مراسم اختتامیه دهمین سوگواره شعر کردی عاشورایی "شین" برگزار گردید

خانه خبرها
مراسم اختتاميه دهمين سوگواره شعر کردي عاشورايي

با همکاري دانشگاه ايلام و حوزه هنري استان، مراسم اختتاميه دهمين سوگواره شعر کردي عاشورايي "شين" عصر امروز برگزار گرديد.

   به گزارش روابط عمومي، مراسم اختتاميه دهمين سوگواره شعر کردي عاشورايي "شين"  با حضور دکتر علي‌اکبري رئيس دانشگاه ايلام، دکتر شيرخاني معاون فرهنگي و اجتماعي دانشگاه، آقاي قاسمي رئيس سازمان حوزه هنري استان و جمعي از شاعران، عصر امروز در محل حوزه هنري ايلام به صورت حضوري و برخط برگزار گرديد.

دکتر علي‌اکبري رئيس دانشگاه ايلام در اين مراسم با تسليت اربعين حسيني به همه شيعيان و آزادگان جهان و با تشکر از همکاري صميمانه آقاي قاسمي و مجموعه حوزه هنري استان که با انديشه عالي و نهادسازي به خوبي توانست به صورت مشترک و با همکاري دانشگاه ايلام دهمين سوگواره شعر کردي عاشورايي "شين"   را باشکوه برگزار نمايد، اظهار کرد: تأکيد بر برگزاري اين سوگواره با زبان کردي، مملو از آرايه‌هاي ناب است، باعث مي‌شود که پتانسيل عظيم شاعران کرد زبان به سمت ثناي اهل بيت عليهم‌السلام گرايش پيدا کند.

رييس دانشگاه ايلام با بيان اينکه، انديشه امام حسين (ع) جهاني است، تأکيد کرد: قيام ابا عبدالله الحسين (ع) الگويي ناب نه تنها براي شيعه، بلکه براي کل بشريت است.

دکتر علي‌اکبري با بيان اينکه تنها راه پيشرفت بشريت، عدم بيعت با ظلم است، گفت: بشريت به سعادت نمي‌رسد، مادامي که بيعت با ظلم برقرار است و لذا سعادت بشر هنگامي تحقق مي‌يابد، که ما ظلم را کنار بزنيم و يا زينب وار آن را رسوا نمائيم.

رئيس دانشگاه، افزود: پاسداشت اربعين، پاسداشت مقاومت در برابر ظلم است و ما کماکان بايد اين چراغ را فروزان نگه داريم.

در ادامه مراسم آقاي قاسمي رييس حوزه هنري استان ايلام با تشکر از مساعدت دکتر علي‌اکبري رئيس دانشگاه ايلام در برگزار اين مراسم، با اشاره به اينکه از سال 91 به منظور ارتقاء بخشي جايگاه زبان و ادبيات کُردي جنوبي اين سوگواره طراحي و راه‌اندازي شد، گفت: در گام‌هاي اوليه، شعر کُردي جنوبي در حوزه ادبيات آئييني به نوعي هم قليل و هم غريب بود، اما خوشبختانه در جريان اين سوگواره و البته تعاملي که با دانشگاه ايلام و مجموعه همکاران ايجاد شد، طي طريق انجام گرفت و الان سوگواره "شين" در سطح ملي قابل تأمل و بررسي است و شاعراني در اين عرصه وارد شده‌اند که با خلق آثار خود گام هاي بسيار تاثير گذار در اين حوزه برداشته‌اند.

 در ادامه مراسم دکتر شيرخاني معاون فرهنگي و اجتماعي دانشگاه ايلام با بيان اينکه شعر کردي بر روح انسان تأثيرگذار است، گفت: ايلام، مهد شاعران آئيني است و با لطف خداوند دانشگاه ايلام و حوزه هنري استان با برگزاري اين مراسم ساليانه در ايام اربعين حسيني، توانستند به خوبي از پتانسيل شاعران تواناي استاني استفاده کنند.

همچنين دکتر علي‌اکبري و آقاي قاسمي به صورت زنده و از طريق تماس تلفني توضيحات لازم را در خصوص برگزاري اين سوگواره در برنامه راديو ايلام ارائه کردند.

 در پايان سه نفر از شاعران استان، آقايان شاهمراديان، شکربيگي  و رستم‌پور اشعار خود را در رثاي امام حسين (ع) و ياران وفادارش و اربعين حسيني قرائت کردند.

آخرین اخبار

© تمامی حقوق این سایت برای دانشگاه ایلام محفوظ است

شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها