شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها

معاون آموزشی وزیر علوم: باید روند رشد تولید علم کشور برای مقابله با تحریم ها تسریع شود

دکتر حسین نادری منش معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، سرعت رشد علمی ایران را مطلوب دانست و گفت: اگر در زمینه توسعه علمی سریع تر حرکت نکنیم با تحریم هایی که از بیرون به ما تحمیل می شود، می توانند ما را زمین گیر کنند.

به گزارش روابط عمومی وزارت علوم، دکتر نادری‌منش در مراسم گرامیداشت سرآمدان آموزشی دانشگاه الزهرا(س) که همزمان با پنجمین روز از هفته آموزش در این دانشگاه برگزار شد، با بیان اینکه در کشور ما موتور پیشران، علم است، اظهار داشت: امروز بخش علمی کشور جلوتر از سایر بخش‌هاست و  دانشگاهها به عنوان اصلی ترین تولیدکنندگان علم و دانش و موتور توسعه کشور می باشند.


معاون آموزشی وزیر علوم تصریح کرد: دانشگاهها باید بر وظیفه اصلی خود که تولید، نشر و ارتقای دانش است تمرکز کنند و از ورود به مسایل حاشیه ای بپرهیزند و در عین حال باید نشاط، پویایی ، فعالیت و خلاقیت در این محیط موج بزند و از اساتید انتظار می رود در ایجاد چنین محیطی گام های مؤثری بردارند.

وی میزان رشد تولید مقالات علمی ایران در 15 سال اخیر را 15 برابر میانگین جهانی عنوان کرد و افزود: در سال 2000 میلادی آمار تولید مقالات علمی بین المللی ایران، هزار عنوان بود که در سال گذشته(2012) این تعداد به 20 هزار مقاله افزایش یافته است.

دکتر نادری منش ادامه داد: محققان ایرانی در سال 2000 میلادی فقط 8 مقاله نانوتکنولوژی تولید کرده اند،اما در سال گذشته این رقم به بیش از 3 هزار مقاله رسید یعنی از تولید 8 مقاله نانوتکنولوژی در سال، به تولید 8 مقاله در روز دست یافتیم و اکنون در رتبه نهم جهان در این عرصه قرار داریم. معاون آموزشی وزیر علوم با بیان اینکه باید وابستگی مان به نفت از بین برود افزود: ما پیشرفت علمی داشته ایم، ولی باید جهت گیری هایمان را برای تبدیل علم به فناوری شدت ببخشیم.
وی بر لزوم توجه به مباحث تربیتی در مبانی آموزشی تاکید کرد و گفت: متاسفانه نقش تربیتی استاد تا حدودی در آموزش های ما مغفول مانده که باید این نقیصه با برنامه ریزی صحیح برطرف شود.
دکتر نادری منش افزود: در کنار الگو شدن در عرصه علمی، ما در سبک و نوع زندگی نیز باید برای جهان الگو شویم و الگوهای خاص خودمان را ایجاد کنیم.

معاون آموزشی وزیر علوم با اشاره به اینکه ایجاد دانشگاه‌های تک جنسیتی در دانشگاه‌های آمریکا و اروپا نیز افزایش داشته است، گفت: از دانشگاه الزهرا (س) انتظار داریم که در برنامه خود این موضوع را تصویب کند که در سال‌های آتی بین 10 دانشگاه برتر کشور باشد.

وی با بیان اینکه هدف اصلی از برگزاری هفته آموزش، قدردانی از مقام استاد است، گفت: این شغلی است که بازگشت معنوی‌اش بسیار، اما مادی‌اش کم است. چرا که اگر آموزش نباشد، پژوهش مناسبی نیز شکل نمی گیرد و دانشگاه باید آموزش چگونه پژوهش نمودن را به دانشجو بیاموزد.

دکتر نادری منش با بیان اینکه آموزش تنها شامل تکنیک نمی باشد افزود: آموزش یک فرهنگ، محتوا و نگرش است و آموزش شامل نکات ظریف تربیتی است، به همین دلیل روز نخست هفته آموزش را روز «فرهنگ و اخلاق حرفه‌ای» نامگذاری کردیم.

وی با تأکید بر ضرورت وجود تربیت در کنار آموزش‌ تصریح کرد: اگر دانشجویان را آنطور که باید تربیت‌ نکنیم، طبیعتا در همه جای دنیا افرادی پیدا می‌شوند که پس از فارغ‌التحصیلی آنها را بخرند، بنابراین با رقابت مادی نمی‌شود آنها را نگه داشت، مگر آنکه از طریق علقه های فرهنگی پای دانشجو به آب و خاک وطنش بسته شود.

معاون آموزشی وزیر علوم با بیان اینکه در مبانی آموزش، بحث «تربیت و جهت‌دهی» مهم‌ترین بحث است، گفت: ما استاد نمونه به کسی که بیشترین مقالات و پژوهشها را داشته باشد، نمی‌گوییم، بلکه استاد نمونه کسی است که در زمینه‌های تربیتی بتواند دانشجوی خوبی را به جامعه تحویل دهد.
گفتنی است در پایان این مراسم از اعضای هیأت علمی منتخب، برگزیدگان طرح کاربردی اساتید، دانشجویان نمونه کشوری، دانشجویان نمونه و کارشناسان منتخب آموزشی دانشگاه الزهرا(س) تقدیر بعمل آمد.