En Ar

ديدگاههاي امام خميني(ره) و امام خامنه اي(دامت برکاته) پيرامون رابطه با انگليس

 بخشي از اين نظرات در ذيل مي آيند:

 *رهبر انقلاب در خطبه‏‌هاى نماز جمعه ?? بهمن ماه سال ???? با اشاره به جنايات متعدد دولت هاي انگليس و آمريکا در ايران و منابع نامشروعي که طي ساليان متمادي در داخل کسب کرده بودند، تصريح کردند: انقلاب اسلامى، منافع انگليس و امريکا را در ايران قطع کرد. در واقع، اين دو، عمده کشورهايى بودند که در مملکت ما منافع گسترده نامشروع و غيرعادلانه داشتند.

ايشان در ادامه افزودند: البته ما رابطه‏‌مان را با دنيا حفظ کرديم و هنوز هم با انگليس رابطه سياسى داريم. منتها به نظر من، اين رابطه از آن رابطه‏هاى متزلزل است؛ زيرا انگليسيها نمى‏توانند از ابراز دشمنى خوددارى کنند و هر چندگاه يک بار، نيشى مى‏زنند. دولت انگليس اين گونه است. اما به نظر من، بهتر است دولت انگليس در مقابل ايران، قدرى محتاطتر باشد؛ چون سابقه‏اش در ايران خيلى بد و سياه است. حال که ملت و دولت ايران، رابطه سياسى خود را با آن کشور حفظ کرده‏اند، آنها بايد خيلى محتاطانه عمل کنند و حرفى نزنند که ملت ايران احساس کند همان اغراض پليد چند ده ساله را باز هم حفظ کرده‏اند.


 *رهبر معظم انقلاب در خطبه هاي تاريخي ?? خرداد ?? و روزهاي آغازين فتنه ?? هم در سخناني عنوان کردند: ديپلماتهاى برجسته‌ى چند کشور غربى که تا حالا با تعارفات ديپلماتيک با ما حرف ميزدند، نقاب از چهره برداشتند؛ چهره‌ى واقعى خودشان را دارند نشان ميدهند؛ «قد بدت البغضاء من افواههم و ما تخفى صدورهم اکبر». دشمنى‌هاى خودشان با نظام اسلامى را دارند نشان ميدهند؛ از همه هم خبيث‌تر دولت انگليس.

*مقام معظم رهبري، ? مهر ??: «دولت انگليس كه كارنامه دويست ساله حضور آن‏ها و ارتباط آن‏ها با كشور ما، كارنامه سرتاپا سياه است- واقعا يك نقطه و يكجا نداريم كه بشود نشان داد كه دولت انگليس به نفع ملت ايران يك قدم كوچكى برداشته باشد؛ هرچه بوده ضرر؛ هرچه بوده صدمه‏هاى بزرگ- اينها اعلان مىكنند كه ما طرفدار ملت ايرانيم! ...اگر ملت ايران، بغض و نفرت از دولت انگليس را از دل خود پاك نكرده باشد و پاك نكند، حق دارد و به نظر هر عاقلى هم، حق با ملت ايران است. كارى كه انگليسيها با مردم ايران كردند و بلايى كه بر سرِ اين ملت آوردند، هيچ‏وقت از يادها نخواهد رفت. اينان كه امروز در گوشه‏اى از دنيا نشسته‏اند و عليه ملت و دولت ايران حرفهاى مغرضانه و بى‏محتوا مى‏زنند، يادشان رفته است كه اين دولت ظالم با ملت ايران چه كرد!

"من عرض مى‏كنم: اگر ملت ايران، بغض و نفرت از دولت انگليس را از دل خود پاك نكرده باشد و پاك نكند، حق دارد و به نظر هر عاقلى هم، حق با ملت ايران است. كارى كه انگليسيها با مردم ايران كردند و بلايى كه بر سرِ اين ملت آوردند، هيچ‏وقت از يادها نخواهد رفت. اينان كه امروز در گوشه‏اى از دنيا نشسته‏اند و عليه ملت و دولت ايران حرفهاى مغرضانه و بى‏محتوا مى‏زنند، يادشان رفته است كه اين دولت ظالم با ملت ايران چه كرد."

*صحيفه امام    ج‏6    180 گفتگو با ياسر عرفات

شاه هم تكيه كرده بود بر امريكا و انگليس و چين و اسرائيل و همه اينها. لكن تكيه‏گاهها سست است. آن تكيه گاهى غير سست و سنگين و مستحكم است كه خدا باشد. خدا تكيه گاه است. و من به ايشان [ياسر عرفات‏] و به ملت خودم و به ملت ايشان اين توصيه را مى‏كنم هميشه، به اينكه هميشه خدا را در نظر داشته باشند و نظر به اين قدرتها نداشته باشند؛ اعتماد بر ماديات نكنند بلكه اعتماد بر معنويات بكنند. قدرت خدا فوق همه قدرتهاست. و لهذا ما ديديم كه ملتى كه مستضعف بود و هيچ نداشت بر تمام قوا غلبه كرد، و ان شاء اللَّه مى‏كند. و ما از هيچ چيز نمى‏ترسيم وقتى كه با خدا باشيم؛ براى اينكه اگر كشته بشويم و با خدا باشيم سعادتمنديم و اگر بكشيم هم سعادتمنديم.

*صحيفه امام    ج‏6    493   

شما الآن مى‏بينيد كه تمام اين قوايى كه بيرون رفتند و شكست خورده‏اند، الآن در فعاليتند. امريكا به اين زودى دست از ما برنمى‏دارد؛ انگليس هم دست از ما برنمى‏دارد، شوروى هم دست برنمى‏دارد. اينها همه درصدد هستند كه نقاط ضعف در ما پيدا بشود، از آن نقاط ضعف ما را بكوبند.

*صحيفه امام    ج‏12    34    مصاحبه با مجله«تايم»
 
احساسات ايرانيان عليه ملت امريكا نبوده، بلكه دولت امريكاست. ما سالها از بى‏عدالتى فرياد مى‏زديم و از اختناق شكايت داشتيم. اما امريكا شاه را بر تخت نشاند يعنى در 1941 متفقين او را به جاى رضا خان كه نوكر انگليس بود نشاندند و دولت امريكا در برابر مخالفت مردم ايران پيوسته از او حمايت كرد. شاه همه منابع ما را غارت كرد، شرف ملى ما، سرمايه‏هاى ما، استعدادهاى جوانان ما را بر باد داد، بدين ترتيب ايرانيان نمى‏توانند نظر خوبى به دولت امريكا داشته باشند و اخيراً ملت ما به اين نتيجه رسيد كه دولت كارتر، به اصطلاح سفارتخانه خود را به صورت پايگاهى براى جاسوسى و توطئه عليه ايران درآورده است. جاسوسان تحت عنوان مأموران سفارت فعاليت مى‏كردند و اكنون كه ملت ما اين حقيقت را دريافته، امريكا را دشمن شماره يك خود مى‏شناسد. به عقيده ما، ملت امريكا به خاطر رفتار دولتشان در ايران، به هيچ وجه قابل سرزنش نيستند.

اگر امريكا بخواهد از طريق دخالت نظامى يا محاصره اقتصادى و يا شيوه‏هاى ارعاب، ما را از عدالت محروم كند، هر گز بحران حل نشده و در انديشه مردم باقى خواهد ماند.

*صحيفه امام    ج‏13    68    سكوت پاپ و دنياى مسيحيت در قبال ظلمها و جنايات

آيا شما مطلع هستيد كه ما پنجاه سال در تحت سلطه انگليس و امريكا تمام هستى‏مان به باد رفت؟ شما توجه داريد به اينكه كشور ما در تحت سلطه‏اى كه توسط رضا خان، انگليسها به ما تحميل كردند، و توسط محمد رضا كه انگليسها و امريكايى‏ها و شوروى‏ها به ما تحميل كردند، اينها چه كردند با مملكت ما، با كشور ما؟ شما آيا داد مظلومها را هيچ وقت بنايتان هست كه گوش كنيد؟ يا همان فرياد ظالمها را به آن ترتيب اثر مى‏دهيد؟
 
*صحيفه امام    ج‏13    214    پيام به مسلمين جهان و حجاج

بارها گفته‏ام كه گروگانگيرى توسط دانشجويان مسلمان و مبارز و متعهد ما عكس العمل طبيعى صدماتى است كه ملت ما از امريكا خورده است. و اينان فعلًا با بازپس دادن اموال شاه معدوم و لغو تمام ادعاهاى امريكا عليه ايران و ضمانت به عدم دخالت سياسى و نظامى امريكا در ايران و آزاد گذاشتن تمامى سرمايه‏هاى ما آزاد مى‏گردند؛ كه البته اين امر را محول به مجلس اسلامى نموده‏ام تا آنان به هر نحو كه صلاح‏ مى‏دانند عمل نمايند. با اينان در ايران به بهترين وجه رفتار شده است؛ ولى تبليغات امريكا و اقمارش از هيچ دروغ و افترا و تهمتى در اين مورد فرو گذار نكردند، در حالى كه امريكا و انگليس به فرزندان عزيز ما بدترين اهانتها و شكنجه‏هاى روحى و جسمى را نمودند و هيچ مقام رسمى در مجامع بين المللى از اين دوستان عزيز ما دفاع ننمود، و هيچ كس امريكا و انگليس را در مقابل اين رفتار وحشيانه محكوم نكرد. از خداوند متعال آزادى و استقلال و جمهورى اسلامى را براى تمام ملتهاى دربند آرزومندم.

*صحيفه امام    ج‏18    90    پيام به مسلمانان ايران و جهان به مناسبت ايام حج

 و از جمله چيزهايى كه مانع دفاع مسلمين از كشورهايشان است، تبليغات دامنه‏دار براى هر چه بزرگتر جلوه دادن قدرتهاى خارجى است. در سابق از انگليس، به دست به اصطلاح روشنفكران و تحصيلكردگان غربزده، يك غول ساخته شده بود و به دولت‏هاى بى‏اطلاع و ملتهاى دربند تحميل كرده بودند كه اگر به يك فراش سفارتخانه انگليس يك حرف درشت زده شود، ايران به باد فنا مى‏رود! و پرچم سفارت بر سر خانه هر مجرمى كه افراشته مى‏شد از مجازات مصون مى‏گشت. و اشاره سفير انگليس به دولت يا صدر اعظم، كافى بود براى اجراى اوامر و اطاعت بى‏چون و چراى او. و امروز از اين دو قدرت، خصوصاً امريكا، در بلاد مسلمين همان غول را بسيار بزرگتر و شاخدارتر ساخته‏اند؛ و گمان مى‏كنند اگر به يكى از اين دو قطب گفته شود بالاى چشمت ابروست، كشور از بين مى‏رود! و با خيالهاى خام و مقايسه عصر حاضر با عصرهاى‏ گذشته و دامن‏زدن وابستگان غربزده به اين نحو شايعه‏ها، مسلمين را از دفاع بحق خود مأيوس نمودند. و جرم اين خود باختگان ملى نما كمتر از مجرم اصلى نيست.

*ولايت فقيه(حكومت اسلامى)  اصلاح مقدس‏نماها .....  ص : 143
امروز جامعه مسلمين طورى شده كه مقدسين ساختگى جلو نفوذ اسلام و مسلمين را مى‏گيرند، و به اسم اسلام به اسلام صدمه مى‏زنند. ريشه اين جماعت، كه در جامعه وجود دارد، در حوزه‏هاى روحانيت است. در حوزه‏هاى نجف و قم و مشهد و ديگر حوزه‏ها افرادى هستند كه روحيه مقدس‏نمايى دارند؛ و از اينجا روحيه و افكار سوء خود را به نام اسلام در جامعه سرايت مى‏دهند. اينها هستند كه اگر يك نفر پيدا شود بگويد بياييد زنده باشيد، بياييد نگذاريد ما زير پرچم ديگران زندگى كنيم، نگذاريد انگليس و امريكا اين قدر به ما تحميل كنند، نگذاريد اسرائيل اين طور مسلمانان را فلج كند، با او مخالفت مى‏كنند.

اين جماعت را ابتدا بايد نصيحت و بيدار كرد. به آنها گفت مگر خطر را نمى‏بينيد؟
مگر نمى‏بينيد كه اسرائيليها دارند مى‏زنند و مى‏كشند و از بين مى‏برند و انگليس و امريكا هم به آنها كمك مى‏كنند، و شما نشسته‏ايد تماشا مى‏كنيد. آخر شما بايد بيدار شويد؛ به فكر علاج بدبختيهاى مردم باشيد. مباحثه به تنهايى فايده ندارد؛ مسأله گفتن به تنهايى دردها را دوا نمى‏كند. در شرايطى كه دارند اسلام را از بين مى‏برند، بساط اسلام را به هم مى‏زنند، خاموش ننشينيد
شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها