شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها

متن مصاحبه ریاست دانشگاه درباره ثبت نام دانشجویان ورودی جدید و آغاز سال تحصیلی

با هدف گزارش عملکرد دانشگاه در آغاز سال تحصیلی و آشنایی با اقدامات  و  فعالیت­های دانشگاه برای ثبت نام دانشجویان ورودی جدید، مصاحبه کتبی با آقای دکتر علی محمدی رییس دانشگاه انجام گرفت.

1-چه تمهیداتی برای رفاه دانشجویان در روز ثبت نام اندیشیده شده است؟

به طور معمول پیش از آغاز سال تحصیلی، ستاد مهر دانشگاه تشکیل و برای استقبال از دانشجویان ورودی جدید برنامه­ریزی می­شود. امسال نیز همانند سالهای گذشته چنین ستادی تشکیل شد و پیش بینی­های لازم برای استقبال از دانشجویان ورودی جدید، ثبت نام، اسکان، ایاب و ذهاب، پذیرایی، مشاوره و آشنایی  دانشجویان با حوزه­های مختلف  دانشگاه شده است.

 برای راهنمایی دانشجویان ورودی جدید جهت ورود  به دانشگاه  در ترمینال و سطح شهر  اقدامات  لازم به عمل آمده و روند ثبت نام به صورت متمرکز در یک مکان انجام می­گیرد و برای هرگونه پاسخ گویی لازم و نظارت علاوه بر حضور معاونین و مدیران مربوطه، نماینده رییس دانشگاه هم در آنجا مستقر شده است. در این راستا خوشبختانه تمهیدات در نظر گرفته شده از  500 دانشجوی ورودی جدید کارشناسی ارشد و 50 دانشجوی دکتری ثبت نام به عمل آمد  و در  این هفته نیز ثبت نام  1498 دانشجوی ورودی جدید کارشناسی انجام می­شود.

2-با آغاز سال تحصیلی چه برنامه هایی برای دانشجویان ورودی جدید دارید؟

با شروع سال تحصیلی جدید، کارت دانشجویی و تغذیه دانشجویان صادر می­شود و  با برنامه­ریزی­های انجام شده  دانشجویان می­توانند برای گرفتن وامهای دانشجویی و تسهیلات رفاهی به حوزه معاونت دانشجویی مراجعه نمایند.

خوشبختانه در خصوص اسکان دانشجویان هم مشکل خاصی وجود ندارد و خوابگاه­ها به صورت کامل آماده پذیرایی از دانشجویان می­باشند.

با هدف آشنایی دانشجویان ورودی جدید  با استان ایلام و دانشگاه، برگزاری اردوهایی پیش بینی شده است و در این اردوها مسئول محترم نهاد نمایندگی مقام  معظم رهبری، معاونان دانشگاه و روسای دانشکده­ها حضور دارند و هر یک درباره  وظایف، عملکرد و برنامه­های حوزه مربوطه توضیحات لازم را به دانشجویان ارائه می­دهند تا دانشجویان  با روند کارهای دانشگاه بیشتر آشنا شده و بهتر بتوانند امور آموزشی، دانشجویی و فرهنگی خود را پیگیری نمایند.

3-در منشور اخلاقی دانشگاه ایلام چه بایدها و نبایدهایی وجود دارد؟ از چه طریقی این اصول در دانشجویان درونی می­شود؟

منشور اخلاقی دانشگاه که برگرفته از فرهنگ  قرآنی، توصیه­های نبوی  و  رهنمودهای ولوی است،  در  قالب  بسته­های فرهنگی اهدایی معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه در اختیار دانشجویان ورودی جدید و نیز سایر دانشجویان قرار می­گیرد که بر اساس مصوبات وزارت علوم دربرگیرنده آئین نامه انضباطی و وضعیت حجاب و پوشش دانشجویان است.

در طول سال تحصیلی در قالب سخنرانی، برگزاری نمایشگاه، پخش فیلم، بروشور و ... مطالبی در زمینه منشور اخلاقی و آئین نامه انضباطی برای دانشجویان تبیین می­گردد تا آنان بیشتر با این موضوع آشنا شوند. البته تمرکز اصلی، بر روی فعالیتهای نرم افزاری فرهنگی و بصیرت­افزایی است.

4-آیا در دانشگاه ایلام پایش فرهنگی انجام می­گیرد؟ تا چه حد از توانایی­ های دانشجویان ورودی جدید استفاده می­نمایید؟

پایش فرهنگی در سه محور مشخصات فردی، توانمندیهای فردی و مهارت­های هنری و ادبی انجام می­گیرد و وقتی سلایق ، توانایی و مهارت دانشجویان مشخص شد، با مشاوره و راهنمایی­های لازم به آنان به فعالیت در انجمن­های علمی، نشریات دانشجویی، کانونهای فرهنگی، تشکلهای دانشجویی، کانونهای مذهبی و برنامه­ های دیگر ترغیب می­شوند و به فعالیت می­پردازند.

سیاست کلی دانشگاه محوریتدانشجویان در انجام   فعالیت­های فرهنگی و اجتماعی  است و در این راستا دانشجویان در برنامه­ریزی و اجرای برنامه­ها در سطح وسیعی شرکت داده می­شوند تا هم انگیزه لازم را کسب نمایند و هم با کسب تجربه برای ورود به عرصه اجتماع آماده شوند. بدین لحاظ حجم و کیفیت انجام فعالیت های فرهنگی دانشگاه در سطح بالایی است و به همین  دلیل دانشگاه ایلام در دو سال گذشته از سوی وزارت علوم  جزء دوازده دانشگاه برتر کشور در زمینه فرهنگی قرار گرفت و سال گذشته لوح تقدیر دریافت کرد.