دانشجوی دکتری شیمی دانشگاه ایلام برنده جایزه البرز شد

خانه خبرها

خانم زينب رحمتي دانشجوي نخبه دکتري شيمي تجزيه دانشگاه ايلام موفق به دريافت جايزه نوبل ايراني «جايزه بنياد البرز 1401» شد.

خانم زينب رحمتي دانشجوي نخبه دکتري شيمي تجزيه دانشگاه ايلام، توانست در مراسم اهداي «جايزه بنياد البرز 1401» براي مجموعه فعاليت‌هاي علمي و پژوهشي خود با دريافت نشان علمي "نوبل ايراني" و جايزه بنياد البرز در جمع 60 نخبه برتر کشور قرار گيرد.

خانم  زينب رحمتي، متولد تير ماه 1373 دانشجوي سال اخر دکتري شيمي تجزيه است، که مدرک کارشناسي را در دانشگاه بوعلي همدان، کارشناسي ارشد را در دانشگاه ايلام اخذ کرده و هم اکنون دانشجوي دکتري شيمي تجزيه دانشگاه ايلام است. جهت آشنايي خوانندگان، مصاحبه‌اي با خانم رحمتي به شرح ذيل انجام گرفته است:

1-در مورد سوابق پژوهشي خود توضيح دهيد؟

اينجانب داراي 20 مقاله ISI، 3 طرح تحقيقاتي، طرح صنعتي برگزيده دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و مراکز آموزش عالي سراسر کشور، طراحي  چندين زيست حسگر جهت تشخيص سريع بيماري کرونا، طراحي چند زيست حسگر جهت تشخيص زودهنگام بيماري سرطان، دانشجوي برگزيده پژوهشي در دوره کارشناسي ارشد و دکتري، دانشجوي برگزيده آموزشي  و داراي کسب عنوان پايان نامه‌ي برتر جشنواره پروفسور حسابي مي‌باشم.

2-روند کسب جايزه البرز را تشريح کنيد؟

  جايزه البرز يکي از با قدمت‌ترين و با سابقه‌ترين جايزه‌هاي علمي کشور است. بنياد البرز که از زمره موقوفات مرحوم حسينعلي البرز است، با هدف کمک به اشاعه فرهنگ متعالي در کشور و تجليل از مقام علمي دانشمندان و پژوهندگان برتر ايراني در سال 1342 تاسيس شده است. جايزه البرز موسوم به نوبل ايراني با پيشينه‌اي 60 ساله از انديشه و سرشت پاک مرحوم حسينعلي البرز نشات گرفته است. شاخص‌هاي اهداي اين جايزه صرفا منحصر به ابعاد علمي نيست و سه شاخص عمده از جمله تسکين آلام بشري، اشاعه فرهنگ ايراني و اينکه چقدر يک فرد به معرفي کشور در جهان کمک کرده در نظر گرفته مي شود. امسال به مناسبت شصتمين سال تاسيس بنياد البرز به 5 استاد، 5 مخترع، 43 دانشجو شامل؛ 10 دانشجوي رشته پزشکي و 33 دانشجوي علوم پايه، فني و مهندسي و انساني و 7 نفر از طلاب برگزيده جايزه اهدا شد. دريافت اين جايزه يک افتخار بزرگ براي بنده است و يقين دارم در کشورمان صدها نفر هستند که مستعد برنده شدن جوايز بزرگ دنيا مي باشند و فقط نياز به حمايت دارند.

3-آيا تعامل با اساتيد در کسب اين موفقيت تأثيرگذار بوده است؟

  لازم مي‌دانم از جناب آقاي دکتر روشني استاد تمام دانشگاه ايلام، که مديون راهنمايي‌هاي بي دريغ ايشان هستم تشکر کنم و به راستي جايگاه علمي بنده بدون پيگيري‌هاي دلسوزانه و تشويق‌هاي اميدبخش ايشان ميسر نبود. لطف و مهرباني بي شائبه شان  هميشه در خاطرم خواهد ماند. همچنين از آقاي دکتر حسيني استاد مشاور بنده و همچنين تمامي اساتيدي که کمک کردن در اين جايگاه قرار بگيرم، نهايت تشکر و قدر داني را دارم. قطعا استفاده از تجربيات اساتيد و بهره گرفتن از ايده‌ها و نظراتشان راهگشاي مسير تحصيلي علمي و پژوهشي همه دانشجويان خواهد بود و بدون شک نقش پر رنگي را در روند مثمر بودن نتايج کارهاي دانشجويان خواهد داشت.

4-علاقه مندي هايتان بجز درس خواندن چيست ؟

ايده پردازي، مطالعه کتاب هاي مذهبي، علمي و تاريخي، مطالعه در زمينه نجوم، ورزش و کوهنوردي.

5-چه پيامي براي دانشجويان کارشناسي علاقمند به ادامه تحصيل داريد؟

من خودم با علاقه وارد اين رشته شدم و در همان ابتدا به خودم قول دادم که در مسير علاقه‌ام تمام تلاشم را داشته باشم و پيشنهاد مي‌کنم، که از درس خواندن لذت ببريد و مطالعه درسي را مثل کار نبينيد چون اگر لذت ببريد خود به خود پيشرفت خواهيد کرد و اگر احساس سختي کنيد براي شما خسته کننده مي‌شود و باعث افت تحصيلي شما خواهد شد. هميشه با اراده روبه جلو حرکت کنيد و توکل به خداي متعال را فراموش نکنيد، چون اگر او نخواهد برگي از روي درخت نمي‌افتد. سرمايه‌گذاري روي هدف و يادگيري و آموزش را هيچگاه نبايد فراموش کرد. توصيه مي‌کنم دانشجويان هدف بزرگ براي خود ‏تعريف نمايند و براي به دست آوردن هدف تلاش نمايند و نتيجه را به ‏قادر متعال واگذار نمايند.‏ اگر کسي در حوزه تحصيلي هدفي داشته باشد، قطعاً با وجود هر محدوديتي مي‌تواند رشد کند و پله‌هاي پيشرفت را يکي پس از ديگري فتح کند.

6-بهترين خاطره دوره دانشجويي را تعريف کنيد؟

من از خستگي‌هاي حين کار و ديدن نتيجه اين تلاش‌ها، لذت مي‌برم اين زمان‌ها بود، که از شخص خودم به‌عنوان عضو کوچکي از جامعه رضايت داشتم.

6-امسال سال دانش بنيان نام گذاري شده، آيا علاقمند هستيد که در اين حوزه فعاليت کنيد؟

بله قطعاً هر کسي چه در حوزه آکادميک و چه در شرايط اجرايي مثل صنايع مختلف اين آرمان را دارد، که قدمي مثبت براي گره‌گشايي از يک مشکل بردارد. به نظرم توسعه دانش بنيان در سال‌هاي اخير مي‌تواند خيلي از مشکلات را برطرف کند و همچنين باعث شود با توليد يکسري از اقلام ضروري در داخل از خروج ارز و همچنين از خام فروشي فراورده‌هاي نفتي جلوگيري شود. جداً از اين، علاقه و همچنين برنامه بنده قطعاً ورود به اين حوزه و پياده کردن ايده‌هاي خود در زمينه‌هاي مختلف بوده و هست و چنانچه صنايع به دانشگاه اعتماد داشته باشند و با تلاش و همت جوانان دانشمند مي‌توان کارهاي بزرگ علمي -کاربردي براي پيشرفت همه جانبه علم و فناوري کشورمان را به ثمر رساند.

7-کلام آخر؟

بسيار باعث افتخار و خوشحالي است که توانستم با لطف و ياري خداوند، جايزه ملي بنياد البرز که قديمي‌ترين و معتبرترين جايزه علمي کشور است را در بخش نخبگان کسب کنم و  اگر با لطف خداوند مختصر موفقيتي را کسب کرده‌ام مديون پدر و مادر در وهله اول و معلمان از بدو تحصيل تا اساتيد دانشگاه تا به امروز ‏هستم که اميدوارم در آينده امکان جبران زحمات آنان برايم ميسر گردد. ان شاالله بتوانيم گام‌هاي مفيد و ارزشمندي را در روند پيشرفت کشور عزيزمان برداريم.

گفتني است جايزه البرز موسوم به «نوبل ايراني» با پيشينه 60 ساله، هر سال به همت «بنياد فرهنگي البرز» با هدف تکريم اهالي علم و تجليل از دانشمندان، نوآوران، دانشگاهيان و طلاب برتر سراسر کشور برگزار مي شود. اين جايزه فقط منحصر به ابعاد علمي نيست بلکه سه شاخص عمده نيز از جمله تسکين آلام بشري، اشاعه فرهنگ ايراني و اينکه يک فرد چقدر به معرفي کشور در جهان کمک کرده در نظر گرفته مي شود.

 

آخرین اخبار

© تمامی حقوق این سایت برای دانشگاه ایلام محفوظ است

شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها