سخنرانی علمی دکتر علی سایه میری استادیار دانشگاه در دهلران برگزار گردید

خانه خبرها
سخنراني علمي دکتر علي سايه ميري استاديار دانشگاه در دهلران برگزار گرديد

با دعوت و هماهنگي آموزشکده فني مهندسي و کشاورزي دهلران، سخنراني علمي دکتر علي سايه ميري استاديار دانشگاه ايلام با موضوع«توسعه اقتصادي دهلران، قابليت ها و محدوديت ها»  در دهلران برگزار گرديد.

  به گزارش روابط عمومي دانشگاه، با دعوت و هماهنگي آموزشکده فني مهندسي و کشاورزي دهلران، سخنراني علمي دکتر علي سايه ميري استاديار دانشگاه با عنوان «توسعه اقتصادي دهلران، قابليت ها و محدوديت ها» با حضور دکتر کاظم زاده نماينده محترم شهرستان هاي جنوب استان ايلام در مجلس شوراي اسلامي، جناب آقاي مجلسي معاون سياسي -اجتماعي فرمانداري دهلران، روساي دانشگاه هاي شهرستان، روساء و مديران ادارات و سازمان ها، اساتيد و دانشجويان  برگزار گرديد.

 در اين جلسه ابتدا دکتر کامران خيرعلي پور سرپرست آموزشکده فني مهندسي و کشاورزي دهلران ضمن عرض خيرمقدم خدمت مهمانان و حاضرين در مراسم و تشکر از دکتر سايه ميري، تأکيد کرد شهرستان دهلران داراي ظرفيت هاي فوق العاده اي است و با توجه به عوامل مختلف و اهتمام نمايندگان و مسئولين شهرستان،  زمينه  براي توسعه اين مرکز فراهم است.

   در ادامه دکتر سايه ميري ابتدا با طرح سوالاتي، مقدمه اي را در مورد اهميت اقتصاد و توسعه اقتصادي بيان نمودند و سپس تعريف توسعه اقتصادي را از ديدگاه دانشمنداني چون جرالدمير، ميردال، آمارات ياسن و عظيمي تشريح نمودند و سپس به تعريف رشد اقتصادي پرداخته و تفاوت آن با توسعه اقتصادي را توضيح داند.

 استاديار دانشگاه ايلام ابعاد کمي مختلفي را مانند افزايش توليد، سرمايه گذاري، درآمد، تجارت خارجي، مصرف، پس انداز و گسترش بازارها و تقويت ساختارهاي اقتصاد را نتايج رشد اقتصادي دانستند، اما بيان داشتند که توسعه اقتصادي هم بعد کمي و هم کيفي دارد و علاوه بر ثبات، تعادل، پايدار و بلند مدت، محافظ محيط زيست بوده و منافع نسل هاي آتي را در نظر دارد.

  دکتر سايه ميري معيارهاي اندازه گيري توسعه اقتصادي را شامل درآمد يا توليد ناخالص ملي، رفاه اقتصادي، اجتماعي، شاخص توسعه انساني (HDI)، شاخص رقابت پذيري، شاخص لگاتيوم و شاخص پيچيدگي اقتصادي را تعريف و محدوديت ها و مشکلات و مزاياي آن ها را بيان نمودند و سپس خصوصيات کشورهاي توسعه نيافته را با خصوصيات کشورهاي توسعه يافته مقايسه کرده و مشکلات اقتصادي کشورهاي توسعه نيافته را تبيين کردند.

  وي عوامل اقتصادي توسعه را منابع طبيعي و محيط زيست، زمين، پول، سرمايه و تمرکز، سازمان توليد، پيشرفت هاي تکنولوژيک، نيروي کار  و تقسيم کار، مقياس توليد، ساختارها و زيربناهاي اقتصادي و توليدي برشمردند و عوامل غير اقتصادي توسعه را فرهنگ، اجتماع، انسان هاي متمدن، توريسم، عوامل سياسي، عوامل مديريتي، نهادها، قوانين آموزشي و آب و هوا اعلام کردند.

   دکتر سايه ميري عوامل توسعه اقتصادي در شهرستان دهلران را به طور ويژه منابع نفت و گاز، چشمه هاي قير روان، زمين و آب کشاورزي، نيروي کار فراوان، چشمه هاي آب گرم و آثار باستاني (ختلف که قديمي ترين آثار باستاني مربوط به کشاورزي در دنيا در تپه علي کش دهلران واقع است) معرفي کردند.

