شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها

سه شنبه های کتاب دانشگاه ایلام (معرفی کتب تألیفی و ترجمه‌ای اعضای هیأت علمی دانشگاه ایلام)

1- کتاب «جزیره حرارتی متغییری جدید در معماری و شهرسازی»

تالیف:

دکتر جمال خداکرمی دانشیار دانشگاه ایلام

مهندس مجتبی حاتمی

کتاب «جزیره حرارتی متغییری جدید در معماری و شهرسازی» که در نه فصل توسط توسط «کتاب فکر نو» به عنوان ناشر کتاب‌های تخصصی معماری و شهرسازی نشر و پخش می‌شود، به ارائه راهکارهایی برای کاهش اثرات مخرب چنین پدیده‌ای می‌پردازد.

این کتاب تلاشی در راستای شناخت، تجزیه‌وتحلیل و نحوه برخورد با متغیرهای محیطی جدید خاص شهرها در دوره فعلی و سال‌های آتی است. در این کتاب ابتدا پدیده پیدایش گرما بر اثر مصرف انرژی در شهر، نحوه تمرکز آن، معلول‌های این علت، تأثیرات آن‌ها بر زندگی شهری و راه‌های کاهش و کنترل آن‌ها بررسی شده است.

کتاب حاضر تألیفی متکی به آخرین یافته‌های علمی در زمینه گرمایش در شهرها است. اساس کار کتاب مطالعه و اتکا به مقالات علمی منتشر شده در ژورنال‌های علمی معتبر است؛ بنابراین، مطالعه و استفاده از این کتاب به متخصصین و دانشجویان مرتبط با رشته‌های مطالعات شهری، محیط‌زیست، معماری و انرژی و دانشجویان برنامه‌ریزی شهری توصیه می‌گردد. همچنین کلیه افرادی که به‌گونه‌ای در تصمیمات شهری و شهرسازی دخالت دارند می‌توانند با مطالعه‌این کتاب دیدگاهی تازه و مؤثر در مورد معضلات و متغیرهای جدید شهری و راه‌حل مناسب آن‌ها در حوزه آلودگی و گرمایش شهرها به دست آورند.

عناوین فصول کتاب:

 فصل اول: شهر و شهرسازی، متغیرهای جدید و ضرورت بازنگری در مفاهیم

1-1- شهر در نگاهی کلی

2-1- چالش‌های نوین و نیاز به نگاهی دوباره به برنامه‌ریزی شهری

فصل دوم: مبانی نظری و ادبیات علمی جزایر حرارتی

1-2- جزیره حرارتی

2-2- اثرات جزایر حرارتی

2-2- ویژگی‌های جزایر حرارتی

4-2- انواع جزایر حرارتی شهری

5-2- عوامل ایجاد جزایر حرارتی

6-2- اندازه‌گیری و مدل‌سازی جزایر حرارتی

فصل سوم: راه‌های کاهش تأثیرات منفی جزایر حرارتی استراتژی‌های کاهشی

3-1- استراتژی‌های سبز شهری

3-2- پوشش گیاهی و سرمایش در مقیاس شهری

3-3- پوشش گیاهی و سرمایش در مقیاس ساختمان

3-4- سطوح سرد شهری

3-5- طراحی شهری با ملاحظه اثرات جزیره حرارتی

3-6- کاهش گرمای انسان‌ساز

فصل چهارم: تهران با نگاهی به پتانسیل تشکیل جزایر حرارتی

1-4- مقدمه

4 -2- خصوصیات شهر تهران

3-4 - هندسه و مورفولوژی

4-4- جمعیت

5-4- ترافیک

6-4 فضای سبز

7-4- انرژی‌های مصرفی در شهر

8-4- نمونه‌هایی از تحقیقات انجام گرفته در حوزه جزیره حرارتی شهر تهران

9-4- نتیجه‌گیری

2-عنوان کتاب:  «انقلاب اسلامی در ایلام»

تألیف: دکتر سید محمد طاهری مقدم استادیار دانشگاه ایلام

کتاب «انقلاب اسلامی در ایلام» در نه فصل و 384 صفحه توسط مرکز اسناد انقلاب اسلامی چاپ و منتشر شده است.

در این کتاب سعی شده با استفاده از منابع دست اول تاریخی از جمله، اسناد به جای مانده از ساواک و سایر مراکز امنیتی، روزنامه‌ها، مطبوعات و خبرنامه‌های مختلف و معتبر، مصاحبه با افراد مطلع و حاضر در مقاطع گوناگون نهضت امام خمینی (ره)، همچنین منابع معتبری که توسط پژوهشگران صاحب نام تألیف شده و گویای تحولات تاریخی استان ایلام است، ضمن ارایه تصویری تاریخی از ایلام و تحولات آن، نقش تاریخی این منطقه در انقلاب اسلامی ایران واکاوای شود.

فصل اول مختصری از جغرافیای طبیعی و تاریخ تحولات استان ایلام را از آغاز تا سقوط حکومت والیان پشتکوه ارائه می‌دهد و در فصل دوم شکل‌گیری ایلام جدید در دوره پهلوی مورد توجه قرار گرفته و اینکه مردم این منطقه چه تحولاتی را در دوره اقدامات حکومت پهلوی بویژه در دوران رضاشاه از سر گذراندند؟.

در فصل سوم به شورش تیمور بختیار – اولین رئیس ساواک - در مقابل رژیم پهلوی، در  فصل چهارم فعالیت‌ها و توطئه‌های ساواک ایلام در مقابله با انقلابیون و در فصل پنجم، نقش مسجد جامع ایلام در فعالیت‌های انقلابی مردم این استان مورد واکاوی قرار گرفته است.

با آغاز دهه‌ی 1350 فعالیت‌های انقلابی در مناطق مختلف گسترش یافت و در ایلام نیز به‌واسطه گسترش ارتباطات از یک سو و تبعید برخی روحانیون برجسته به این منطقه از سوی دیگر، سطح آگاهی مردم و آشنایی آنها با انقلاب و امام خمینی (ره) بیشتر شد. فصل ششم به این فعالیت‌ها پرداخته است.

فصل هفتم به نقش و جایگاه علما و روحانیون در شکل‌گیری انقلاب اسلامی در ایلام اختصاص دارد و فصل هشتم به حوادثی که از رحلت حاج آقا مصطفی خمینی شروع شد و تا اوایل سال 1357 تداوم یافت پرداخته است.

در فصل نهم که به سال 1357 اختصاص دارد نیز، تحولات انقلابی مردم ایلام با بهره‌گیری از اسناد مختلف مورد تدقیق و تحقیق قرار گرفته است. در انتهای کتاب نیز اسناد و تصاویر مرتبط درج شده است.

 

سه‌شنبه هر  هفته، ما را با معرفی کتب منتشر شده اعضای هیأت علمی دانشگاه ایلام همراهی کنید.

 

روابط عمومی دانشگاه ایلام