شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها

بسته خبری روابط عمومی دانشگاه (24/7/90)

اختصاصی رجانیوز؛

تست اول با انتشار گزارش مبتنی به منابع منافقین و ضدانقلاب/ تنبلی احمد شهید و ناآشنایی‌اش با امور ایران داد شورای حقوق بشر را در آورده

هفت ماه پس از فضاسازی علیه ایران در شورای حقوق بشر سازمان ملل و به‌دنبال آن، انتخاب احمد شهید به‌عنوان گزاشگر ویژه حقوق بشر برای سفر به ایران و تهیه گزارش، وی روز جمعه تست اول خود را زد و گزارش نسبتاً اجمالی درباره ایران منتشر کرد.

به گزارش رجانیوز، بر اساس شواهد و قرائن موجود از آنجایی که احمد شهید وزیر خارجه اسبق مالدیو امکان حضور در ایران را نیافت، منابع منافقین و ایرانیان فراری زخم خورده از انقلاب منبع اصلی گزارش‌های وی بوده و اولین گزارش او را که به‌دنبال ایجاد جنگ روانی گسترده علیه ایران می‌توانست بسیار تأثیرگذار باشد، به یک گزارش دم دستی کم‌مایه، حاوی پراکنده گویی و بدون ارائه مستندات تبدیل کرد.

بنا بر این گزارش، احمد شهید پس از دریافت بازخوردهای این گزارش در روز گذشته با اظهار نارضایتی به یکی از منابع خود تأکید کرده است که برای گزارش ماه مارس (اسفند ماه) باید اطلاعات مستندی را جمع‌آوری کرد و به این منظور باید به‌جای تمرکز بر منابع خارج از ایران، پیوندهای داخلی را برقرار کرد.

یکی از گاف‌های این گزارش، اعتراض به اعدام‌های اخیر در ایران است، در حالی که در طی هفته‌های اخیر مردم استقبال ویژه‌ای از اعدام متجاوزان به عنف، قاتلان و قاچاقچی‌های مواد مخدر داشته‌اند، یکی از محورهای انتقادی گزارش به همین موضوع اختصاص یافته است.

دفاع از مجرمان فتنه پس از انتخابات نیز یکی دیگر از محورهای گزارش احمد شهید است و افرادی که از آن‌ها با عنوان "مطلعین" و "شهود" یاد شده، ادعا کرده‌اند که این مجرمان از حقوق شهروندی برخوردار نیستند.

در مجموع به‌نظر می‌رسد تعدادی از ضد انقلاب‌های فراری و عوامل منافقین که در طی چهار ماه گذشته به احمد شهید مرتبط شده‌اند، از مجموعه ادعاهایی که تاکنون در رسانه‌هایشان علیه جمهوری اسلامی مطرح می‌کردند و کذب بودن مواردی از آن‌ها با اسناد دقیق ثابت شده است، سیاهه‌ای تهیه کرده و در اختیار وی قرار داده‌اند که با توجه به بی‌آبرویی این گروه‌ها و نگرانی نداشتن آن‌ها از تکرار سریال بی‌آبرویی‌ها، این نقطه منفی مستقیماً متوجه سازمان ملل و گزارشگر ویژه آن خواهد شد.

با این حال، جمهوری اسلامی می‌تواند پس از انتشار رسمی گزارش احمد شهید، با تهیه پاسخ‌های مستدل و حقوقی به مراجع قضایی بین‌المللی علیه وی و شورای حقوق بشر سازمان ملل به‌منظور اعاده حیثیت اقامه دعوا کند که رسیدن چنین خبرهایی از اراده ایران برای پیگیری حقوقی ادعاها و بی‌اعتبار شدن شورای حقوق بشر موجب شده که این شورا، احمد شهید را برای ارتباط گرفتن با داخل ایران و جمع‌آوری مستندات تحت فشار قرار دهد.

برخی در شورای حقوق بشر سازمان ملل معتقد هستند که احمد شهید گزینه مناسبی برای ورود به موضوع حقوق بشر ایران نبوده، ظرف چند ماه گذشته تلاش مؤثری برای جمع‌آوری اطلاعات مستند انجام نداده و به‌دلیل ناآشنایی با امور و رابطان پرونده ایران، احتمال تحت تأثیر قرار گرفتن او از سوی منابع غیر موثق وجود دارد که در شرایطی که کمیسیون حقوق بشر اخیراً‌ در سازمان ملل به شورای حقوق بشر تبدیل شده و باید از مخدوش شدن اعتبار آن به‌شدت جلوگیری شود، این روند می‌تواند به ضرر شورا تمام شود.

