شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها

دانشجوی دکتری شیمی دانشگاه ایلام برنده جایزه البرز شد

خانم زینب رحمتی دانشجوی نخبه دکتری شیمی تجزیه دانشگاه ایلام موفق به دریافت جایزه نوبل ایرانی «جایزه بنیاد البرز 1401» شد.

خانم زینب رحمتی دانشجوی نخبه دکتری شیمی تجزیه دانشگاه ایلام، توانست در مراسم اهدای «جایزه بنیاد البرز 1401» برای مجموعه فعالیت‌های علمی و پژوهشی خود با دریافت نشان علمی "نوبل ایرانی" و جایزه بنیاد البرز در جمع 60 نخبه برتر کشور قرار گیرد.

خانم  زینب رحمتی، متولد تیر ماه 1373 دانشجوی سال اخر دکتری شیمی تجزیه است، که مدرک کارشناسی را در دانشگاه بوعلی همدان، کارشناسی ارشد را در دانشگاه ایلام اخذ کرده و هم اکنون دانشجوی دکتری شیمی تجزیه دانشگاه ایلام است. جهت آشنایی خوانندگان، مصاحبه‌ای با خانم رحمتی به شرح ذیل انجام گرفته است:

1-در مورد سوابق پژوهشی خود توضیح دهید؟

اینجانب دارای 20 مقاله ISI، 3 طرح تحقیقاتی، طرح صنعتی برگزیده دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی سراسر کشور، طراحی  چندین زیست حسگر جهت تشخیص سریع بیماری کرونا، طراحی چند زیست حسگر جهت تشخیص زودهنگام بیماری سرطان، دانشجوی برگزیده پژوهشی در دوره کارشناسی ارشد و دکتری، دانشجوی برگزیده آموزشی  و دارای کسب عنوان پایان نامه‌ی برتر جشنواره پروفسور حسابی می‌باشم.

2-روند کسب جایزه البرز را تشریح کنید؟

  جایزه البرز یکی از با قدمت‌ترین و با سابقه‌ترین جایزه‌های علمی کشور است. بنیاد البرز که از زمره موقوفات مرحوم حسینعلی البرز است، با هدف کمک به اشاعه فرهنگ متعالی در کشور و تجلیل از مقام علمی دانشمندان و پژوهندگان برتر ایرانی در سال 1342 تاسیس شده است. جایزه البرز موسوم به نوبل ایرانی با پیشینه‌ای 60 ساله از اندیشه و سرشت پاک مرحوم حسینعلی البرز نشات گرفته است. شاخص‌های اهدای این جایزه صرفا منحصر به ابعاد علمی نیست و سه شاخص عمده از جمله تسکین آلام بشری، اشاعه فرهنگ ایرانی و اینکه چقدر یک فرد به معرفی کشور در جهان کمک کرده در نظر گرفته می شود. امسال به مناسبت شصتمین سال تاسیس بنیاد البرز به 5 استاد، 5 مخترع، 43 دانشجو شامل؛ 10 دانشجوی رشته پزشکی و 33 دانشجوی علوم پایه، فنی و مهندسی و انسانی و 7 نفر از طلاب برگزیده جایزه اهدا شد. دریافت این جایزه یک افتخار بزرگ برای بنده است و یقین دارم در کشورمان صدها نفر هستند که مستعد برنده شدن جوایز بزرگ دنیا می باشند و فقط نیاز به حمایت دارند.

3-آیا تعامل با اساتید در کسب این موفقیت تأثیرگذار بوده است؟

  لازم می‌دانم از جناب آقای دکتر روشنی استاد تمام دانشگاه ایلام، که مدیون راهنمایی‌های بی دریغ ایشان هستم تشکر کنم و به راستی جایگاه علمی بنده بدون پیگیری‌های دلسوزانه و تشویق‌های امیدبخش ایشان میسر نبود. لطف و مهربانی بی شائبه شان  همیشه در خاطرم خواهد ماند. همچنین از آقای دکتر حسینی استاد مشاور بنده و همچنین تمامی اساتیدی که کمک کردن در این جایگاه قرار بگیرم، نهایت تشکر و قدر دانی را دارم. قطعا استفاده از تجربیات اساتید و بهره گرفتن از ایده‌ها و نظراتشان راهگشای مسیر تحصیلی علمی و پژوهشی همه دانشجویان خواهد بود و بدون شک نقش پر رنگی را در روند مثمر بودن نتایج کارهای دانشجویان خواهد داشت.

4-علاقه مندی هایتان بجز درس خواندن چیست ؟

ایده پردازی، مطالعه کتاب های مذهبی، علمی و تاریخی، مطالعه در زمینه نجوم، ورزش و کوهنوردی.

5-چه پیامی برای دانشجویان کارشناسی علاقمند به ادامه تحصیل دارید؟

من خودم با علاقه وارد این رشته شدم و در همان ابتدا به خودم قول دادم که در مسیر علاقه‌ام تمام تلاشم را داشته باشم و پیشنهاد می‌کنم، که از درس خواندن لذت ببرید و مطالعه درسی را مثل کار نبینید چون اگر لذت ببرید خود به خود پیشرفت خواهید کرد و اگر احساس سختی کنید برای شما خسته کننده می‌شود و باعث افت تحصیلی شما خواهد شد. همیشه با اراده روبه جلو حرکت کنید و توکل به خدای متعال را فراموش نکنید، چون اگر او نخواهد برگی از روی درخت نمی‌افتد. سرمایه‌گذاری روی هدف و یادگیری و آموزش را هیچگاه نباید فراموش کرد. توصیه می‌کنم دانشجویان هدف بزرگ برای خود ‏تعریف نمایند و برای به دست آوردن هدف تلاش نمایند و نتیجه را به ‏قادر متعال واگذار نمایند.‏ اگر کسی در حوزه تحصیلی هدفی داشته باشد، قطعاً با وجود هر محدودیتی می‌تواند رشد کند و پله‌های پیشرفت را یکی پس از دیگری فتح کند.

6-بهترین خاطره دوره دانشجویی را تعریف کنید؟

من از خستگی‌های حین کار و دیدن نتیجه این تلاش‌ها، لذت می‌برم این زمان‌ها بود، که از شخص خودم به‌عنوان عضو کوچکی از جامعه رضایت داشتم.

6-امسال سال دانش بنیان نام گذاری شده، آیا علاقمند هستید که در این حوزه فعالیت کنید؟

بله قطعاً هر کسی چه در حوزه آکادمیک و چه در شرایط اجرایی مثل صنایع مختلف این آرمان را دارد، که قدمی مثبت برای گره‌گشایی از یک مشکل بردارد. به نظرم توسعه دانش بنیان در سال‌های اخیر می‌تواند خیلی از مشکلات را برطرف کند و همچنین باعث شود با تولید یکسری از اقلام ضروری در داخل از خروج ارز و همچنین از خام فروشی فراورده‌های نفتی جلوگیری شود. جداً از این، علاقه و همچنین برنامه بنده قطعاً ورود به این حوزه و پیاده کردن ایده‌های خود در زمینه‌های مختلف بوده و هست و چنانچه صنایع به دانشگاه اعتماد داشته باشند و با تلاش و همت جوانان دانشمند می‌توان کارهای بزرگ علمی -کاربردی برای پیشرفت همه جانبه علم و فناوری کشورمان را به ثمر رساند.

7-کلام آخر؟

بسیار باعث افتخار و خوشحالی است که توانستم با لطف و یاری خداوند، جایزه ملی بنیاد البرز که قدیمی‌ترین و معتبرترین جایزه علمی کشور است را در بخش نخبگان کسب کنم و  اگر با لطف خداوند مختصر موفقیتی را کسب کرده‌ام مدیون پدر و مادر در وهله اول و معلمان از بدو تحصیل تا اساتید دانشگاه تا به امروز ‏هستم که امیدوارم در آینده امکان جبران زحمات آنان برایم میسر گردد. ان شاالله بتوانیم گام‌های مفید و ارزشمندی را در روند پیشرفت کشور عزیزمان برداریم.

گفتنی است جایزه البرز موسوم به «نوبل ایرانی» با پیشینه 60 ساله، هر سال به همت «بنیاد فرهنگی البرز» با هدف تکریم اهالی علم و تجلیل از دانشمندان، نوآوران، دانشگاهیان و طلاب برتر سراسر کشور برگزار می شود. این جایزه فقط منحصر به ابعاد علمی نیست بلکه سه شاخص عمده نیز از جمله تسکین آلام بشری، اشاعه فرهنگ ایرانی و اینکه یک فرد چقدر به معرفی کشور در جهان کمک کرده در نظر گرفته می شود.