En Ar

همايش نکوداشت مقام علمي دکتر عبداللهي جامعه شناس ايلامي، با حضور معاون فرهنگي و اجتماعي وزارت علوم و استاندار ايلام، در دانشگاه برگزار گرديد.

 

  در ابتداي اين مراسم، دکتر علي اکبري، رئيس دانشگاه، ضمن خير مقدم به ميهمانان و حاضرين در اين مراسم، بيان داشت: مراسم نکوداشت دکتر محمد عبداللهي به سفارش فرد خاصي برگزار نمي شود، بلکه دانشگاه ايلام بواسطه جايگاهي که در استان دارد و در راستاي مأموريت اجتماعي خود، اين همايش باشکوه را براي تجليل از مقام علمي دکتر عبداللهي برگزار مي نمايد.

 رئيس دانشگاه با اشاره به سخن دکتر محمد عبداللهي، که «دانشگاه دبيرستان بزرگي نيست»، بيان داشت: دانشگاه دبيرستاني بزرگ نيست، بلکه جايگاه افراد موفق و توانمند است و دانشگاه مأموريت گراست و  به اين واسطه ما هم تلاش کرديم، که دانشگاه اجتماعي باشد و چون هميشه مسائل اجتماعي استان را رصد مي کنيم، براي هويت سازي، تکريم سرمايه هاي اجتماعي استان را در دستور کار قرار داديم و با همکاري انجمن آثار و مفاخر استان به رياست استاندار محترم، انجمن جامعه شناسي ايلام و  جهاد دانشگاهي اين همايش با عظمت را برگزار کرديم.

   دکتر علي اکبري، تأکيد کرد: به اميد خدا اين روند ادامه خواهد داشت و اميد دارم با اهتمامي که صورت مي گيرد، دانشگاه ايلام زينت استان ايلام باشد.

   در ادامه مراسم، دکتر غفاري، معاون فرهنگي و اجتماعي وزارت علوم، با تشکر از زحمات دکتر علي اکبري، رئيس دانشگاه ايلام و همکاران ايشان در امر برگزاري همايش باشکوه نکوداشت دکتر محمد عبداللهي جامعه شناس شهير ايلامي، بيان داشت: دکتر عبداللهي بعنوان سرمايه ي نمادين ايران و استان ايلام، اعتقاد داشت، که دانشگاه ها وقتي مي توانند در روند توسعه کشور و حل مسائل آن نقش داشته باشند، که اساتيد آن تاثير گذار باشند، تا هم  دانشجويان را بعنوان نسل آينده ساز کشور تربيت نمايند و هم دغدغه حل مشکلات و مسائل را داشته باشند.

  دکتر غفاري، افزود: دکتر عبداللهي در تمام زندگي خود، با عقلانيت و اعتدال، جنگيد و تلاش زيادي کرد، تا اهداف مورد نظر خود و از جمله تثبيت و تقويت انجمن جامعه شناسي ايران را تحقق بخشد و خوشبختانه با اهتمام بي مانند، صبر، تحمل، استقامت و مدارايي  که داشت، در اين زمينه موفق شد و امروز انجمن جامعه شناسي ايران بهترين جايگاه را بين انجمن هاي علوم انساني دارد، که بخش عمده اي از اين امر به زحمات دکتر عبداللهي بر مي گردد.

   معاون فرهنگي و اجتماعي وزارت علوم، تصريح کرد: مرحوم دکتر عبداللهي در روند توسعه کار انجمن جامعه شناسي ايران، با مشکلات و موانع زيادي روبرو بود، اما نااميد نشد و با سخت کوشي و اميدواري، موفق شد انجمن را به جايگاه اصلي خود برساند.

  دکتر غفاري، تأکيد کرد: دکتر عبداللهي باور داشت، که ما دانشگاهيان بايد جامعه ايران را بسازيم و براي همين ما تکليف داريم، که از راه و روش دکتر عبداالهي بعنوان يک دانشمند صاحب نظر درس بگيريم و از جمله اينکه هيچگاه نا اميد نشويم، بلکه با اميد با مشکلات و موانع بجنگيم و آنها را از سر راه برداريم و فرصت هاي تازه اي را خلق نموده، تا سهمي در روند توسعه و آباداني کشورمان داشته باشيم.

    در ادامه مراسم آقاي سليماني دشتکي استاندار ايلام، با تمجيد از جايگاه علمي دکتر عبداللهي، به تلاش هاي آن مرحوم در پيوند دادن بين پژوهش و نهاد اجرايي و اهتمام در حل معضلات اجتماعي اشاره کرد و خواستار الگوگيري از دکتر عبداللهي در اين زمينه براي حل مشکلات استان ايلام و بخصوص رفع موانع اجتماعي توليد شد.

    در ادامه دکتر سيد حسين سراج زاده رئيس انجمن جامعه شناسي ايران، توضيحاتي در زمينه کارنامه آموزشي و پژوهشي، دکتر عبداللهي ارائه داد و از زحمات آن مرحوم در تقويت جايگاه انجمن جامعه شناسي ايران تجليل کرد و بيان داشت: دکتر عبداللهي مصداق بارز روشنفکر متعهد براي بهبود وضعيت اجتماعي جامعه است و در اين مسير تلاش زيادي کرد، که بعنوان يک جامعه شناس، وظيفه جامعه شناسي را در حل مشکلات جامعه تبيين کند و بعد بعنوان يک جامعه شناس براي حل اين مشکلات راهکارهاي مناسبي ارائه دهد.

   وي افزود: از دکتر عبداللهي آموختيم، که کُنش هاي علمي را محدود به حصار دانشگاه نکنيم و به جامعه پيوند دهيم، در حصار تنگ نظري هاي فکري محدود نشويم و  کارهاي تحقيقاتي را به اجرا پيوند دهيم.

  در ادامه مراسم، دکتر کاوه تيموري سردبير فصل نامه رُشد و از شاگردان دکتر عبدالهي، خاطراتي را از ايشان بازگو کرد و اظهار داشت: دکتر عبدالهي از جمله اساتيد فرهيخته اي بود، که بواسطه صبر، بردباري، تلاش و تعهدي  که داشت، بر دانشجويان تأثير  عميق و ماندگار داشت، و بريا ما خاطرات گرانبهايي از آن مرد بزرگ به يادگار مانده است.

  همچنين پروفسور فرهنگ ارشاد، عضو هيأت علمي دانشگاه چمران و از دوستان دکتر عبداللهي، با اشاره به فعاليت هاي  سي ساله دکتر عبداللهي، گفت: مسائل جامعه ايران از دغدغه هاي اصلي دکتر عبداللهي بود و براي اينکه در زمينه شناسايي مشکلات و معضلات اجتماعي کشور و ارائه راهکار براي آنها نقشي داشته باشد، اولين همايش ملي بررسي مسائل اجتماعي ايران را در سال 75 و دومين آن را در سال 1379 برگزار کرد.

دکتر ارشاد، تاکيد کرد: دکتر عبداللهي نظريات جامعه شناسان بزرگ را بيان مي کرد، اما سواد خود را به اين دانشمندان بند نمي کرد، بلکه خود در جايگاه يک دانشمند، مسائل جامعه شناسي را مورد بررسي و تحليل قرار مي داد.

همچنين در اين مراسم مهندس حيدر عبدالهي، برادر مرحوم دکتر محمد عبداللهي، به بيان خاطراتي از دوران کودکي و جواني استاد محمد عبداللهي پرداخت.

در پايان پرتره استاد محمد عبداللهي، اثر استاد بهمن نظري، تقديم خانم محناز عبداللهي همسر استاد محمد عبداللهي گرديد.

https://ilam.ac.ir/img_bank/news/371397223-yttuhuyuj2.JPG

 

 

شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها