شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها

مراسم اختتامیه دهمین سوگواره شعر کردی عاشورایی "شین" برگزار گردید

با همکاری دانشگاه ایلام و حوزه هنری استان، مراسم اختتامیه دهمین سوگواره شعر کردی عاشورایی "شین" عصر امروز برگزار گردید.

   به گزارش روابط عمومی، مراسم اختتامیه دهمین سوگواره شعر کردی عاشورایی "شین"  با حضور دکتر علی‌اکبری رئیس دانشگاه ایلام، دکتر شیرخانی معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه، آقای قاسمی رئیس سازمان حوزه هنری استان و جمعی از شاعران، عصر امروز در محل حوزه هنری ایلام به صورت حضوری و برخط برگزار گردید.

دکتر علی‌اکبری رئیس دانشگاه ایلام در این مراسم با تسلیت اربعین حسینی به همه شیعیان و آزادگان جهان و با تشکر از همکاری صمیمانه آقای قاسمی و مجموعه حوزه هنری استان که با اندیشه عالی و نهادسازی به خوبی توانست به صورت مشترک و با همکاری دانشگاه ایلام دهمین سوگواره شعر کردی عاشورایی "شین"   را باشکوه برگزار نماید، اظهار کرد: تأکید بر برگزاری این سوگواره با زبان کردی، مملو از آرایه‌های ناب است، باعث می‌شود که پتانسیل عظیم شاعران کرد زبان به سمت ثنای اهل بیت علیهم‌السلام گرایش پیدا کند.

رییس دانشگاه ایلام با بیان اینکه، اندیشه امام حسین (ع) جهانی است، تأکید کرد: قیام ابا عبدالله الحسین (ع) الگویی ناب نه تنها برای شیعه، بلکه برای کل بشریت است.

دکتر علی‌اکبری با بیان اینکه تنها راه پیشرفت بشریت، عدم بیعت با ظلم است، گفت: بشریت به سعادت نمی‌رسد، مادامی که بیعت با ظلم برقرار است و لذا سعادت بشر هنگامی تحقق می‌یابد، که ما ظلم را کنار بزنیم و یا زینب وار آن را رسوا نمائیم.

رئیس دانشگاه، افزود: پاسداشت اربعین، پاسداشت مقاومت در برابر ظلم است و ما کماکان باید این چراغ را فروزان نگه داریم.

در ادامه مراسم آقای قاسمی رییس حوزه هنری استان ایلام با تشکر از مساعدت دکتر علی‌اکبری رئیس دانشگاه ایلام در برگزار این مراسم، با اشاره به اینکه از سال 91 به منظور ارتقاء بخشی جایگاه زبان و ادبیات کُردی جنوبی این سوگواره طراحی و راه‌اندازی شد، گفت: در گام‌های اولیه، شعر کُردی جنوبی در حوزه ادبیات آئیینی به نوعی هم قلیل و هم غریب بود، اما خوشبختانه در جریان این سوگواره و البته تعاملی که با دانشگاه ایلام و مجموعه همکاران ایجاد شد، طی طریق انجام گرفت و الان سوگواره "شین" در سطح ملی قابل تأمل و بررسی است و شاعرانی در این عرصه وارد شده‌اند که با خلق آثار خود گام های بسیار تاثیر گذار در این حوزه برداشته‌اند.

 در ادامه مراسم دکتر شیرخانی معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه ایلام با بیان اینکه شعر کردی بر روح انسان تأثیرگذار است، گفت: ایلام، مهد شاعران آئینی است و با لطف خداوند دانشگاه ایلام و حوزه هنری استان با برگزاری این مراسم سالیانه در ایام اربعین حسینی، توانستند به خوبی از پتانسیل شاعران توانای استانی استفاده کنند.

همچنین دکتر علی‌اکبری و آقای قاسمی به صورت زنده و از طریق تماس تلفنی توضیحات لازم را در خصوص برگزاری این سوگواره در برنامه رادیو ایلام ارائه کردند.

 در پایان سه نفر از شاعران استان، آقایان شاهمرادیان، شکربیگی  و رستم‌پور اشعار خود را در رثای امام حسین (ع) و یاران وفادارش و اربعین حسینی قرائت کردند.

مراسم اختتاميه دهمين سوگواره شعر کردي عاشورايي مراسم اختتاميه دهمين سوگواره شعر کردي عاشورايي مراسم اختتاميه دهمين سوگواره شعر کردي عاشورايي مراسم اختتاميه دهمين سوگواره شعر کردي عاشورايي مراسم اختتاميه دهمين سوگواره شعر کردي عاشورايي مراسم اختتاميه دهمين سوگواره شعر کردي عاشورايي مراسم اختتاميه دهمين سوگواره شعر کردي عاشورايي مراسم اختتاميه دهمين سوگواره شعر کردي عاشورايي مراسم اختتاميه دهمين سوگواره شعر کردي عاشورايي