En Ar

اجلاسيه شهداي دانشجوي کنگره 3000 شهيد استان ايلام در دانشگاه ايلام برگزار گرديد

    به گزارش خبرنگار فرهنگي، در اين مراسم دکتر علي‌محمدي سرپرست دانشگاه ايلام، با بيان اينکه در قرآن کريم،  شهدا درجات رفيع و مقام شامخي دارند، اظهار داشت: واژه شهيد يکي از اسامي خداوند است، که به صورت مکرر در آيات قرآن کريم ذکر شده است. در برخي آيات به معناي آگاهي توأم با حضور و شهود به کار رفته، چرا که خداوند در همه جا حضور دارد: «وَاللَّهُ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ شَهِيدٌ»، گاهي نيز به معناي گواه بودن خداوند بر اعمال ما انسان‌ها به کار رفته است: « وَاللَّهُ شَهِيدٌ عَلَى مَا تَعْمَلُونَ».

دکتر علي‌محمدي، افزود: در فرهنگ ديني به فردي که در راه خدا کشته ‌شود، شهيد اطلاق مي‌گردد، زيرا شهيد در همه جا حضور دارد، شاهد و ناظر است و چيزي از او پنهان نيست. اين افتخاري براي شهيد است، که  يکي از اسماي مختص خداوند در مورد او به کار مي‌رود.

سرپرست دانشگاه ايلام با بيان اينکه ويژگي ديگر شهيد، برخورداري از حيات واقعي است، گفت: خداوند مي فرمايد: «وَ لا ‌تَحسَبَنَّ الَّذينَ قُتِلوا في سَبيلِ اللهِ اَمواتًا بَل اَحياء عِندَ رَبِّهِم يُرزَقون»، با اينکه روح همه انسان‌ها بعد از مرگ نمي‌ميرد و زنده است، خداوند حيّ بودن را بر شهدا اطلاق کرده، که اين نشان مي‌دهد حيات شهدا غير از حيات ديگران است و شهدا داراي حياتي واقعي و حقيقي هستند. حياتي واقعي است، که موجود حيّ تأثيرگذار باشد، قدرت تصرف داشته باشد و شهيد چنين است.

دکتر علي‌محمدي، افزود: همانگونه که وجود مقدس معصومين (عليهم‌السلام) در سطحي بالا و والا تأثيرگذارند، علماي عامل و صالحان نيز در سطحي ديگر تأثير گذارند و شهدا نيز چنين هستند.

رئيس اجلاسيه دانشگاهيان با اشاره به تعبير «عند ربهم» که در آيه فوق‌الذکر آمده، بيان داشت: اين تعبير نشان از اتصال خاص شهيد، به خداوند دارد.

سرپرست دانشگاه، افزود:  واژه «يرزقون» نيز بر دوام و استمرار روزي خوردن شهيد دلالت دارد. يعني اينکه  شهيد به طور دائم غرق در نعمت‌هاي الهي و برکات اوست.

دکتر علي‌محمدي با بيان اينکه، ويژگي ديگر شهيد نظر به وجه الله است، اظهار داشت: حضرت امام خميني (ره) فرمود: «شهيد نظر مي‌کند به وجه الله»، که اين تعبير از  حديثي از پيامبر (ص) گرفته شده است، که هفت خصلت ويژه براي شهيد نام برده‌اند، که يکي از آنها نظر به وجه الله است: «وَ السّابِعَةُ انْ ينْظُرَ فِي وَجْهِ اللَّهِ».

سرپرست دانشگاه، افزود: در اينکه وجه به چه معنايي است، بحث‌هاي زيادي در تفاسير وجود دارد. در برخي از آيات، وجه به معناي ذات به کار رفته است: «وَ مَا تُنْفِقُونَ إِلَّا ابْتِغَاءَ وَجْهِ اللَّهِ» ««انفاق نمي کننند مگر براي خدا». اگر مراد از وجه، اين معنا باشد، يعني شهيد فقط به خدا نگاه ميکند.

رئيس اجلاسيه دانشگاهيان، اضافه کرد: گاهي هم وجه به معناي صفات خداوند به کار مي‌رود. در اين صورت نظر شهيد به وجه الله، يعني نظر او، به صفات جماليه و جلاليه خداوند. يعني ديگر حجابي بين خدا و شهيد نيست. پرده غيبي براي شهيد وجود ندارد. او با چشم دل و نه با چشم صورت، نظاره‌گر خداوند و مظاهر صفات اوست.

دکتر علي‌محمدي با بيان اينکه اين نظر به خدا، اختصاص به برخي از  بندگان خاص خداوند دارد، گفت: در قرآن مي‌خوانيم: «وُجُوهٌ يَومَئِذٍ ناضِرَةٌ اِلى‌ رَبِّها ناظِرَةٌ» «در آن روز صورت‌هايي شاداب و با نشاط است و به پروردگار خود نظر مي کنند». شهدا از جمله اين افراد هستند.

سرپرست دانشگاه ايلام، يادآور شد: اگر شهيد به اين مقام مي رسد، و اين خصال را پيدا مي کند، به دليل انقطاعي است، که برايش به وجود مي‌آيد. به تعبير زيباي شهيد حاج قاسم سليماني، شرط شهيد شدن، شهيد بودن است.

دکتر علي‌محمدي، افزود: شهيد زماني به شهادت مي‌رسد، که به مقامات معنوي دست يايد و به تعبير ديگر به مقام شامخ شهادت برسد. به واقع شهيد با انقطاع از غيرخدا، به اين مقام مي‌رسد.

در ادامه اين مراسم، سردار شاکرمي فرمانده سپاه اميرالمومنين (ع) استان ايلام، اظهار داشت: طي ديدار اعضاي کنگره 3000 شهيد استان ايلام با مقام معظم رهبري، ايشان به شهداي ميمک، واقعه بمباران زمين فوتبال چوار و ديگر وقايع دفاع مقدس در استان ايلام بصورت دقيق اشاره فرمودند.

 

سردار شاکرمي، افزود: سال‌ها تلاش کرديم، که در کل کشور اطلاع‌رساني شود، که جنگ در ايلام آغاز شده و نخستين فرمانده‌اي که در ?? شهريور 1359به درجه رفيع شهادت نائل شده اهل ايلام بوده است، اما مقام معظم رهبري در ديدار با اعضاي کنگره شهداي ايلام به اين مهم اشاره کردند و بر آن صحه گذاشتند.

فرمانده سپاه اميرالمومنين (ع) ايلام با اشاره به ديگر سخنان مقام معظم رهبري در ديدار با اعضاي کنگره شهداي ايلام، تاکيد کرد: رهبر انقلاب فرمودند ايلاميان همانند صخره ميمک در جنگ هشت ساله جانانه در برابر دشمن بعثي مقاومت کردند.

سردار شاکرمي اضافه کرد: مقام معظم رهبري فرمودند در چنين مناطق جنگ زده و مقاوم شهيداني همچون رضايي نژاد تربيت مي شوند و براي کشور افتخار آفريني مي کنند.

فرمانده سپاه اميرالمومنين ( ع ) ايلام ادامه داد: تمامي اقدامات انجام شده در کنگره سه هزار شهيد ايلام که تاکنون انجام شد و ادامه دارد براي گراميداشت و احترام به شهداي بزرگوار جنگ هشت ساله بود.

سردار شاکرمي در ادامه به اشاره به جايگاه والاي بسيج در کشور، گفت: وجود بسيج در کشور مايه افتخار و مباهات است و اگر چنانچه بسيج نبود، انقلاب در همان ابتدا با مشکلات زيادي مواجه مي شد.

در اين مراسم دکتر کيخا، جانشين سازمان بسيج دانشجويي کشور، اظهار کرد: هيچ مکتبي به اندازه مکتب اسلام براي شهادت احترام قائل نيست و به برکت اين مکتب ما مرگ‌گريزي نداريم، بلکه مرگ‌آگاهي داريم.

دکتر کيخا، گفت: آمريکا به چه چيزي حمله کند؟ مگر ديوانه است که به انسان‌ها و سرزميني حمله کند که آنها را از مرگ بترساند، فارغ از اينکه مردمان اين سرزمين مرگ را آگاهانه در آغوش مي‌کشند، سرزميني که شهيداني مانند رضائي‌نژاد را در مکتب خود تربيت کرده است از مرگ هراس ندارند و براي مکتب و سرزمينشان، جانشان را در طبق اخلاص مي‌گذارند.

جانشين سازمان بسيج دانشجويي کشور،  تصريح کرد: متأسفانه گاهي اوقات گرفتار مناسبات صف‌اولي‌ها مي‌شويم، اي کاش زماني برسد، که صف اول همه‌ي مجالس ما صف پدران و مادران شهدا باشند، که مسئولان ما بدانند هرچه دارند از اين عزيزان است. ما شرمنده اين عزيزان هستيم، چون نمي‌دانيم در آن لحظه که فرزندان شما از آسمان آتش مي‌باريد، شما چه حالي داشتيد.

دکتر کيخا، افزود: فرزندان اين عزيزان ايستادند و پا پس نکشيدند و دغدغه‌شان رضايت ولايت بود، سه دوره کنگره شهداي دانشجو برگزار شده و صدها يادواره به همت بسيج دانشجويي برگزار شده و اميدواريم همه دست‌اندرکاران دانشگاه‌ها بيش از پيش حامي اين گونه برنامه‌هاي دانشجويي باشند.

در اين مراسم معنوي، که حضور پيکر مطهر دو شهيد گمنام فضاي معطري را بر سالن حکمفرما کرده بود، حجت‌الاسلام و المسلمين  ترابي نسب از راويان دفاع مقدس به شکل خاصي خاطرات شهدا را بازگو کرد.

در ادامه مراسم برنامه‌هاي ديگري شامل: تئاتر، مداحي، پخش کليپ‌هاي متنوع و تجليل از 25 خانواده شهداي دانشجوي استان ايلام انجام گرفت.

اجلاسيه شهداي دانشجوي کنگره 3000 شهيد استان ايلام در دانشگاه ايلام برگزار گرديد اجلاسيه شهداي دانشجوي کنگره 3000 شهيد استان ايلام در دانشگاه ايلام برگزار گرديد اجلاسيه شهداي دانشجوي کنگره 3000 شهيد استان ايلام در دانشگاه ايلام برگزار گرديد اجلاسيه شهداي دانشجوي کنگره 3000 شهيد استان ايلام در دانشگاه ايلام برگزار گرديد اجلاسيه شهداي دانشجوي کنگره 3000 شهيد استان ايلام در دانشگاه ايلام برگزار گرديد اجلاسيه شهداي دانشجوي کنگره 3000 شهيد استان ايلام در دانشگاه ايلام برگزار گرديد اجلاسيه شهداي دانشجوي کنگره 3000 شهيد استان ايلام در دانشگاه ايلام برگزار گرديد
شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها