامه ها، تصمیمات، اقدامات و نتایج، نظارت و شفافیت گسترده، فراگیر و مستمر، پاسخگویی و مسئولیت پذیری همگان در مقابل هم، قائل شدن حق برای مردم و حد برای دست اندر کاران دولتی، عمومی و خصوصی، دخیل ساختن خرد و دانش و دستاوردهای علم روز در تصمیم سازی، تصمیم گیری، اجرا و آینده نگری داشتن، مقایسه نمودن کارها با قبل خود و مسیر آتی آنها با نرم های جهانی، ملی و استانی، گسترش شادابی، همنوع دوستی، خشونت زدایی، تحمل، تعامل و خویشتن  داری گردید.

 

سخنراني علمي دکتر علي سايه ميري استاديار دانشگاه در دهلران برگزار گرديد سخنراني علمي دکتر علي سايه ميري استاديار دانشگاه در دهلران برگزار گرديد