   عضو هيات علمي گروه اقتصاد در زمينه عمده ترين تنگناها و محدوديت هاي توسعه شهرستان دهلران، بيان داشت:  عدم وجود راه هاي استاندارد و داراي مشخصه فني و فقدان راه ريلي، ضعف زير ساخت هاي صنعتي، ارتباطي، کشاورزي و بازرگاني، وجود پديده گرد و غبار و بيابان و پديده بيابانزايي، کمبود ريزش هاي جوي و بالا بودن دماي محيط و در نتيجه وجود پديده تبخير و فرسايش خاك و ضعف زير ساخت هاي شهري و روستايي  از جمله اين دلايل مي باشد.

  وي با اشاره به مسائل و مشکلات مطرح شهرستان دهلران در زمينه توسعه، گفت:  عدم استفاده صحيح از منابع آب جهت مشروب نمودن زمين هاي مستعد، عدم استفاده صحيح از جاذبه هاي گردشگري، فرهنگي، مذهبي در راستاي جذب توريست، فرسودگي راه هاي ارتباطي موجود، عدم دسترسي تجار و بازرگانان جهت انجام صادرات کالا به کشور همسايه به دليل عدم وجود بازارچه مرزي، عدم استفاده صحيح از ذخاير عظيم نفت و گاز منطقه و عدم استفاده از مشتقات آن به علت عدم استقرار صنايع جانبي مرتبط، کندي پيشرفت صنايع نفتي مثل پتروشيمي، پالايشگاه در راستاي توليد مشتقات نفتي، ايجاد اشتغال مولد، کمبود منابع مالي و اعتباري در جهت اجراي پروژههاي مهم و زير بنايي، عدم رغبت سرمايه گذاران داخلي و خارجي در ارتباط با سرمايه گذاري در زمينه هاي مختلف و عدم همكاري کشور همسايه در فعال سازي بازارچه مرزي از جمله  دلايل اصلي در ممانعت از توسعه اقتصايد اين شهرستان مي باشد.

   دکتر سايه ميري در مورد اصلي ترين قابليت هاي توسعه شهرستان  دهلران، بيان داشت: وجود بيش از ???  هزار هكتار زمين زراعي مستعد براي توسعه کشاورزي و صنايع جانبي وابسته، وجود منابع عظيم نفت و گاز براي توسعه صنعت نفت و صنايع جانبي همچون پتروشيمي و پالايشگاه، وجود آثار و جاذبه هاي با ارزش طبيعي، تاريخي و مذهبي به منظور توسعه صنعت گردشگري و توريستي، وجود ? رودخانه دائمي دويرج و ميمه که مي توانند ارضي زيادي از زمين هاي کشاورزي را مشرب نمايند، وجود پتانسيل لازم براي ايجاد و توسعه صنعت شيلات با استفاده از آب هاي عقبه دو سد بزرگ دويرج و کرخه، وجود ??? کيلومتر مرز مشترك با کشور عراق که مي تواند زمينه مناسب تجارت را با کشور همسايه در جهت رونق بخشي به صادرات و ارزآوري، وجود اقليم مناسب جغرافيايي براي پرورش انواع دام و طيور مثل گوسفند، بز، شتر، طيور بومي، گاوميش، بلدرچين و شترمرغ، وجود منابع و معادن مرغوب سنگ آهن، سيمان، گچ، شن و ماسه ... براي توليد مشتقات مرتبط، فراهم بودن بستر مناسب طبيعي راه ريلي براي توسعه صنعت راه آهن و ايجاد ارتباطات بازرگاني درون استان و بيرون استاني از جمله قابليت هيا خوب دهلران براي توسعه است.

  استاديار دانشگاه ايلام ايلام در پايان خواستار تشکيل اتاق فکر فراگير از منتخبين بخش هاي دولتي، خصوصي، ثمن ها و رسانه ها و ارائه راهکار مشخص و مدون و قابل ارائه براي عموم بصورت غير دولتي، اجراي  برنامه ها و سياست ها، توجه به سازگاري هاي دروني و بيروني در برنامه ها، تصميمات، اقدامات و نتايج، نظارت و شفافيت گسترده، فراگير و مستمر، پاسخگويي و مسئوليت پذيري همگان در مقابل هم، قائل شدن حق براي مردم و حد براي دست اندر کاران دولتي، عمومي و خصوصي، دخيل ساختن خرد و دانش و دستاوردهاي علم روز در تصميم سازي، تصميم گيري، اجرا و آينده نگري داشتن، مقايسه نمودن کارها با قبل خود و مسير آتي آنها با نرم هاي جهاني، ملي و استاني، گسترش شادابي، همنوع دوستي، خشونت زدايي، تحمل، تعامل و خويشتن  داري گرديد.

 

آخرین اخبار

© تمامی حقوق این سایت برای دانشگاه ایلام محفوظ است

شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها