شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها

گزارش مراسم افتتاحیه اولین همایش منطقه ­ای انرژی

مراسم افتتاحیه اولین همایش منطقه­ای انرژی با حضور حجت الاسلام والمسلمین سعیدی نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، مهندس عباس زاده استادار ایلام، دکتر علی محمدی رئیس دانشگاه، دکتر عسکری معاون برنامه ریزی استانداری، سردار کاکی فرمانده سپاه امیر المومنین ایلام، دکتر احمدی مسئول بسیج دانشجویی استان، روسای سازمانها، اعضای هیات علمی و دانشجویان صبح روز چهار شنبه 24/8/91 در محل سالن آیت اله حیدری برگزار گردید.  

در ابتدای مراسم دکتر علی محمدی رئیس دانشگاه با خیر مقدم به میهمانان و حاضرین و تشکر از بانیان برگزاری  همایش گفت: نیاز انسان به مقوله انرژی با اشکال مختلف و محودیت منابع تجدیدناپذیر انرژی و آلاینده عواملی هستند که باعث می شود انسان نگران کمبود انرژی باشد.

وی ادامه داد: برای رفع نگرانی های موجود در سه حوزه تولید انرژی، مدیریت و مصرف انرژی نگاه جدیدی به وجود آید.

رئیس دانشگاه با اشاره به اینکه در تولید انرژی ضرورت دارد نگاه بشر به سمت وسوی انرژی پاک باشد، تصریح کرد: دستیابی به راههایی که این نوع انرژی را کم هزینه تر کند و گسترش این انرژی ها برای جامعه ضروری است.

وی استفاده از تکنولوژی جدید و فرهنگ سازی در مدیریت مصرف انرژی را بهترین راهکار ارزیابی و افزود: مصرف انرژی یک رفتار انسانی است و برای دستیابی به آن دو عامل ایجاد فرهنگ و دانش انرژی و بسط و گسترش انرژی در جوامع و استفاده از ظرفیت دینی می تواند نقش آفرین باشد.

وی همچنین بهره گیری از منویات مقام معظم رهبری در زمینه اقتصاد مقاومتی را ارزنده عنوان داشت و افزود: در مصرف انرژی، اندیشمندان و دانشگاهیان سمت وسوی مصرف انرژی را به سوی توسعه منابع راهبردی هدایت کنند.

در ادامه دکتر احمدی مسئول بسیج دانشجویی و دبیر همایش توضیحاتی در باره روند برگزاری همایش ارائه داد.

در ادامه محمود عباس‌زاده استاندار ایلام اظهار داشت: موضوع انرژی یک موضوع استراتژیک است که به عنوان این همایش انتخاب شده است.

وی ادامه داد: من به دانشگاهیان و برادران و خواهران در بسیج دانشجویی تبریک می‌گویم که با یک درک استراتژیک از فضای حاکم نظام بین‌الملل و مولفه انرژی به جایگاه این مولفه در نظام بین‌الملل توجه داشته‌اند.

مهندس عباس زاده  اضافه کرد: عده‌ای در حوزه اندیشه دوراندیش هستند و برخی در نقطه مقابل نزدیک‌اندیش هستند، برخی تفکر استراتژیک دارند و بعضی هم تفکر غیر استراتژیک داشته و در واقع روزمره هستند.

وی  تصریح کرد: از دانشگاهیان و طلاب انتظار می‌رود که دوراندیش باشند، نتیجه دوراندیشی این است که امروز موضوعی به نام انرژی در محور کار دانشگاه و دانشجو قرار می‌گیرد.

استاندار ایلام گفت: در عرصه مدیریت سیاسی و سیاست‌ورزی نیز دو تفکر وجود دارد، یک تفکر بر مبنی تئوری بقاست و یکی تفکر بر مبنای تئوری انطباق است.

وی ادامه داد: افرادی که بلندنظرانه فکر می‌کنند برای آینده جهان و برای آینده انسان، کمال و سعادت بشر از نقطه نظر علمی بر مبنای تئوری بقاء می‌اندیشند.    

وی اضافه کرد: اما عده‌ای که گرفتار روزمرگی شده‌اند، مشکل دارند، ثبات سیاسی لازم را نداشته و از مبانی نظریه ضعیفی برخوردارند، استقلال کامل ندارند و آزادی به مفهوم درست کلمه را ندارند ساختار سیاسی آنان از بیرون تحمیل شده، این‌جور مردم و ملت‌ها بر مبنای تئوری انطباق فکر کرده و برنامه‌ریزی می‌کنند.   

وی ادامه داد: در تئوری بقا باید نگاه کرد که بقا را در چه می‌بینند، یک عده‌ در عالم بر اساس تئوری بقا برنامه‌ریزی کرده اما این تئوری در اندیشه غربی بقای مبانی نظری و آرمان‌های لیبرال دموکراسی است.

مهندس عباس زاده  اضافه کرد: این افراد می‌خواهد تمام مولفه‌هایی که سبب بقای لذت دنیای خودشان است را دنبال کنند اما تئوری بقا از دیدگاه جهان‌بینی اسلامی قابل قبول است اما نه بقا خود و بقای استمرار لذت. 

وی تصریح کرد: در نظام مقدس جمهوری اسلامی راه مشخص شده گذشته مشخص و تکلیف هم مشخص شده است، اگر امروز ما هم می‌گوییم باید بر مبنای تئوری بقا فکر کنیم و برنامه‌ریزی کنیم باید برای خود و برای بقا نیز در چارچوب اندیشه دینی و اعتقادی نگاه کنیم و راهی جز این نداریم.

استاندار ایلام گفت: غرب برای مدیریت جهان خیز برداشته است، شاید زمانی که این سخن اعلام می‌شود برخی‌ها فکر می‌کنند چه اشکال دارد که جهان نیازمند یک مدیریت قوی است حالا اگر غرب می‌تواند خوب مدیریت کند پس بگذارید انجام دهند.

وی ادامه داد: غرب اروپا و آمریکا را آباد کرده‌اند حال بگذارید جهان را مدیریت کنند تا جهان را آباد کنند، در نگاه کوتاه و ساده‌نگرانه اولین پاسخ این گذاره این مطلب است که بگذاریم آنان بر جهان مدیریت کنند.

این مسئول اضافه کرد: اما این پاسخ غیر علمی و غیر واقعی و ساده‌انگارانه است، با دلیل و استدلال کاملا منطقی می‌توان به این سخن پاسخ داد و خود غربی‌ها در این راستا اعتراف کرده‌اند. 

وی تصریح کرد: یک دانشمند ایرانی بیش از 20 سال در آمریکا در اسناد نهادهای استراتژیک و تصمیم‌گیری آمریکا بررسی‌هایی انجام داده است و در قالب کتابی با عنوان آمریکا بدون نقاب منتشر کرده است.

استاندار ایلام گفت: در این کتاب هیچ استنادی به نظریات صاحب نظران شرقی و جهان اسلام نشده و همه آن مستندات تولید شده در خود آمریکاست.

وی ادامه داد: آمریکایی‌ها به صورت علنی اعلام کرده‌اند انرژی دنیا محدود است و اگر بخواهیم نامحدود از آن استفاده کنیم به طور قطع کم می‌شود و بر خلاف تئوری بقای غرب است. برای اینکه از این انرژی استفاده کنیم باید مصرف کننده انرژی را محدود کنیم .

این مسئول اضافه کرد: و آنچه که جالب است آمریکایی‌ها در خصوص غیر غربی‌ها به این تئوری اعتقاد دارند و آن را نیز شناسنامه‌دار کرده‌اند و آن شناسایی جمعیت زائد است.

وی تصریح کرد: چند سال پیش عده‌ای از سر خودباختگی برای خدمت به غرب به آمریکا پناه بردند، و آمریکایی‌ها آنان را تحویل نگرفتند، این افراد در پیامی به معاون رئیس جمهور اعلام کرده‌ بودند که ما از آن ایرانی‌های خوب هستیم. معاون رئیس جمهور آمریکا گفته ایرانی خوب کسی است که باید بمیرد.     

استاندار ایلام گفت: معاون رئیس جمهور آمریکا نگاه اصلی تئوری آمریکا را نسبت به ایران به طور رسمی اعلام کرده بود.

وی ادامه داد: سیاست‌ورزی آمریکایی بر اساس سیاست بقا و منظورشان هم از بقا تنها بقای خودشان است نه بقای من و شما.

مهندس عباس زاده  اضافه کرد: تلاش برای حفظ منابع باید مهم‌ترین استراتژی باشد که در دستور کار قرار گیرد و اگر ما منابع داشته باشیم می‌توانیم آن را کشف و  استخراج کرده و آن را مدیریت و بهینه مصرف کنیم.

وی  تصریح کرد: جان صنعت و مدرنیته فقط انرژی است، خون صنعت، خون فراصنعت، خون اقتصاد تنها انرژی است.

در ادامه  حجت‌الاسلام والمسلمین سعیدی نماینده ولی‌فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در این همایش گفت: آمریکا به سه دلیل از جمله به دلیل ذخیره 540 میلیارد بشکه نفت در منطقه به خاورمیانه چشم دوخته است.

وی اضافه کرد: از مهمترین عناصری که موجب شده خاورمیانه همواره در سیاست راهبردی آمریکا قرار گیرد، انقلاب اسلامی ایران، انرژی و شاخص ژئوپولتیکی منطقه است.

وی با اشاره به تعابیر برخی شخصیت‌های بین‌المللی درباره اهمیت انقلاب اسلامی به ویژه توصیفی که فیدل کاسترو در دیدار با سید محمد خاتمی رییس جمهور سابق ایران بیان کرده است، افزود: انقلاب اسلامی جغرافیای یک و نیم میلیارد مسلمان در جهان را به مانند یک گُسل به تحرک درآورد و تکان داده است.

نماینده ولی‌فقیه در سپاه پاسداران به عناصر قدرت اشاره کرد و گفت: در دنیای امروزی عوامل زیادی مانند سلاح، بمب اتم، تکنولوژی و فناوری، پول و ثروت به عنوان عوامل اقتدار مطرح می‌کنند و اینها را عناصر قدرت می‌دانند. اما اقتدار از دید اسلام و در نگاه توحیدی در مفهوم رهبری الهی معنا پیدا می‌کند، با این نگاه بود که پیامبر اعظم (ص) توانست از یک جامعه منحط، بدوی و عقب‌مانده مردمانی پیشتاز و جامعه‌ای انقلابی بوجود آورد.

حجت الاسلام و المسلمین سعیدی با تشریح روند ظهور و سقوط برخی جوامع، به روند شکل‌گیری انقلاب اسلامی در ایران به رهبری امام خمینی(ره) اشاره کرد و افزود: انقلاب اسلامی با رهبری امام خمینی(ره) توانست بسیاری از نظریه‌پردازی‌های شاخص جهان مانند لیبرال دموکرات‌ها، مارکسسیت‌ها و اخیرا نظریه "فوکویاما" که برای جهان پایانی در لیبرالیسم دموکراسی ترسیم کرده بود، به شکست کشاند تا جایی که خود وی هم با اذعان به حقیقت انقلاب در ایران نسبت به نظریه خویش تردید نشان داد عذرخواهی کرد.

وی از رهبری و قانون به عنوان دو شاخص در اقتدارگرایی ملت‌ها به ویژه ملت ایران یاد کرد و گفت: افراد بشر آنقدر از رهبری خوب بهره برده‌اند که از قانون نبرده‌اند. در حال حاضر دو اراده، یکی رهبری آیت‌الله خامنه‌ای و ملت ایران و دیگری اراده استکبار در مقابل هم قرار دارند و شرط ادامه این اراده ما ادامه پایداری ماست.