واگذاری سه طرح ملی تحقیقاتی از سوی وزارت جهاد کشاورزی به اساتید دانشگاه ایلام

خانه خبرها

دکتر علي‌اکبري رئيس دانشگاه ايلام عنوان کرد: سه طرح ملي تحقيقاتي از سوي وزارت جهاد کشاورزي با تمرکز بر حل معضلات و مشکلات کشاورزي استان ايلام به اساتيد دانشگاه ايلام واگذار شد.

    به گزارش روابط عمومي، دکتر علي‌اکبري رئيس دانشگاه ايلام با بيان اين خبر اظهار داشت: در راستاي توسعه همکاري‌هاي مابين دانشگاه ايلام و دستگاه‌هاي اجرايي و در پي دعوت مهندس اکبري معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزي در مهرماه سال جاري به دانشگاه ايلام  و در جريان مباحثات صورت گرفته توافق شد، که  سه طرح پژوهشي به اساتيد دانشگاه واگذار شود که بعد از بحث و بررسي‌ زياد در زمينه معضلات و مشکلات کشاورزي استان؛ سه موضوع مشروحه ذيل پيشنهاد گرديد.

دکتر علي‌اکبري، افزود: با توجه به اينکه  کاشت محصول برنج در برخي مناطق استان ايلام به علت کمبود آب با مشکل مواجه است، لذا بهره‌‍گيري از ‌شيوه‌هاي نوين آبياري در کشاورزي امري اجتناب‌ناپذير مي‌نمايد، که با توجه به اين مشکل؛ موضوع پيشنهادي اول با عنوان «تأثير آبياري قطره‌اي بر عملکرد راندمان مصرف آب شاليزارهاي استان ايلام» ارائه گرديد.

رئيس دانشگاه اضاقه کرد: نظر به اينکه استان ايلام پتانسيل انرژي خورشيدي بسيار خوبي را دارا مي‌باشد  و با توجه به اهميت صرفه جويي در مصرف انرژي، لذا موضوع دوم با عنوان «امکان سنجي تأمين بخشي از برق موردنياز سامانه‌هاي نوين آبياري از انرژي خورشيدي در استان ايلام» ارائه گرديد تا زمينه استفاده انرژي خورشيدي در کشاورزي استان فراهم گردد.

دکتر علي‌اکبري با بيان اينکه توجه به گسترش سامانه‌هاي آبياري تحت فشار در استان و ضرورت کنترل کيفي تجهيزات، اتصالات و لوله‌هاي مورد استفاده در اين سيستم‌ها، امري اجتناب‌ناپذر است، گفت: متاسفانه تحقيقات مربوط به اين موضوع به دانشگاه‌هاي خارج استان واگذار شده، در حالي که نيروي انساني ماهر و آزمايشگاه مرکزي دانشگاه ايلام پتانسيل لازم براي انجام چنين تحقيقاتي را دارد، لذا  موضوع انجام آزمايشات کنترل کيفي توسط آزمايشگاه مرکزي دانشگاه ايلام ارائه گرديد.

شايان ذکر است که در سال‌هاي گذشته هم معاونت آب و خاک  وزارت جهاد کشاورزي از طرح‌هاي پژوهشي دانشگاه ايلام حمايت مستمري را بعمل آورده است.

 

آخرین اخبار

© تمامی حقوق این سایت برای دانشگاه ایلام محفوظ است

شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها