شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها

مدیر امور اداری و پشتیبانی دانشگاه: حماسه زمانی شکل می­گیرد که با امکانات کم و محدود به موفقیت دست یابیم، که اگر این مهم حاصل شود به عنوان یک اتفاق جاویدان در تاریخ ثبت خواهد شد.

اشاره: آقای خلیل لطفی مقدم از کارکنان با سابقه دانشگاه به مدت چهار ماه است که سمت مدیر امور اداری و پشتیبانی دانشگاه را برعهده دارد. در راستای اطلاع رسانی وظایف و عملکرد واحدهای مختلف دانشگاه مصاحبه­ای با ایشان انجام گرفت که متن آن در ذیل امده است.

1- توضیحی در باره سوابق اجرایی خود ارائه فرمایید؟

اینجانب خلیل لطفی مقدم، از سال 1373 تاکنون در دانشگاه افتخار حضور دارم، که در این مدت در بخش­های مختلف  شامل: حراست، اداره اموال، اداره نقیله و خدمات، امور پژوهشی، اداره کارگزینی مشغول فعالیت بوده­ام و چهار ماه پیش به سمت مدیر امور اداری و پشتیبانی دانشگاه منصوب شده­ام. لازم به ذکر است که طی 14 سال گذشته در امر حفاظت آزمون­های استان نیز فعالیت داشته­ام.

2-وظایف اصلی مدیر اموراداری و پشتیبانی را تشریح فرمائید؟

 مدیریت اموراداری و پشتیبانی دانشگاه دارای زیرمجموعه­های متعددی شامل: کارگزینی،تدارکات،خدمات و نقلیه و انبار است که وظیفه تامین نیروی انسانی و انجام امور پشتیبانی تمام واحدهای  دانشگاه را  بر عهده دارد و بدین لحاظ، گستردگی آن در تمام سطوح دانشگاه دیده می­شود.    

     3-در مورد کمیته ساماندهی   کارکنان(وظایف و اعضاء) توضیحی ارائه دهید؟

این کمیته با حضور تعدادی از مدیران و کارشناسان به منظور ساماندهی نیروهای انسانی، جهت تقویت نقاط قوت دانشگاه و استفاده بهینه از نیروهای انسانی شکل گرفته است. متاسفانه توزیع نامتعارف نیروی انسانی در بخش هایی از دانشگاه وجود دارد  و برای  همین  بعضی از حوزه­ها با کثرت نیرو مواجه است، اما واحدهایی  هستند که با کمبود  نیرو  مواجه می­باشند.

بررسیهای انجام شده حکایت از آن دارد که توزیع کارکنان در حوزه های مختلف براساس نیاز، چارت تشکیلاتی و تخصص افراد نبوده است و بدین لحاظ  افرادی هستند که در حوزه غیر تخصص خود  فعالیت دارند و علاوه  بر اینکه  حوزه  مورد نظر در  این  زمینه  متضرر  می­شود، خود فرد هم اشتیاق لازم برای فعالیت زیاد را ندارد.

برای همین با رایزنیهای انجام شده کمیته ساماندهی کارکنان شکل گرفت، تا ضمن واقعی کردن نیازهای نیروی انسانی دانشگاه و توزیع نیروها، مبناها و الگوها و چارت دانشگاه  در نظر گرفته شود و سپس جابجایی نیرو صورت گیرد.

4-آیا  در وضعیت کارکنان شرکتی و قراردادی در سال جدید تغییراتی اعمال می گردد؟

کارکنان شرکتی و قراردادی جزء نیروهای زحمتکش و عملیاتی دانشگاه می­باشند. دولت به منظور ساماندهی این کارکنان، اقداماتی مختلفی را انجام داده است و از جمله  در سایر ادارات و سازمانها تغییراتی در وضعیت انان انجام شده است، اما همانگونه که اطلاع دارید دانشگاه­ها به صورت هیأت امنایی اداره می­شوند و قانون مربوط به تعیین وضعیت این کارکنان هنوز در هیأت امنا به نتیجه کامل نرسیده است. بخش­های از فرآیند ساماندهی آنان از جمله ارسال آمار و اطلاعات مربوط به این بخش به وزارت انجام شده که هنوز از طرف وزارت بی پاسخ مانده است. هرچند وزارت نیز محدودیت هایی در این خصوص دارد، اما امیدواریم به زودی نتیجه آن  مشخص شود.

 5- معیارهای  مورد نظر برای کارکنان دانشگاه اشاره بفرمایید؟

باتوجه به این که رسالت اصلی دانشگاه، تربیت نیروی انسانی ماهر و متخصص مورد نیاز جامعه است و نیروی انسانی نقش مهم وتعیین کننده در فرایند توسعه کشور دارد، بدین لحاظ جایگاه دانشگاه در سطح جامعه ممتاز بوده که کارکنان دانشگاه هم باید از این حیث ممتاز باشند، تا بتوانند به وظایف خود عمل نموده و رسالت واقعی خود را انجام دهند و  الحمدالله اکثریت کارکنان دانشگاه  دارای ویژگیهای ناب اخلاقی و کاری هستند.

مهمترین ویژگی که کارکنان دانشگاه باید  داشته باشند رعایت تمام و کمال مسائل دینی و فرهنگی می باشد تا بتوانند وظایف خود را به نحو احسن انجام داده و موجبات رضایت ارباب رجوع را فراهم نمایند. ما باید حد و مرزی برای خدمت و تلاش نشناسیم و تمام توان خود را برای ارتقاء جایگاه دانشگاه به کار ببریم چراکه بنا به فرمایش حضرت امام خمینی(ره)،دانشگاه مبداء همه تحولات است ، و چنانچه این تحولات در مسیر پیشرفت و توسعه جامعه باشد قطعا رفاه و رضایت همگان را در پی خواهد داشت.

     6-چه برنامه ای برای تشویق کارکنان خلاق و فعال  دارید؟

ابتدا ما بایدشاخصه­های  کارکنان خلاق و فعال را تبیین نموده و تعریفی کامل در این زمینه داشته باشیم و سپس به دنبال انطباق این تعریف و شاخصه­ها بر افراد باشیم. چنانچه کارمند رسمی و پیمانی موثر و خلاق بوده باشد، قانون ابزارهای تشویقی مناسبی در این زمینه پیش بینی کرده است و اگر این کارمند شرکتی و یا قراردادی باشد  به تشخیص رئیس دانشگاه و دیگر مسئولین از آنان تقدیر می شود.

      7-چشم انداز دانشگاه را چگونه ارزیابی می­کنید؟

با برنامه­ریزی و تلاشی که دکتر علی محمدی رئیس دانشگاه، معاونین، روسای دانشکده­ها، مدیران و کارکنان دانشگاه داشته­اند، توانسته­ایم به پیشرفتهای زیادی در حوزه­های مختلف اداری و مالی، پژوهشی و فناوری، آموزشی، فرهنگی، دانشجویی و عمرانی دست یابیم و جایگاه دانشگاه در سطح کشور ارتقاء یابد و خصوصاً در طی دوسال گذشته روند توسعه دانشگاه شتاب بیشتری گرفته و برای همین دانشگاه موفق به کسب رتبه­های بالا در سطح کشور شده که می توان در این زمینه به قرار گرفتن دانشگاه در بین دوازده دانشگاه برتر در زمینه فرهنگی، کسب مقام اول روابط عمومی دانشگاه  در سومین جشنواره روابط عمومی­های دانشگاه­های سراسر کشور، افتخار آفرینی انجمنهای علمی در جشنواره ملی حرکت و همچنین موفقیت مرکز مشاوره  دانشگاه در غرب کشور اشاره کرد. بنده به نوبه خودم افتخاردارم که عضوی کوچک از این مجموعه بزرگ هستم ومطمئنم دانشگاه در سالهای آتی یکی از قطب های علمی کشور خواهد بود.

       8-در مورد برنامه­هایی آتی توضیح دهید؟

همگام با سایر واحدها و قسمتهای دانشگاه این مدیریت بر آن است با تعامل و همفکری با همه­ی مجموعه­ها،  تمام تلاش خود را برای خدمت رسانی مطلوبتر و بهتر و انجام امور پشتیبانی به کار ببرد تا روند توسعه دانشگاه هر چه بیشتر شتاب گیرد.

9-کلام آخر؟

با توجه به  هجمه سنگین اقتصادی و سیاسی دشمنان علیه ملت ایران، وظیفه ما در این برهه حساس­تر و سنگین­تر است  و برای همین باید با  تاسی از رهنمودهای مقام معظم رهبری همگام با سایر اقشار مردم در راستای تحقق انتظارات رهبر انقلاب در زمینه جهاد سیاسی و اقتصادی کوشا باشیم. حماسه زمانی شکل می­گیرد که با امکانات  کم و محدود به موفقیت دست یابیم و مطمئن هستیم این دوران  قطعاً در تاریخ ثبت خواهد.

مدير امور اداري و پشتيباني دانشگاه: حماسه زماني شکل مي­گيرد که با امکانات  کم و محدود به موفقيت دست يابيم،  که اگر اين مهم حاصل شود به عنوان يک اتفاق جاويدان در تاريخ ثبت خواهد شد. مدير امور اداري و پشتيباني دانشگاه: حماسه زماني شکل مي­گيرد که با امکانات  کم و محدود به موفقيت دست يابيم،  که اگر اين مهم حاصل شود به عنوان يک اتفاق جاويدان در تاريخ ثبت خواهد شد. مدير امور اداري و پشتيباني دانشگاه: حماسه زماني شکل مي­گيرد که با امکانات  کم و محدود به موفقيت دست يابيم،  که اگر اين مهم حاصل شود به عنوان يک اتفاق جاويدان در تاريخ ثبت خواهد شد. مدير امور اداري و پشتيباني دانشگاه: حماسه زماني شکل مي­گيرد که با امکانات  کم و محدود به موفقيت دست يابيم،  که اگر اين مهم حاصل شود به عنوان يک اتفاق جاويدان در تاريخ ثبت خواهد شد.