شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها

نشست علمی «استاد مطهری و فلسفه زندگی» در دانشگاه ایلام برگزار ‎گردید

با همکاری دانشگاه ایلام و بنیاد شهید مطهری: نشست علمی «استاد مطهری و فلسفه زندگی» با سخنرانی اساتید صاحب نظر در این زمینه در دانشگاه ایلام برگزار گردید.

  به گزارش روابط عمومی، در چهلمین سالگرد شهادت استاد مرتضی مطهری، با همکاری دانشگاه ایلام و بنیاد شهید مطهری، نشست علمی «استاد مطهری و فلسفه زندگی» با سخنرانی دکتر امیرعباس علیزمانی عضو هیأت علمی دانشگاه تهران، دکتر شمس الله سراج دانشیار دانشگاه ایلام، دکتر حسن هوشنگی و دکتر رضا اکبری از اساتید دانشگاه امام صادق (ع) و با حضور دکتر علی اکبری رئیس دانشگاه، دکتر شیرخانی معاون فرهنگی و اجتماعی، جمعی از اساتید دانشگاه ایلام و دانشگاههای استان و دانشجویان صبح امروز در محل سالن آیتاله حیدری برگزار گردید.

در این نشست دکتر علی اکبری رئیس دانشگاه با ابراز خرسندی از برگزاری این نشست در دانشگاه ایلام و خیرمقدم به مهمانان و حاضرین در نشست، با اشاره به نقش آفرینی معلمان در فرآیند پیروزی انقلاب اسلامی، اظهار داشت: حضور  شخصیتهایی همچون آیتالله مطهری و دکتر شریعتی بعنوان معلم در صف بانیان اصلی انقلاب اسلامی مایه مباهات است و این عامل از جمله علل اصلی پیوستن دانشجویان به صف مبارزه بوده است و برای همین نمیتوان نقش و تأثیرگذاری معلمین و دانشجویان در پیروزی انقلاب اسلامی را انکار کرد.

رئیس دانشگاه با تأکید بر نقش آفرینی این دو قشر در آینده انقلاب، اظهار داشت: برای اینکه قدمهای بعدی در آینده انقلاب به خوبی و با دقت برداشته شود، باید زمینه حضور و فعالیت معلمین و دانشجویان در این زمینه فراهم گردد و اگر این مهم تحقق نیابد، ممکن است باعث افزایش هزینهها شود.

دکتر علی اکبری با تأکید بر اینکه شخصیتهای تأثیرگذار را باید دوباره مورد شناخت قرار داد، گفت: نیازها و اقتضائات جامعه  در طول سالیان گذشته تغییر کرده  و برای همین باید تدبر کرد که اگر در شرایط کنونی استاد مطهری زنده بود، چه مواضعی میگرفت و در این راستا باید با نگاه انتقادی به تحقق اهداف مورد نظر فکر کرد.

در ادامه این نشست دکتر علیزمانی، دکتر سراج، دکتر هوشنگی و دکتر اکبری به ترتیب به ایراد سخنرانی پرداختند که ابتدا دکتر علیزمانی عضو هیأت علمی دانشگاه تهران با بیان مقدمهای از وجود پرسشهای مهم و کلیدی درباره زندگی، تأکید کرد «بزرگترین پرسش فلسفه، پرسش در زمینه چرایی است» و این امر در مورد تمامی فیلسوفان و از جمله فلاسفه مسلمان صادق میباشد.

دکتر علیزمانی در ادامه با تشریح نظر اختصاصی خود درباره معنای زندگی با عنوان «التزام»، به بیان دیدگاههای متفاوت در زمینه زندگی همچون عشق، تجمل، رنج و ... پرداخت و  بیان اینکه دلبستگی انسان شامل دو نوع  دلبستگی اصیل و دلبستگی غیر اصیل است، انواع مواجهه انسان با زندگی را تشریح کرد.

دکتر علیزمانی سپس تأکید کرد که همه انسانها در زندگی رو به جهت خاصی دارند و  «کانون معنا، دلبستگی نهایی بشر میباشد» و در این راستا «معنا» را با «شبه معنا» نمیتوان قاطی کرد.

در ادامه دکتر سراج رئیس دانشکده الهیات و معارف اسلامی با اشاره بر اهمیت انتقاد از دیدگاه استاد مطهری و اینکه هیچکس از نقد ایشان در امان نبوده است، پالایشگری در اندیشه و جامع الاطراف بودن را دو ویژگی شاخص استاد مطهری عنوان کرد و تأکید کرد: بر اساس رویه خود استاد، میتوان نظرات ایشان را نقد کرد.

 دکتر سراج با تصریح اینکه موضوع «معنا در زندگی» بصورت اختصاصی در آثار استاد مطهری مورد بحث و بررسی قرار نگرفته است، بیان کرد: استاد مطهری درباره زندگی دچار پیش فرض (همچون فطرت و ...) است و برای تبیین دیدگاه استاد در این زمینه، باید از لابلای آثار ایشان مطالب را استخراج کرد.

در ادامه این نشست دکتر هوشنگی عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق (ع) با بیان اینکه انسان «یک وجود واحد کشش دار است»، نظرات استاد مطهری در زمینه طبیعت انسان را تشریح کرد و سپس ارزیابی علامه طباطبایی و شواهد موجود در فسلفه ملاصدرا  در این زمینه را مورد بحث و بررسی قرار داد.

دکتر رضا اکبری استاد تمام دانشگاه امام صادق (ع) بعنوان سخنران آخر این نشست، به موضوع فلسفه زندگی خانوادگی از دیدگاه استاد مطهری پرداخت و با ارائه مطالبی،الگوی مورد نظر استاد را در این زمینه تشریح کرد.

نشست علمي «استاد مطهري و فلسفه زندگي» در دانشگاه ايلام برگزار ‎گرديد نشست علمي «استاد مطهري و فلسفه زندگي» در دانشگاه ايلام برگزار ‎گرديد نشست علمي «استاد مطهري و فلسفه زندگي» در دانشگاه ايلام برگزار ‎گرديد نشست علمي «استاد مطهري و فلسفه زندگي» در دانشگاه ايلام برگزار ‎گرديد نشست علمي «استاد مطهري و فلسفه زندگي» در دانشگاه ايلام برگزار ‎گرديد نشست علمي «استاد مطهري و فلسفه زندگي» در دانشگاه ايلام برگزار ‎گرديد نشست علمي «استاد مطهري و فلسفه زندگي» در دانشگاه ايلام برگزار ‎گرديد نشست علمي «استاد مطهري و فلسفه زندگي» در دانشگاه ايلام برگزار ‎گرديد