شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها

دیدار هیأت رئیسه دانشگاه ایلام با نماینده ولی فقیه در استان به مناسبت روز وحدت حوزه و دانشگاه

به گزارش خبرنگار روابط عمومی، حجت الاسلام لطفی شب گذشته در نشست روئسای دانشگاه ها، اساتید و اعضای هیأت علمی مراکز آموزش عالی استان ایلام که به مناسبت هفته وحدت حوزه و دانشگاه در حسینیه حضرت زینب (س) برگزار شد، بیان داشت: امام علی (ع) دنیا را چیزی جز ظلمات و تاریکی نمی دانند. مگر این که نور علم افق های جهان را منور کند.


وی افزود: ارزش عالم به علم است و معرفت مهمترین پیش نیاز برای دست یابی به دانش می باشد. هر اندازه که میزان علم و دانایی فزونی یابد مسئولیت عالم به همان اندازه بیشتر خواهد شد؛ چراکه دارنده علم دارای مقامی والا و ارزنده در نزد خدا و مردم است. کلام، قلم و موضع گیری خواص برای مردم عامه مورد اهمیت و حجت است.


نماینده ولی فقیه در استان ایلام تصریح کرد: امیر المومنین علی (ع) فرموده اند: خداوند متعال از عالمان میثاق و پیمان گرفته است که در برابر سیری ظالمان و گرسنگی مظلومان ساکت ننشینند.


حجت الاسلام لطفی با بیان اینکه برخی از علما و روحانیون روزانه بیش از ده دفعه آیه «ایاک نعبد» را در نمازهای یومیه شان تکرار می کنند اما باطن عبادتشان برای الله نیست، بیان داشت: هر عملی که با ریا مخلوط شود، صبغه الهی در آن رنگ می بازد و به نفاق و حبط  تبدیل می شود.


وی تأکید کرد: زمانی که عالم، دانشمند و استاد دانشگاه برای خدا کار کنند چشمه های جوشان حکمت از سوی پروردگار بر زبانشان جاری خواهد شد. انجام این عمل مستلزم برداشتن حجاب های بین فرد و خداوند است. در این حال عارف، جز خدا هیچ نمی بیند و قلم، زبان، قلب و روحش به ذات اقدس الهی گره می خورد.


امام جمعه ایلام ادامه داد: عالمانی مانند محمد تقی جعفری، مفتح و آیت الله مطهری دانش آموختگان حوزه و دانشگاه بودند. این علما در اوج حکومت ستمشاهی با بیداری مردم انقلاب به پا کردند.


حجت الاسلام لطفی بیان داشت: پس از وقوع انقلاب اسلامی پیوند میان دانشگاه و حوزه مستحکم تر شد و با گشوده شدن درب های مراکز آموزش عالی، استعمار و استثمار در ایران برچیده گشت.


وی خاطرنشان کرد: دشمن در هر حال به فکر براندازی نظام جمهوری اسلامی ایران است و در این راه از هیچ کوششی فروگذاری نخواهد کرد. حتی بعد از طلیعه انقلاب با دسیسه چینی در دستگاه حوزه و استفاده از اقلیت مرتد و غرب گرا قصد ایجاد تفرقه در دانشگاه و حوزه را داشت. این توطئه ها تا زمانی که اسلام، انقلاب و ایران زنده و پا برجا است همچنان ادامه خواهد داشت.

در ادامه حجت الاسلام رضایی اصفهانی استاد حوزه و دانشگاه های قم گفت: در قرآن کریم بیش از 700 بار به مقام والای علم و عالم اشاره شده است. خداوند متعال به جایگاه عالمان راستین توجه زیادی مبذول فرموده است.


وی افزود: در آیه 12 سوره طلاق خداوند باری تعالی هدف آفرینش انسان، موجودات و کائنات را دستیابی و جستجو در جهان علم معرفی فرموده و اساس فراگیری دانش را بر طرح مسئله استوار می داند.


این استاد حوزه و دانشگاه با بیان این مطلب که نبوت پیامبر با آموزش کلمه «اقرأ» آغاز شد، تصریح کرد: کل نظام هستی برای کسب دانایی خلق شده است. حرکتی که در مسیر ارتقای دانش نباشد به تباهی منجر خواهد شد. دانشی مهم و معتبر است که به اخلاص انسان و بندگی وی در پیشگاه خداوند بیافزاید.


حجت الاسلام رضایی اصفهانی بیان نمود: ارزش وجودی و اصل ظرف حوزه و دانشگاه به مظروف علم است. غایت خلق انسان کسب معرفت و دانش افزایی است. اگر مفهوم طلب در زندگی انسان جایی نداشته باشد آن فرد یک مرده متحرک بیش نخواهد بود.


وی ادامه داد: پیش از آنکه قرآن در جزیره العرب نازل شود تنها 21 نفر در عربستان سواد خواندن و نوشتن داشتند؛ اما با نزول آیات وحی و توجه خدا به دانش، مسلمانان در دو قرن بعد توانستند به تمام علوم زمان خود دست یابند، سرآمد دانایان جهان شوند و پایه های علوم کنونی را بنیان گذارند.


این استاد حوزه و دانشگاه بیان داشت: شهید صدر می فرمایند: << قرآن در هر جامعه ای که عملی شود در آن کشور انقلاب به پا می کند. علم با خود، قدرت و برتری را به ارمغان خواهد آورد.>>


حجت الاسلام رضایی نژاد گفت: دانش باید سه ویژگی داشته باشد؛ ذهن دانش پژوه را به خود معطوف کند، وی را به سوی  جهانبینی الهی هدایت کند و برای مخاطب جنبه تعلیم و تربیت داشته باشد.

ديدار هيأت رئيسه دانشگاه ايلام با نماينده ولي فقيه در استان به مناسبت روز وحدت حوزه و دانشگاه ديدار هيأت رئيسه دانشگاه ايلام با نماينده ولي فقيه در استان به مناسبت روز وحدت حوزه و دانشگاه ديدار هيأت رئيسه دانشگاه ايلام با نماينده ولي فقيه در استان به مناسبت روز وحدت حوزه و دانشگاه ديدار هيأت رئيسه دانشگاه ايلام با نماينده ولي فقيه در استان به مناسبت روز وحدت حوزه و دانشگاه