مراسم معارفه و تکریم رئیس دانشگاه ایلام برگزار گردید

خانه خبرها

مراسم معارفه آقاي دکتر طاهر علي‌محمدي سرپرست دانشگاه ايلام و تکريم آقاي دکتر محمد علي‌اکبري رئيس پيشين دانشگاه، با حضور دکتر خطيبي معاون اداري، مالي و مديريت منابع وزارت علوم، تحقيقات و فناوري، آقاي فتاحي معاون سياسي و امنيتي استانداري ايلام، حجت‌الاسلام و المسلمين مهدوي‌راد مسئول نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه، رؤساي دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالي استان، مسئولان نهاد نمايندگي دانشگاه‌ها، رؤساي ادارات و سازمان‌ها، معاونين دانشگاه ايلام، روساي دانشکده‌ها، مديران، اصحاب رسانه و جمع زيادي از اعضاي هيأت علمي و کارکنان دانشگاه، به صورت حضوري و برخط، صبح امروز در محل سالن  آيت‌اله حيدري برگزار گرديد.

   به گزارش روابط عمومي، در اين مراسم دکتر خطيبي معاون اداري، مالي و مديريت منابع وزارت علوم، تحقيقات و فناوري با ابراز خرسندي به جهت حضور در استان ايلام، به عنوان مهد حماسه و ايثار و قدمگاه شهداء و تبريک هفته بسيج،  به وابستگي دانشگاه‌ها به بودجه دولتي اشاره کرد و اظهار داشت: ما در وزارت علوم وضعيت دانشگاه‌هاي بزرگ دنيا را در 10 سال اخير بررسي کرديم، که همگي کاهش وابستگي به بودجه دولتي را تجربه نموده و با توليد محصولات علمي بخش زيادي از بودجه خود را تأمين کرده‌اند.

معاون اداري، مالي و مديريت منابع وزير علوم، افزود: در ايران برعکس، در حالي که وابستگي دانشگاه‌هاي کشور به بودجه دولتي در  سال 1395 حدود 72 درصد بوده، اين رقم در سال 1400 به 82 درصد رسيده، که اين ميزان در طول پنج سال اخير نه تنها کاهش نيافته، بلکه 10 درصد رشد هم داشته است.

دکتر خطيبي کاهش وابستگي دانشگاه‌ها به بودجه دولتي را يکي از برنامه‌هاي اصلي وزارت علوم عنوان کرد و يادآور شد: بايد با سوق دادن دانشگاه‌ها به سمت خلق ثروت، به تدريج، اين وابستگي را کم کنيم و بتوانيم کارنامه قابل قبولي در اين زمينه ارائه دهيم.

معاون وزير علوم با تمجيد از نگاه مترقي دکتر علي‌محمدي سرپرست دانشگاه ايلام، گفت: برنامه دکتر علي‌محمدي براي توسعه نوآوري و فناوري در سطح دانشگاه ايلام و اهتمام به مسئوليت اجتماعي دانشگاه، يک برنامه مترقي و راهبردي است که اگر در عمل اجرا گردد، نويد بخش رسيدن به بلوغ فکري در سطح دانشگاه‌هاي کشور است.

دکتر خطيبي با بيان اينکه معاونت فناوري و نوآوري در آينده نزديک در مجموعه وزارت علوم و دانشگاه‌ها راه‌اندازي مي‌گردد، اظهار داشت: يکي از برنامه‌هاي پيشنهادي جناب آقاي دکتر زلفي گل وزير محترم، علوم، تحقيقات و فناوري به مجلس شوراي اسلامي، راه‌اندازي معاونت فناوري و نوآوري بود که خوشبختانه با پي‌گيري‌هاي انجام شده، سازمان امور اداري و استخدامي کشور با ايجاد اين معاونت موافقت به عمل آورد.

معاون وزير علوم، افزود: قطعاً با ايجاد اين معاونت، زمينه  توسعه فناوري و نوآوري در سطح دانشگاه‌ها، بيشتر و بهتر فراهم مي‌گردد.

دکتر خطيبي، اهتمام به رسالت اجتماعي دانشگاه را يکي ديگر از اولويت‌هاي وزارت علوم عنوان کرد و بيان داشت: جامعه و صنعت به دانشگاه اعتماد کرد و اکنون نوبت نهاد علم است، که توانايي خود را به اثبات برساند و با ايفاي مسئوليت اجتماعي در جهت حل مشکلات و معضلات جامعه گام بردارد، تا با ايجاد روح اميد و خودباوري در بين مردم، زمينه تحول در کشور را فراهم گردد.

معاون اداري، مالي و مديريت منابع وزارت علوم، با اشاره به مشکلات و معضلات کنوني استان ايلام، همچون بيکاري گفت: عليرغم وجود منابع زيرزميني، همجواري با کشور عراق  و پتانسيل نيروي انساني نبايد در ايلام شاهد اين سطح از مشکلات باشيم و لذا دانشگاه ايلام بايد در راستاي ايفاي مسئوليت اجتماعي خود براي حل اين نوع معضلات، راهکار کاربردي ارائه دهد تا دَين خود را نسبت به جامعه ادا نمايد.

دکتر خطيبي، کشاورزي را يکي از زمينه‌هاي توسعه استان ايلام دانست و اظهار داشت: با توجه به محدوديت منابع آب و در جهت ايجاد اشتغال، خودکفايي و توسعه صادرات، بايد روش‌هاي نوين کاشت، داشت و برداشت را به کشاورزان آموزش داد و در اين راستا دانشگاه ايلام مي‌تواند با وجود دانشکده کشاورزي نقش چشمگيري داشته باشد.

در اين مراسم دکتر علي‌محمدي سرپرست دانشگاه ايلام با خيرمقدم به دکتر خطيبي و ساير مهمانان و حاضرين در مراسم و تبريک هفته بسيج، از زحمات دکتر علي‌اکبري و همکارانش تشکر کرد.

دکتر علي‌محمدي در ادامه با تشکر و تقدير از زحمات رؤساي گذشته دانشگاه  ايلام، در طول 30 سال گذشته، بيان داشت: از سال 1370 و بعد از فرمان مقام معظم رهبري در زمينه تأسيس دانشگاه ايلام، همه روساي پيشين و بخصوص کساني که در سال‌هاي آغازين اين مسئوليت را بر عهده داشتند، با توجه به مشکلات عديده آن زمان و از جمله کمبود عضو هيأت علمي، به خوبي توانستند دانشگاه ايلام را در مسير توسعه ريل گذاري کنند. از اين رو بايد قدردان زحمات آنها باشيم.

سرپرست دانشگاه ايلام خلوص نيت را معيار اصلي ارزيابي فعاليت‌هاي افراد دانست و گفت: ارزش‌گذاري انسان با ارزش‌گذاري خداوند متعال متفاوت است و نوعاً انسان‌ها بر اساس ابعاد کمي و کيفي توسط ديگران مورد ارزيابي قرار مي‌گيرند، و گاهي نيز به ميزان تأثيرگذاري يک فعاليت در رشد و پيشرفت يک سازمان به عنوان يک عامل سنجش اعتماد مي­شود؛ اما عملکرد انسان از سوي خداوند متعال  بر اساس ميزان خلوص نيت سنجيده مي‌شود. يعني اينکه اعمال و کردار انسان بايد فقط براي رضاي خدا باشد و اگر اخلاص در کار نباشد، اين نوع اعمال و کردار داراي هيچ ارزشي نيست.

دکتر علي‌محمدي، با بيان اينکه يکي از وجوه مهم خلوص نيت، خدمت بدون هيچ چشمداشتي به نظام مقدس جمهوري اسلامي و مردم عزيز ايران اسلامي است، اظهار داشت: ملاک موفقيت يک مدير حرکت در اين مسير است و اگر مديري در اين مسير قرار نگيرد، به هيچ عنوان نمره قابل قبولي نخواهد گرفت.

سرپرست دانشگاه ايلام تحقق دانشگاه اسلامي را يکي از آرمان‌هاي حضرت امام خميني (ره) و مقام معظم رهبري مدظله‌العالي عنوان کرد و گفت: بايد با برنامه ‌ريزي و اجراي برنامه­هاي فرهنگي و اجتماعي، زمينه توسعه معنويت در سطح دانشگاه و انتقال اين معنويت به سطح جامعه را فراهم کنيم،  تا زمينه تحقق دانشگاه اسلامي فراهم گردد.

سرپرست دانشگاه ايلام، با بيان اينکه اکنون دانشگاه‌هاي معتبر دنيا وارد نسل سوم و چهارم شده‌اند و براي ورود به نسل پنجم خيز برداشته‌اند، اظهارداشت: متأسفانه در کشور ما، هنور تعداد زيادي از دانشگاه‌ها در در حال طي کردن مسير نسل دوم هستند، و وظيفه ما در شرايط کنوني تلاش براي عبور از نسل دوم دانشگاه و ورود به نسل سوم و چهارم دانشگاه است، که البته اين قضيه شرط لازم براي تحقق دانشگاه اسلامي است نه شرط کافي. آنچه که دانشگاه اسلامي را از دانشگاه‌هاي پيشرفته دنيا متمايز مي­سازد، توجه به معنويت ديني افزون بر فراهم بودن ساير مؤلفه­ها است.

دکتر علي‌محمدي اهتمام به نوآوري و فناوري، توليد ثروت و کارآفريني و خلق ثروت  را ضرورتي اجتناب ناپذير دانست و گفت: اگر اين هدف محقق شود، علاوه بر کاهش وابستگي دانشگاه‌ها به بودجه دولتي، شاهد توسعه نقش دانشگاه‌ها در سطح جامعه و ايفاي رسالت اجتماعي خود خواهيم بود.

سرپرست دانشگاه ايلام، با اشاره به چالش‌هاي متعدد پيش روي دانشگاه، اظهار داشت: بر اساس برنامه ارائه شده وزير محترم علوم، تحقيقات و فناوري به مجلس شوراي اسلامي، يک برنامه چهار ساله براي توسعه دانشگاه ايلام تدوين شده و  به همه معاونت‌ها ابلاغ گرديده است، تا ان شاءالله با عمل به آن، چند قدمي به تحقق دانشگاه اسلامي نزديک شويم.

دکتر علي‌محمدي استفاده از تجارب روساء، معاونين و مديران گذشته دانشگاه را يکي ازبرنامه‌هاي اصلي خود عنوان کرد و گفت: هدف اصلي ما توسعه دانشگاه، کاهش وابستگي دانشگاه به بودجه دولتي و تلاش براي تحقق دانشگاه اسلامي است، لذا به نحو شايسته‌‌اي از تجارب روساء، معاونين و مديران پيشين در راستاي اعتلاي دانشگاه استفاده خواهيم کرد.

سخنران بعدي اين مراسم، حجت‌الاسلام و المسلمين مهدوي‌راد مسئول نهاد نمايندگي مقام رهبري در دانشگاه ايلام بود که با تبريک هفته بسيج و با تشکر از زحمات دکتر علي‌اکبري و تيم همراهش و آرزوي موفقيت براي دکتر علي‌محمدي، به مؤلفه‌هاي تحقق تمدن نوين اسلامي اشاره کرد و گفت: علم و عقلانيت، بازگشت به اسلام اصيل و تربيت انسان‌ها از جمله اين مولفه‌ها است، که در تبيين چارچوب آنها دانشگاه‌ها نقش اصلي را دارند.

حجت‌الاسلام و المسلمين مهدوي‌راد، با اشاره به اينکه خاستگاه اصلي علم و عقلانيت، دانشگاه است، اظهار داشت: در دانشگاه‌ها بايد تلاش شود در زمينه توليد علم جهش صورت گيرد، تا شاهد پيشتازي ايران اسلامي در سطح جهان باشيم.

مسئول نهاد نمايندگي مقام رهبري در دانشگاه ايلام، افزود: دانشگاه‌ها بايد در کنار آموزش علم به تربيت نسل اسلامي توجه نمايند و در اين زمينه اقدامات لازم را انجام دهند.

در ادامه اين مراسم دکتر محمد علي‌اکبري رئيس پيشين دانشگاه ايلام با تشکر از همه معاونين، رؤساي دانشکده‌ها، مديران، اعضاي هيأت علمي و کارکنان دانشگاه که در طول شش سال و نيم گذشته با ايشان همکاري داشته‌اند، به سابقه دوستي خود با دکتر علي‌محمدي در طول 40 سال گذشته اشاره کرد و براي ايشان  آرزوي موفقيت نمود.

رئيس پيشين دانشگاه ايلام در ادامه  به بيان عملکرد خود پرداخت و گفت: با همکاري همه دانشگاهيان و استفاده از تمام ظرفيت‌ها، دراين مدت توانستيم به توفيقات خوبي دست يابيم.

دکتر علي‌اکبري، افزود: 82 درصد ارتقا اساتيد، افزايش 20 درصد جمعيت دانشجويي، 36 درصد رشته‌هاي تحصيلي و 49 درصد رشته‌هاي کارشناسي ارشد در دوره اخير انجام شد.

رئيس پيشين دانشگاه، ادامه داد: طي دوره اخير، سايت دانشگاه ايلام 2 برابر شده و فضاي سبز دانشگاه 31 درصد، آزمايشگاه‌ها 42، فيبر نوري 60، مساحت گلخانه‌ها 64 و سرانه کتابخانه‌ها، نيز 32 درصد افزايش يافته است.

در پايان اين مراسم حکم سرپرستي دانشگاه ايلام از سوي دکتر زلفي گل به دکتر علي‌محمدي اهدا شد و لوح تقدير وزير نيز تقديم دکتر علي‌اکبري گرديد.

همچنين لوح تقديري از طرف دکتر علي‌محمدي سرپرست دانشگاه به دکتر علي‌اکبري اهدا گرديد.

 

 

آخرین اخبار

© تمامی حقوق این سایت برای دانشگاه ایلام محفوظ است

شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها