شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها

دکتر دانشجو: پیشرفت های کشور و کسب جایگاه برتر در تولید علم دنیا نشانه کیفیت آموزش عالی است

به گزارش روابط عمومی وزارت علوم ، دکتر کامران دانشجو در مراسم آغاز سال تحصیلی که در دانشگاه تربیت مدرس برگزار گردید در ابتدای جلسه به سئوالات تعدادی از دانشجویان پاسخ داد و گفت : برخی از افراد  مطرح می کنند کیفیت آموزش عالی پایین است ولی کسب رتبه 16 تولید علم در جهان و  رتبه 1 در منطقه  براساس اعلام منابع معتبر علم سنجی  دنیا و همچنین پیشرفت های صورت گرفته در صنایع مختلف به روشنی نشان می دهد که کیفیت آموزشی دانشگاههای ما بالا است.

وی افزود : ارتقای 8 تا 15 رتبه ای جایگاه تولید علم ایران در بسیاری  از  حوز ه های  علمی جدید طی سه سال گذشته  از نتایج  سطح کیفی بالای  آموزش  عالی در ایران است ، برای نمونه  رتبه علمی بین المللی ایران نسبت به سه سال گذشته در زمینه نانوفناوری از 16 به 8 ، در انرژی های نو از 20 به 12، در سلولهای بنیادی از 27 به 18 و در فناوری اطلاعات از 18 به 13 ارتقا یافته است.

وزیر علوم  با اشاره به انتقاد برخی در خصوص  افزایش پذیرش دانشجویان دکتری  گفت: حدود 35 هزار عضو هیات علمی استادیار به بالا در دانشگاه های کشور فعالیت می کنند که اگر هرکدام، یک دانشجوی دکتری بپذیرند باید ظرفیت پذیرش فعلی مقطع دکتری سه برابر شود.
 
دکتر دانشجو ادامه داد: درصورتی که نتوانیم ظرفیت دوره های تحصیلات تکمیلی را افزایش دهیم ، متقاضیان ادامه  تحصیل  مجبورند به کشورهای خارجی بروند  که  برخی از دانشگاههای رده یک  این کشورها حتی از دانشگاه های رده پنجم ایران پایین تر هستند .

وی گفت : اعضای هیات علمی دانشگاه های ایران  در سطحی بالاتر و یا حداقل هم تراز  استادان دانشگاه های بزرگ جهان  هستند  و تنها برتری دانشگاه های مطرح دنیا نسبت به دانشگاه های ایران این است که در آنجا دسترسی به اطلاعات علمی، سریعتر و راحت تر صورت می گیرد.

دکتر دانشجو  ضمن تاکید بر  کاهش موانع دست و پاگیری که بعضا در دانشگاه ها ایجاد می شود گفت: برخی دانشگاه ها درصورت اضافه شدن طول مدت تحصیل و ارائه پایان نامه دانشجویان تحصیلات تکمیلی برای آنها کسر نمره قائل می شوند درحالیکه در شرایطی که استاد راهنما تشخیص بدهد لازم است طول دوره تحصیل دانشجو طولانی تر شود و از لحاظ آموزشی هم مشکلی نباشد  نباید نمره ای کسر شود.

وزیرعلوم  گفتدانشجویان مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری  باید از ابتدای تحصیل، زمینه تحقیقاتی و موضوع پایان نامه خود را مشخص کنند تا  در ترمهای پایانی با کمبود زمان و افزایش طول دوره تحصیل مواجه نشوند.

وزیر علوم  در خصوص ایجاد تسهیلات  و امکانات برای دانشجویان  ضمن اشاره به اینکه باید شرایط خاص اقتصادی کشور و تحریم های موجود را نیز در نظر داشته باشیم گفت : هزینه متوسط تحصیل هر دانشجو در دانشگاه های کشور بین 10 تا 12 میلیون تومان است که هزینه سالانه یک خانواده سه نفره است.

وزیر علوم گفت: همگان توافق دارند که تربیت نیروی انسانی متخصص و متعهد وظیفه دانشگاه است لذا  ابتدا باید تعریف مشخصی از نیروی متخصص و متعهد ارائه شود که مطمئنا تعریف تعهد در نظام اسلامی با نظام های سکولار و سوسیالیست متفاوت است.

دکتر دانشجو تصریح کرد که متخصص به فردی اطلاق می شود که علاوه بر تسلط و شناخت دانش روز و داشتن مهارت کافی بتواند مشکلی از مشکلات کشور را برطرف کند و به اعتقاد ما فردی متعهد است که  ولایتمدار باشد، جهان بینی توحیدی داشته باشد و ارزش های اسلامی را پاس بدارد و انقلابی گری  را افتخار خود بداند.

وی تاکید کرد: برای تربیت نیروی انسانی در دانشگاه جامعه اسلامی به فردی نیاز داریم که ضمن شناخت نظریات غربی، جهان بینی توحیدی داشته باشد ، همچنین معتقد باشد هدف ازکسب علم خدمت و تعالی بشریت است.

دکتر دانشجو  از علم به عنوان نوری یاد کرد که جهالت و تاریکی را ازبین می برد لکن ادامه مسیر صحیح در زمینه علم احتیاج به جهت گیری صحیح دارد.

وزیرعلوم  گفت : مسوولان دانشگاه ها باید  زمینه برگزاری کرسی های آزاد اندیشی و کرسی های نظریه پردازی در محیط دانشگاه را در آستانه انتخابات فراهم سازند.

وی تاکید کرد : کسانی که  قصد ارائه برنامه های انتخاباتی خود را در دانشگاه ها دارند ، نیز باید به ویژگیهای خاص محیط دانشگاهی  توجه کنند از جمله اینکه در کنار نقد و طرح نظرات خود در زمینه های مختلف ، راه حل ها را نیز ارائه دهند و توجه داشته باشند که شان دانشگاه این نیست که  سکوی تبلیغاتی باشد  و در محیط دانشگاه مسایل و دیدگاهها  باید به صورت منطقی و علمی  تبیین شود  .