En Ar

نشست شوراي معاونين و مديران فرهنگي و اجتماعي دانشگاه‌هاي منطقه پنج کشور در دانشگاه ايلام

با حضور دکتر کلانتري معاون فرهنگي و اجتماعي وزارت علوم، دکتر علي‌محمدي سرپرست دانشگاه ايلام، حجت‌الاسلام و المسلمين مهدوي راد مسئول دفتر نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه، معاونين فرهنگي دانشگاه هاي منطقه پنج و رؤساي دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالي استان، نشست شوراي معاونين و مديران فرهنگي و اجتماعي دانشگاه‌هاي منطقه پنج کشور، صبح ديروز در محل سالن فرزانگان برگزار گرديد.

در اين نشست دکتر  کلانتري معاون فرهنگي و اجتماعي وزارت علوم با اشاره به غيرحضوري شدن کلاس‌هاي آموزشي دانشگاه‌ها به علت پديده کوويد 19 در دو سال اخير، بيان داشت: متأسفانه در اين مدت فعاليت‌هاي فرهنگي و اجتماعي کمتر مورد توجه قرار گرفتند و بودجه حوزه فرهنگي و اجتماعي به بخش‌هاي ديگري اختصاص يافت.

دکتر کلانتري با تأکيد بر اينکه بايد به خوبي براي حضوري شدن دانشگاه‌ها در آينده نزديک آمادگي پيدا کنيم، گفت: توسعه برنامه‌ها و فعاليتهاي فرهنگي و اجتماعي بايد به صورت جدي در کانون توجه قرار گيرد، تا شور و نشاط بر دانشگاه‌ها حاکم شود.

معاون فرهنگي و اجتماعي وزارت علوم، افزود: براي حضوري شدن  و ايجاد شور و نشاط در دانشگاه‌ها،  بايد از پتانسيل دانشجويان عضو تشکل‌هاي دانشجويي، انجمن‌هاي علمي و کانون‌هاي فرهنگي و مذهبي به خوبي استفاده کرد، تا به نتيجه مطلوب دست يافت.

دکتر کلانتري با اشاره به تأکيد مقام معظم رهبري بر اهميت جهاد تبيين، بيان داشت: امنيت ايران اسلامي به واسطه مجاهدت سربازان وطن، از بسياري کشورهاي جهان بالا‌تر است، اما احساس امنيت بسيار پايين است، که بايد با تبيين درست موضوع مانع از هرگونه تخريب و شايعه سازي دشمنان شد.

معاون فرهنگي و اجتماعي وزارت علوم، با بيان اينکه جهاد تبيين بايد به صورت ويژه در دانشگاه‌ها مورد توجه قرار گيرد، گفت: شيوه‌نامه‌هايي براي اهتمام به اين موضوع در سطح دانشگاه‌ها تدوين شده تا روند توسعه علمي کشور و اهميت مسائل فرهنگي و اجتماعي بصورت دقيق مورد تبيين قرار گيرد و دستاوردهاي انقلاب اسلامي در اين زمينه براي مردم تشريح شود.

دکتر کلانتري با بيان اينکه دانشجويان ميدانداران اصلي  تحولات کشور هستند و لذا بايد به آنها ميدان عمل داده شود، اظهار داشت:  مقام معظم رهبري به صورت عملي به اين موضوع اهتمام دارند و براي همين هر ساله در نشست‌هاي مختلفي با دانشجويان شرکت مي‌کنند و مسائل مختلف کشور را براي آنها تبيين مي‌نمايند.  

در اين نشست دکتر علي محمدي سرپرست دانشگاه ايلام با بيان اينکه تأثير اقدامات و فعاليت‌هاي فرهنگي و اجتماعي نامحسوس و درازمدت است، اظهار داشت: جامعه دانشجويي در  دانشگاه ها داراي تنوع فرهنگي، زباني و فکري است، لذا براي دستيابي به نتيجه مطلوب در برنامهها و فعاليت‌هاي فرهنگي و اجتماعي نياز به شناخت محيط، آسيب‌ها و چالشهاي موجود و سلايق مخاطبان است.

سرپرست دانشگاه اهتمام به کار گروهي را يکي ديگر از عوامل اصلي موفقيت در انجام اقدامات و برنامه‌هاي فرهنگي دانست و بيان داشت: حوزه فرهنگي و اجتماعي  حساسيت‌ها، پيچيدگي‌ها و ظرافت‌هاي خاص خود را دارد و بدين لحاظ بايد با دوري گزيدن از کار فردي، همفکري و هم‌افزايي و اهتمام در کار جمعي و رعايت ملزومات آن، به فعاليت فرهنگي پرداخت.

دکتر علي‌محمدي مقابله با شبيخون فرهنگي غرب را يکي از وظاايف اصلي دانشگاهيان عنوان کرد و گفت: در فضاي مجازي و با استفاده از شگردهاي مختلف، ارزش‌هاي اسلامي و انقلابي مورد هجمه دشمن قرار دارد و در اين راستا بايد با اهتمام در جهاد تبيين، مانع از تأثيرگذاري مُخرب شبيخون دشمن در بين جوانان شويم.

سرپرست دانشگاه، افزود: دانشجويان آينده سازان ايران اسلامي هستند و بدين لحاظ مسئولين امر بايد با هنرمندي، بستر لازم را براي هدايت فعاليت‌هاي مختلف آنان به سمت ارزش‌هاي انقلابي و اسلامي آماده کنند، تا مديراني متخصص و متعهد را براي آينده جامعه تربيت شوند.

در اين نشست دکتر ويسه معاون فرهنگي و اجتماعي دانشگاه ايلام، گفت: بايد يک بازنگري و مطالعه مجدد پيرامون موضوعات فرهنگي به شکل جدي داشته باشيم، که کدام رويه‌ها و روش‌ها مي‌توانند در توسعه فرهنگ اثربخش باشند.

دکتر ويسه با بيان اينکه کار در حوزه مسائل  فرهنگي بسيار سخت است، اظهار کرد:  يکي از تعاريفي که براي فرهنگ شده اين است که فرهنگ فقط مختص به باورها ،ارزش‌ها و نوع نگاه ما به پديده‌هاي در اين عالم اجتماعي نيست بلکه خيلي از ابزارها، صنايع و عملکردهايي که ناشي از اقدامات علمي هستند هم در اين حوزه تاثير مي‌گذارند.

معاون فرهنگي و اجتماعي دانشگاه با بيان اينکه بسياري از کارهايي که انجام داده‌‌ايم تاثيرگذار نبوده‌اند،گفت: فکر مي‌کنم که بايد يک بازنگري پيرامون اين موضوعات به شکل جدي داشته باشيم و اينکه يک مطالعه مجدد پيرامون اينکه کدام رويه‌ها و روش‌ها مي توانند در توسعه فرهنگ اثربخش باشند.

دکتر ويسه ادامه داد: به اعتقاد من رفتارها و عملکرد و  نوع روابط مديران ما در دانشگاه‌ها بيشتر از جشن‌ها و مراسم‌هايي که انجام مي‌دهيم تاثيرگذار بوده است. هرچند که ممکن است اين جشن‌ها هم تاثيراتي داشته باشند. وقتي که دانشجو نسبت به مديران دانشگاه و عوامل فرهنگي دانشگاه تصوير مثبتي پيدا کنند باعث تاثيرپذيري و کارايي بيشتري مي‌شوند.

معاون فرهنگي و اجتماعي دانشگاه با بيان اينکه تصور ما و همکاران اين است که کار فرهنگي کار بسيار سختي است،تصريح کرد: اين کارها با تلاش و مطالعه و  البته با هزينه‌هايي که سازمان‌ها و وزارت علوم اختصاص مي‌دهد شدني است چون دانشگاه‌ها مبدا تحولات در جامعه هستند و اداره آينده کشور به دست دانشجويان است بايد در اين حوزه‌ به خوبي برنامه‌ريزي بکنيم.

در ادامه حاضرين در اين نشست به بحث و تبدل نظر پرداختند و راهکارهاي مختلف توسعه فعاليت‌هاي فرهنکي و اجتماعي و اهتمام به جهاد تبيين را مورد بررسي قرار دادند.

لازم به ذکر است در پايان اين نشست دکتر حياتي معاون فرهنگي و اجتماعي دانشگاه لرستان به عنوان دبير شوراي معاونين و مديران فرهنگي و اجتماعي دانشگاه‌هاي منطقه  پنج کشور انتخاب شد.

 

 

نشست شوراي معاونين و مديران فرهنگي و اجتماعي دانشگاه‌هاي منطقه پنج کشور در دانشگاه ايلام نشست شوراي معاونين و مديران فرهنگي و اجتماعي دانشگاه‌هاي منطقه پنج کشور در دانشگاه ايلام نشست شوراي معاونين و مديران فرهنگي و اجتماعي دانشگاه‌هاي منطقه پنج کشور در دانشگاه ايلام نشست شوراي معاونين و مديران فرهنگي و اجتماعي دانشگاه‌هاي منطقه پنج کشور در دانشگاه ايلام
شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها