شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها

راه‌اندازی دستگاه ICP-MS NexION 300x در آزمایشگاه مرکزی دانشگاه ایلام

دستگاه ICP-MS NexION 300x  ساخت کمپانی پرکین المر کشور آمریکا به  منظور افزایش تنوع خدمات آزمایشگاهی به اساتید، دانشجویان، محققین و صنایع مختلف در آزمایشگاه مرکزی دانشگاه ایلام نصب و راه‌اندازی شد.

  به گزارش روابط عمومی،  مزیت عمده این دستگاه، اندازه‌گیری همزمان عناصر در مدت زمان کوتاه می‏ باشد. این روش می‌توان برای اندازه‌گیری حدود 70 عنصر از جدول تناوبی در نمونه‌های مختلفی مانند نمونه‌های خاک، آب، فلزات و نمونه‌های آلی استفاده کرد. آنالیز ICP-MS با استفاده از یک آشکارساز طیف سنج جرمی یکی از دقیق ترین آنالیزها برای اندازه گیری میزان غلظت عناصر در نمونه هاست. ویژگی مهم این دستگاه حد تشخیص بسیار بالا و منحصربه فرد آن است. این آنالیز می‌تواند حتی مقادیر کمتر از یک در میلیارد (ppb) را هم می‌تواند تشخیص دهد.

بنا به این گزارش: یکی از کاربردی ترین آنالیزها در صنعت و تحقیقات دانشگاهی، آنالیز ICP-MS است. جهت تشخیص غلظت فلزات گران بها و فلزات سنگین در مقادیر بسیار ناچیز و همچنین مواد غیر فلزی مانند سولفور، نیتروژن، کربن و هالوژن ، ICP-MS بهترین گزینه است. تداخل شیمیایی در دستگاه جذب اتمی بخصوص در کوره گرافیتی امری رایج می باشد که با اصلاحات شیمیایی قابل تصحیح می باشد. اما دستگاه ICP-MS تقریبا بدون هر گونه تداخل شیمیایی است. زیرا تداخلات شیمیایی که تا 3000 درجه سانتیگراد وجود دارد در دمای بالای 6000 درجه و درحالت پلاسما به طور کامل از بین می روند .برخی از کاربردهای ICP-MS عبارتند از:

1-کاربردهای زمین شناسی: اندازه‌گیری عناصر در نمونه‌های خاک، سنگ و رسوبات آبراهی و رسوبات تجهیزات مرتبط با نفت، گاز و پتروشیمی

2-کاربردهای زیست محیطی: اندازه گیری عناصر فلزی در مقادیر بسیار کم در نمونه‌های آبی، غذایی، گیاهی، جانوری، خاک و رسوبات

3-کاربردهای زیستی - بالینی: اندازه‌گیری عناصر فلزی در نمونه‌های بالینی، فرآورده‌های خونی و بافت‌ها

4-کاربردهای باستان شناسی: اندازه‌گیری عناصر در نمونه های باستانی

5-کاربردهای صنعتی و شیمیایی:  اندازه‌گیری فلزات در پساب‌ها و لجن‌های صنعتی.

راه‌اندازي دستگاه ICP-MS NexION 300x  در آزمايشگاه مرکزي دانشگاه ايلام