شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها

مراسم معارفه و تکریم رئیس دانشگاه ایلام برگزار گردید

مراسم معارفه آقای دکتر طاهر علی‌محمدی سرپرست دانشگاه ایلام و تکریم آقای دکتر محمد علی‌اکبری رئیس پیشین دانشگاه، با حضور دکتر خطیبی معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، آقای فتاحی معاون سیاسی و امنیتی استانداری ایلام، حجت‌الاسلام و المسلمین مهدوی‌راد مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه، رؤسای دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی استان، مسئولان نهاد نمایندگی دانشگاه‌ها، رؤسای ادارات و سازمان‌ها، معاونین دانشگاه ایلام، روسای دانشکده‌ها، مدیران، اصحاب رسانه و جمع زیادی از اعضای هیأت علمی و کارکنان دانشگاه، به صورت حضوری و برخط، صبح امروز در محل سالن  آیت‌اله حیدری برگزار گردید.

   به گزارش روابط عمومی، در این مراسم دکتر خطیبی معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با ابراز خرسندی به جهت حضور در استان ایلام، به عنوان مهد حماسه و ایثار و قدمگاه شهداء و تبریک هفته بسیج،  به وابستگی دانشگاه‌ها به بودجه دولتی اشاره کرد و اظهار داشت: ما در وزارت علوم وضعیت دانشگاه‌های بزرگ دنیا را در 10 سال اخیر بررسی کردیم، که همگی کاهش وابستگی به بودجه دولتی را تجربه نموده و با تولید محصولات علمی بخش زیادی از بودجه خود را تأمین کرده‌اند.

معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزیر علوم، افزود: در ایران برعکس، در حالی که وابستگی دانشگاه‌های کشور به بودجه دولتی در  سال 1395 حدود 72 درصد بوده، این رقم در سال 1400 به 82 درصد رسیده، که این میزان در طول پنج سال اخیر نه تنها کاهش نیافته، بلکه 10 درصد رشد هم داشته است.

دکتر خطیبی کاهش وابستگی دانشگاه‌ها به بودجه دولتی را یکی از برنامه‌های اصلی وزارت علوم عنوان کرد و یادآور شد: باید با سوق دادن دانشگاه‌ها به سمت خلق ثروت، به تدریج، این وابستگی را کم کنیم و بتوانیم کارنامه قابل قبولی در این زمینه ارائه دهیم.

معاون وزیر علوم با تمجید از نگاه مترقی دکتر علی‌محمدی سرپرست دانشگاه ایلام، گفت: برنامه دکتر علی‌محمدی برای توسعه نوآوری و فناوری در سطح دانشگاه ایلام و اهتمام به مسئولیت اجتماعی دانشگاه، یک برنامه مترقی و راهبردی است که اگر در عمل اجرا گردد، نوید بخش رسیدن به بلوغ فکری در سطح دانشگاه‌های کشور است.

دکتر خطیبی با بیان اینکه معاونت فناوری و نوآوری در آینده نزدیک در مجموعه وزارت علوم و دانشگاه‌ها راه‌اندازی می‌گردد، اظهار داشت: یکی از برنامه‌های پیشنهادی جناب آقای دکتر زلفی گل وزیر محترم، علوم، تحقیقات و فناوری به مجلس شورای اسلامی، راه‌اندازی معاونت فناوری و نوآوری بود که خوشبختانه با پی‌گیری‌های انجام شده، سازمان امور اداری و استخدامی کشور با ایجاد این معاونت موافقت به عمل آورد.

معاون وزیر علوم، افزود: قطعاً با ایجاد این معاونت، زمینه  توسعه فناوری و نوآوری در سطح دانشگاه‌ها، بیشتر و بهتر فراهم می‌گردد.

دکتر خطیبی، اهتمام به رسالت اجتماعی دانشگاه را یکی دیگر از اولویت‌های وزارت علوم عنوان کرد و بیان داشت: جامعه و صنعت به دانشگاه اعتماد کرد و اکنون نوبت نهاد علم است، که توانایی خود را به اثبات برساند و با ایفای مسئولیت اجتماعی در جهت حل مشکلات و معضلات جامعه گام بردارد، تا با ایجاد روح امید و خودباوری در بین مردم، زمینه تحول در کشور را فراهم گردد.

معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم، با اشاره به مشکلات و معضلات کنونی استان ایلام، همچون بیکاری گفت: علیرغم وجود منابع زیرزمینی، همجواری با کشور عراق  و پتانسیل نیروی انسانی نباید در ایلام شاهد این سطح از مشکلات باشیم و لذا دانشگاه ایلام باید در راستای ایفای مسئولیت اجتماعی خود برای حل این نوع معضلات، راهکار کاربردی ارائه دهد تا دَین خود را نسبت به جامعه ادا نماید.

دکتر خطیبی، کشاورزی را یکی از زمینه‌های توسعه استان ایلام دانست و اظهار داشت: با توجه به محدودیت منابع آب و در جهت ایجاد اشتغال، خودکفایی و توسعه صادرات، باید روش‌های نوین کاشت، داشت و برداشت را به کشاورزان آموزش داد و در این راستا دانشگاه ایلام می‌تواند با وجود دانشکده کشاورزی نقش چشمگیری داشته باشد.

در این مراسم دکتر علی‌محمدی سرپرست دانشگاه ایلام با خیرمقدم به دکتر خطیبی و سایر مهمانان و حاضرین در مراسم و تبریک هفته بسیج، از زحمات دکتر علی‌اکبری و همکارانش تشکر کرد.

دکتر علی‌محمدی در ادامه با تشکر و تقدیر از زحمات رؤسای گذشته دانشگاه  ایلام، در طول 30 سال گذشته، بیان داشت: از سال 1370 و بعد از فرمان مقام معظم رهبری در زمینه تأسیس دانشگاه ایلام، همه روسای پیشین و بخصوص کسانی که در سال‌های آغازین این مسئولیت را بر عهده داشتند، با توجه به مشکلات عدیده آن زمان و از جمله کمبود عضو هیأت علمی، به خوبی توانستند دانشگاه ایلام را در مسیر توسعه ریل گذاری کنند. از این رو باید قدردان زحمات آنها باشیم.

سرپرست دانشگاه ایلام خلوص نیت را معیار اصلی ارزیابی فعالیت‌های افراد دانست و گفت: ارزش‌گذاری انسان با ارزش‌گذاری خداوند متعال متفاوت است و نوعاً انسان‌ها بر اساس ابعاد کمی و کیفی توسط دیگران مورد ارزیابی قرار می‌گیرند، و گاهی نیز به میزان تأثیرگذاری یک فعالیت در رشد و پیشرفت یک سازمان به عنوان یک عامل سنجش اعتماد می­شود؛ اما عملکرد انسان از سوی خداوند متعال  بر اساس میزان خلوص نیت سنجیده می‌شود. یعنی اینکه اعمال و کردار انسان باید فقط برای رضای خدا باشد و اگر اخلاص در کار نباشد، این نوع اعمال و کردار دارای هیچ ارزشی نیست.

دکتر علی‌محمدی، با بیان اینکه یکی از وجوه مهم خلوص نیت، خدمت بدون هیچ چشمداشتی به نظام مقدس جمهوری اسلامی و مردم عزیز ایران اسلامی است، اظهار داشت: ملاک موفقیت یک مدیر حرکت در این مسیر است و اگر مدیری در این مسیر قرار نگیرد، به هیچ عنوان نمره قابل قبولی نخواهد گرفت.

سرپرست دانشگاه ایلام تحقق دانشگاه اسلامی را یکی از آرمان‌های حضرت امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری مدظله‌العالی عنوان کرد و گفت: باید با برنامه ‌ریزی و اجرای برنامه­های فرهنگی و اجتماعی، زمینه توسعه معنویت در سطح دانشگاه و انتقال این معنویت به سطح جامعه را فراهم کنیم،  تا زمینه تحقق دانشگاه اسلامی فراهم گردد.

سرپرست دانشگاه ایلام، با بیان اینکه اکنون دانشگاه‌های معتبر دنیا وارد نسل سوم و چهارم شده‌اند و برای ورود به نسل پنجم خیز برداشته‌اند، اظهارداشت: متأسفانه در کشور ما، هنور تعداد زیادی از دانشگاه‌ها در در حال طی کردن مسیر نسل دوم هستند، و وظیفه ما در شرایط کنونی تلاش برای عبور از نسل دوم دانشگاه و ورود به نسل سوم و چهارم دانشگاه است، که البته این قضیه شرط لازم برای تحقق دانشگاه اسلامی است نه شرط کافی. آنچه که دانشگاه اسلامی را از دانشگاه‌های پیشرفته دنیا متمایز می­سازد، توجه به معنویت دینی افزون بر فراهم بودن سایر مؤلفه­ها است.

