سه شنبه های کتاب دانشگاه ایلام (معرفی کتب تألیفی و ترجمه‌ای اعضای هیأت علمی دانشگاه ایلام)

خانه خبرها

1- کتاب «جزيره حرارتي متغييري جديد در معماري و شهرسازي»

تاليف:

دکتر جمال خداکرمي دانشيار دانشگاه ايلام

مهندس مجتبي حاتمي

کتاب «جزيره حرارتي متغييري جديد در معماري و شهرسازي» که در نه فصل توسط توسط «کتاب فکر نو» به عنوان ناشر کتاب‌هاي تخصصي معماري و شهرسازي نشر و پخش مي‌شود، به ارائه راهکارهايي براي کاهش اثرات مخرب چنين پديده‌اي مي‌پردازد.

اين کتاب تلاشي در راستاي شناخت، تجزيه‌وتحليل و نحوه برخورد با متغيرهاي محيطي جديد خاص شهرها در دوره فعلي و سال‌هاي آتي است. در اين کتاب ابتدا پديده پيدايش گرما بر اثر مصرف انرژي در شهر، نحوه تمرکز آن، معلول‌هاي اين علت، تأثيرات آن‌ها بر زندگي شهري و راه‌هاي کاهش و کنترل آن‌ها بررسي شده است.

کتاب حاضر تأليفي متکي به آخرين يافته‌هاي علمي در زمينه گرمايش در شهرها است. اساس کار کتاب مطالعه و اتکا به مقالات علمي منتشر شده در ژورنال‌هاي علمي معتبر است؛ بنابراين، مطالعه و استفاده از اين کتاب به متخصصين و دانشجويان مرتبط با رشته‌هاي مطالعات شهري، محيط‌زيست، معماري و انرژي و دانشجويان برنامه‌ريزي شهري توصيه مي‌گردد. همچنين کليه افرادي که به‌گونه‌اي در تصميمات شهري و شهرسازي دخالت دارند مي‌توانند با مطالعه‌اين کتاب ديدگاهي تازه و مؤثر در مورد معضلات و متغيرهاي جديد شهري و راه‌حل مناسب آن‌ها در حوزه آلودگي و گرمايش شهرها به دست آورند.

عناوين فصول کتاب:

 فصل اول: شهر و شهرسازي، متغيرهاي جديد و ضرورت بازنگري در مفاهيم

1-1- شهر در نگاهي کلي

2-1- چالش‌هاي نوين و نياز به نگاهي دوباره به برنامه‌ريزي شهري

فصل دوم: مباني نظري و ادبيات علمي جزاير حرارتي

1-2- جزيره حرارتي

2-2- اثرات جزاير حرارتي

2-2- ويژگي‌هاي جزاير حرارتي

4-2- انواع جزاير حرارتي شهري

5-2- عوامل ايجاد جزاير حرارتي

6-2- اندازه‌گيري و مدل‌سازي جزاير حرارتي

فصل سوم: راه‌هاي کاهش تأثيرات منفي جزاير حرارتي استراتژي‌هاي کاهشي

3-1- استراتژي‌هاي سبز شهري

3-2- پوشش گياهي و سرمايش در مقياس شهري

3-3- پوشش گياهي و سرمايش در مقياس ساختمان

3-4- سطوح سرد شهري

3-5- طراحي شهري با ملاحظه اثرات جزيره حرارتي

3-6- کاهش گرماي انسان‌ساز

فصل چهارم: تهران با نگاهي به پتانسيل تشکيل جزاير حرارتي

1-4- مقدمه

4 -2- خصوصيات شهر تهران

3-4 - هندسه و مورفولوژي

4-4- جمعيت

5-4- ترافيک

6-4 فضاي سبز

7-4- انرژي‌هاي مصرفي در شهر

8-4- نمونه‌هايي از تحقيقات انجام گرفته در حوزه جزيره حرارتي شهر تهران

9-4- نتيجه‌گيري

2-عنوان کتاب:  «انقلاب اسلامي در ايلام»

تأليف: دکتر سيد محمد طاهري مقدم استاديار دانشگاه ايلام

کتاب «انقلاب اسلامي در ايلام» در نه فصل و 384 صفحه توسط مرکز اسناد انقلاب اسلامي چاپ و منتشر شده است.

در اين کتاب سعي شده با استفاده از منابع دست اول تاريخي از جمله، اسناد به جاي مانده از ساواک و ساير مراکز امنيتي، روزنامه‌ها، مطبوعات و خبرنامه‌هاي مختلف و معتبر، مصاحبه با افراد مطلع و حاضر در مقاطع گوناگون نهضت امام خميني (ره)، همچنين منابع معتبري که توسط پژوهشگران صاحب نام تأليف شده و گوياي تحولات تاريخي استان ايلام است، ضمن ارايه تصويري تاريخي از ايلام و تحولات آن، نقش تاريخي اين منطقه در انقلاب اسلامي ايران واکاواي شود.

فصل اول مختصري از جغرافياي طبيعي و تاريخ تحولات استان ايلام را از آغاز تا سقوط حکومت واليان پشتکوه ارائه مي‌دهد و در فصل دوم شکل‌گيري ايلام جديد در دوره پهلوي مورد توجه قرار گرفته و اينکه مردم اين منطقه چه تحولاتي را در دوره اقدامات حکومت پهلوي بويژه در دوران رضاشاه از سر گذراندند؟.

در فصل سوم به شورش تيمور بختيار – اولين رئيس ساواک - در مقابل رژيم پهلوي، در  فصل چهارم فعاليت‌ها و توطئه‌هاي ساواک ايلام در مقابله با انقلابيون و در فصل پنجم، نقش مسجد جامع ايلام در فعاليت‌هاي انقلابي مردم اين استان مورد واکاوي قرار گرفته است.

با آغاز دهه‌ي 1350 فعاليت‌هاي انقلابي در مناطق مختلف گسترش يافت و در ايلام نيز به‌واسطه گسترش ارتباطات از يک سو و تبعيد برخي روحانيون برجسته به اين منطقه از سوي ديگر، سطح آگاهي مردم و آشنايي آنها با انقلاب و امام خميني (ره) بيشتر شد. فصل ششم به اين فعاليت‌ها پرداخته است.

فصل هفتم به نقش و جايگاه علما و روحانيون در شکل‌گيري انقلاب اسلامي در ايلام اختصاص دارد و فصل هشتم به حوادثي که از رحلت حاج آقا مصطفي خميني شروع شد و تا اوايل سال 1357 تداوم يافت پرداخته است.

در فصل نهم که به سال 1357 اختصاص دارد نيز، تحولات انقلابي مردم ايلام با بهره‌گيري از اسناد مختلف مورد تدقيق و تحقيق قرار گرفته است. در انتهاي کتاب نيز اسناد و تصاوير مرتبط درج شده است.

 

سه‌شنبه هر  هفته، ما را با معرفي کتب منتشر شده اعضاي هيأت علمي دانشگاه ايلام همراهي کنيد.

 

روابط عمومي دانشگاه ايلام

آخرین اخبار

© تمامی حقوق این سایت برای دانشگاه ایلام محفوظ است

شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها