شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها

واگذاری سه طرح ملی تحقیقاتی از سوی وزارت جهاد کشاورزی به اساتید دانشگاه ایلام

دکتر علی‌اکبری رئیس دانشگاه ایلام عنوان کرد: سه طرح ملی تحقیقاتی از سوی وزارت جهاد کشاورزی با تمرکز بر حل معضلات و مشکلات کشاورزی استان ایلام به اساتید دانشگاه ایلام واگذار شد.

    به گزارش روابط عمومی، دکتر علی‌اکبری رئیس دانشگاه ایلام با بیان این خبر اظهار داشت: در راستای توسعه همکاری‌های مابین دانشگاه ایلام و دستگاه‌های اجرایی و در پی دعوت مهندس اکبری معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی در مهرماه سال جاری به دانشگاه ایلام  و در جریان مباحثات صورت گرفته توافق شد، که  سه طرح پژوهشی به اساتید دانشگاه واگذار شود که بعد از بحث و بررسی‌ زیاد در زمینه معضلات و مشکلات کشاورزی استان؛ سه موضوع مشروحه ذیل پیشنهاد گردید.

دکتر علی‌اکبری، افزود: با توجه به اینکه  کاشت محصول برنج در برخی مناطق استان ایلام به علت کمبود آب با مشکل مواجه است، لذا بهره‌‍گیری از ‌شیوه‌های نوین آبیاری در کشاورزی امری اجتناب‌ناپذیر می‌نماید، که با توجه به این مشکل؛ موضوع پیشنهادی اول با عنوان «تأثیر آبیاری قطره‌ای بر عملکرد راندمان مصرف آب شالیزارهای استان ایلام» ارائه گردید.

رئیس دانشگاه اضاقه کرد: نظر به اینکه استان ایلام پتانسیل انرژی خورشیدی بسیار خوبی را دارا می‌باشد  و با توجه به اهمیت صرفه جویی در مصرف انرژی، لذا موضوع دوم با عنوان «امکان سنجی تأمین بخشی از برق موردنیاز سامانه‌های نوین آبیاری از انرژی خورشیدی در استان ایلام» ارائه گردید تا زمینه استفاده انرژی خورشیدی در کشاورزی استان فراهم گردد.

دکتر علی‌اکبری با بیان اینکه توجه به گسترش سامانه‌های آبیاری تحت فشار در استان و ضرورت کنترل کیفی تجهیزات، اتصالات و لوله‌های مورد استفاده در این سیستم‌ها، امری اجتناب‌ناپذر است، گفت: متاسفانه تحقیقات مربوط به این موضوع به دانشگاه‌های خارج استان واگذار شده، در حالی که نیروی انسانی ماهر و آزمایشگاه مرکزی دانشگاه ایلام پتانسیل لازم برای انجام چنین تحقیقاتی را دارد، لذا  موضوع انجام آزمایشات کنترل کیفی توسط آزمایشگاه مرکزی دانشگاه ایلام ارائه گردید.

شایان ذکر است که در سال‌های گذشته هم معاونت آب و خاک  وزارت جهاد کشاورزی از طرح‌های پژوهشی دانشگاه ایلام حمایت مستمری را بعمل آورده است.