دکتر علی‌محمدی اهتمام به نوآوری و فناوری، تولید ثروت و کارآفرینی و خلق ثروت  را ضرورتی اجتناب ناپذیر دانست و گفت: اگر این هدف محقق شود، علاوه بر کاهش وابستگی دانشگاه‌ها به بودجه دولتی، شاهد توسعه نقش دانشگاه‌ها در سطح جامعه و ایفای رسالت اجتماعی خود خواهیم بود.

سرپرست دانشگاه ایلام، با اشاره به چالش‌های متعدد پیش روی دانشگاه، اظهار داشت: بر اساس برنامه ارائه شده وزیر محترم علوم، تحقیقات و فناوری به مجلس شورای اسلامی، یک برنامه چهار ساله برای توسعه دانشگاه ایلام تدوین شده و  به همه معاونت‌ها ابلاغ گردیده است، تا ان شاءالله با عمل به آن، چند قدمی به تحقق دانشگاه اسلامی نزدیک شویم.

دکتر علی‌محمدی استفاده از تجارب روساء، معاونین و مدیران گذشته دانشگاه را یکی ازبرنامه‌های اصلی خود عنوان کرد و گفت: هدف اصلی ما توسعه دانشگاه، کاهش وابستگی دانشگاه به بودجه دولتی و تلاش برای تحقق دانشگاه اسلامی است، لذا به نحو شایسته‌‌ای از تجارب روساء، معاونین و مدیران پیشین در راستای اعتلای دانشگاه استفاده خواهیم کرد.

سخنران بعدی این مراسم، حجت‌الاسلام و المسلمین مهدوی‌راد مسئول نهاد نمایندگی مقام رهبری در دانشگاه ایلام بود که با تبریک هفته بسیج و با تشکر از زحمات دکتر علی‌اکبری و تیم همراهش و آرزوی موفقیت برای دکتر علی‌محمدی، به مؤلفه‌های تحقق تمدن نوین اسلامی اشاره کرد و گفت: علم و عقلانیت، بازگشت به اسلام اصیل و تربیت انسان‌ها از جمله این مولفه‌ها است، که در تبیین چارچوب آنها دانشگاه‌ها نقش اصلی را دارند.

حجت‌الاسلام و المسلمین مهدوی‌راد، با اشاره به اینکه خاستگاه اصلی علم و عقلانیت، دانشگاه است، اظهار داشت: در دانشگاه‌ها باید تلاش شود در زمینه تولید علم جهش صورت گیرد، تا شاهد پیشتازی ایران اسلامی در سطح جهان باشیم.

مسئول نهاد نمایندگی مقام رهبری در دانشگاه ایلام، افزود: دانشگاه‌ها باید در کنار آموزش علم به تربیت نسل اسلامی توجه نمایند و در این زمینه اقدامات لازم را انجام دهند.

در ادامه این مراسم دکتر محمد علی‌اکبری رئیس پیشین دانشگاه ایلام با تشکر از همه معاونین، رؤسای دانشکده‌ها، مدیران، اعضای هیأت علمی و کارکنان دانشگاه که در طول شش سال و نیم گذشته با ایشان همکاری داشته‌اند، به سابقه دوستی خود با دکتر علی‌محمدی در طول 40 سال گذشته اشاره کرد و برای ایشان  آرزوی موفقیت نمود.

رئیس پیشین دانشگاه ایلام در ادامه  به بیان عملکرد خود پرداخت و گفت: با همکاری همه دانشگاهیان و استفاده از تمام ظرفیت‌ها، دراین مدت توانستیم به توفیقات خوبی دست یابیم.

دکتر علی‌اکبری، افزود: 82 درصد ارتقا اساتید، افزایش 20 درصد جمعیت دانشجویی، 36 درصد رشته‌های تحصیلی و 49 درصد رشته‌های کارشناسی ارشد در دوره اخیر انجام شد.

رئیس پیشین دانشگاه، ادامه داد: طی دوره اخیر، سایت دانشگاه ایلام 2 برابر شده و فضای سبز دانشگاه 31 درصد، آزمایشگاه‌ها 42، فیبر نوری 60، مساحت گلخانه‌ها 64 و سرانه کتابخانه‌ها، نیز 32 درصد افزایش یافته است.

در پایان این مراسم حکم سرپرستی دانشگاه ایلام از سوی دکتر زلفی گل به دکتر علی‌محمدی اهدا شد و لوح تقدیر وزیر نیز تقدیم دکتر علی‌اکبری گردید.

همچنین لوح تقدیری از طرف دکتر علی‌محمدی سرپرست دانشگاه به دکتر علی‌اکبری اهدا گردید.