خاطرات خواندنی شلقم از قذافی

عبدالرحمن شلقم وزیر خارجه اسبق لیبی در مصاحبه با برنامه "الذاکره السیاسیة" (حافظه سیاسی) که جمعه شب از شبکه العربیه پخش شد، مطالب و خاطرات متنوعی را درباره معمر قذافی رهبر سرنگون شده لیبی مطرح کرد. 

به گزارش عصر ایران، شلقم در هنگام اعتراضات مردمی اخیر علیه حکومت قذافی، نماینده لیبی در سازمان ملل متحد بود که پس از سرکوب خونین این اعتراضات، از سمت خود استعفا داد و به صف معترضین و مخالفین قذافی پیوست.

شلقم متولد 1949 است و بین سال های 2000 تا 2009 میلادی مسئولیت وزارت خارجه لیبی را برعهده داشت.

مهمترین و جالب ترین بخش های مطرح شده دراین مصاحبه، به این شرح است.

-  قذافی معتقد بود که نسبت به انور سادات (رئیس جمهور اسبق مصر) برای حکمرانی بر مصر، شایستگی بیشتری دارد.

- قذافی از انور سادات ناراحت بود چرا که بیش از آنکه با او رابطه داشته باشد با عربستان سعودی رابطه داشت.

- قذافی همیشه از آدم هایی که چیزی بیشتر از او داشتند مشکل داشت. از جمله اینکه همیشه با افرادی که از او قدبلندتر بودند مشکل داشت و همین موضوع در رابطه قذافی با رئیس جمهور اسبق سنگال که 2 متر قد داشت و بشار اسد رئیس جمهور قدبلند سوریه مسئله ساز بود. قذافی از این که فضایی برای مقایسه قد او با افراد دیگر فراهم شود خودداری می کرد.

- قذافی همیشه کفش های پاشنه بلند می پوشید و برای پنهان کردن این کفش ها، همیشه لباس های بلند و افتاده بر زمین برتن می کرد تا کفش هایش پیدا نباشند.

- قذافی معتقد بود که بشار اسد باید پیرو او باشد. بارها بشار اسد را "فرزند خود" مورد خطاب قرار می داد که این اقدام صحیح نبود. قذافی دوست داشت بشار اسد به مانند فرزندانش سیف الاسلام یا ساعدی، پیرو او باشد.حافظ اسد رئیس جمهور سابق سوریه از سودای رهبری جهان عرب توسط قذافی، استفاده می کرد.او فاصله خود را به خوبی با قذافی حفظ می کرد.

- قذافی تلاش می کرد تا زین العابدین بن علی رئیس جمهور وقت تونس را به عنوان یکی از پیروان خود تبدیل کند. یعنی سعی می کرد رابطه بن علی با خود رابطه پسر و پدری باشد.

" لولا داسیلوا" رئیس جمهور برزیل به لیبی سفر کرده بود اما قذافی برنامه ورود و مقدمه دیدار با او را به شکلی برنامه ریزی کرد که نشان دهنده کوچکتر بودن لولا نسبت به قذافی بود و اینکه لولا نیز یکی از پیروان قذافی به شمار برود. لولا از این رفتار ناراحت شد و سفر خود به لیبی را نیمه کاره رها کرد.

- قذافی با هیچ کس رابطه ای دوستانه ای نداشت.

- قذافی به دنبال آدم های یس من (yes man) بود یعنی همیشه چشم بگویند. اما در عین حال از مسوولانی خوشش می آمد که به آنچه او می گفت فوراً عمل نکنند یعنی در ظاهر بپذیرند اما بعدا آن را عملی نکنند. مثلا یک بار قذافی دستور داد که در مدت 48 ساعت تمامی منازل و اقامتگاه های سفرای لیبی در سراسر جهان به فروش گذاشته شود. من در واکنش، این موضوع را تایید و پذیرفتم و قول دادم که این موضوع را در سریعترین زمان ممکن اجرا کنم اما با این حال با وجود پیگیری قذافی، من وقت کشی می کردم تا قذافی سرد شود و از اجرای چنین تصمیمی منصرف شود. با وزیر وقت اقتصاد نیز صحبت کردم او هم نگران بود.با هم به جست و جوی علت این تصمیم عجیب و غریب پرداختیم و در نهایت معلوم شد به دلیل راه ندادن سیف العرب - یکی از پسران قذافی- به اقامتگاه سفیر لیبی در آلمان، قذافی این تصمیم را گرفته است.
بنابراین ما با اقداماتی رضایت سیف العرب را جلب کردیم و بعد از آن قذافی آرام شد و تلفنی به من گفت:" آن موضوع را که عملی نکردی" گفتم:" نه" گفت:" خوب شد!" بار دیگری نیز قذافی شخصا دستور داد که سفیرانگلیس در لیبی را اخراج کنم. من نیز گفتم چشم و حتما این کار را انجام خواهم داد .پس از گذشت چندین ساعت قذافی دوباره تماس گرفت و معلوم شد که منصرف شده است.

-من تاکنون فقط دو مرتبه امام موسی صدر را از نزدیک دیدم که این دو مرتبه هم در شهر قاهره بود.
"هواری بومدین" رئیس جمهور وقت الجزایر امام موسی صدر
  را قانع کرد که به لیبی سفر کرده و بتواند کمک های مالی را جذب کند. پس از ناپدید شدن امام موسی صدر، بومدین از قذافی می خواست به طور شفاف درباره سرنوشت امام صحبت کند.

 قذافی همیشه از مسئله صدر ناراحت بود. او در سال های اخیر مرا فراخواند و در بیرون از خیمه، در حالی که قدم می زدیم از من پرسید: از سرنوشت صدر چه خبری داری؟من از این سوال بسیار جا خوردم و احساس نگرانی کردم. سه دیدگاه در من ایجاد شد. اول اینکه این سوال ، یک هشدار و تهدید است که من درباره موضوع سرنوشت او  چیزی نگویم یا اینکه در جایی مطلبی را گفته ام که به نارضایتی قذافی منجر شده است. در این باره از نزدیکان قذافی نیز پرس و جو کردم. از دیگر تفسیرها این بود که قذافی می خواهد پس از حل مسائل مختلف با غرب از جمله لاکربی و ...، به حل مسئله امام موسی صدر نیز اقدام کند و خواهان طرحی برای حل این مسئله است.  البته من متوجه این موضوع نشدم که منظور قذافی کدام یک از این موضوعات بود.  براساس اطلاعاتی دارم امام موسی صدر در هنگام حضور در لیبی به شدت از قذافی و دیدگاه های او درباره دین اسلام انتقاد کرده بود.  قذافی معتقد به بازنگری در دین اسلام و قرآن بود مثلا می گفت کلمه قل باید از متن قرآن حذف شود چرا که " قل " خواسته خدا از پیامبر بود.همین انتقاد باعث خشم قذافی شد و او دستور داد امام موسی صدر به همراه همراهانش دستگیر و به مکان نامعلومی منتقل شوند.براساس گفته های شلقم، قذافی معتقد به بازنگری در دین اسلام و قرآن بود مثلا می گفت کلمه قل باید از متن قرآن حذف شود چرا که " قل " خواسته خدا از پیامبر بود.قبل از این براساس اطلاعات مختلفی که به دستم رسیده بود امام موسی صدر در لیبی کشته شده بود یا از لیبی خارج شده و در ایتالیا ربوده شده اما حدود چهار سال پیش با وزیر کشور وقت صحبت کردم و براساس آخرین اطلاعاتی که دریافت کردم هم اکنون می گویم که امام موسی صدر در خاک لیبی کشته شد.

- قذافی در حالت های مختلف، جو گیر می شد . یک بار خود را رهبر جهان عرب می دانست، بار دیگر خود را رهبر جهان اسلام و بار دیگر خود را در جایگاه رهبری آفریقا می دید.

- قذافی با حسنی مبارک راحت بود و با او با لهجه عربی صحبت می کرد و روابط میان آن دو خوب بود.

- در نشستی در گذشته، میان قذافی و رئیس جمهور وقت لبنان، به قذافی گفتم که چون شرایط مناسب است پیشنهاد دهید رئیس جمهور لبنان با ایجاد سفارت لیبی در بیروت موافقت کند ولی قذافی گفت که هم اکنون شب و آخر وقت است این موضوع را بگذارید برای فردا صبح.

طباطبایی به مهر خبر داد:

آغاز ثبت نام کنکور ارشد از 17 آبان/ برگزاری آزمون در بهمن 90

معاون اجرایی سازمان سنجش آموزش کشور با اشاره به زمان ثبت نام آزمون کارشناسی ارشد سال 90 گفت: ثبت نام برای این آزمون از روز 17 آبان به صورت اینترنتی آغاز می شود.

دکتر سید جلال طباطبایی در گفتگو با خبرنگار مهر، افزود: ثبت ‌نام آزمون کارشناسی ارشد 90 برای پذیرش دانشجو در سال 91 از 17 آبان ماه آغاز می شود و تا 25 آبان ادامه دارد.

وی خاطرنشان کرد: آزمون کارشناسی ارشد سال 91 در روزهای 26 تا 28 بهمن‌ماه 90 برگزار می شود.

معاون سازمان سنجش گفت: کارت ورود به جلسه آزمون کارشناسی ارشد نیز از روز 23 تا 26 بهمن به صورت اینترنتی توزیع می شود.

جدیدترین جدول اسامی موسسات غیرمجاز اعزام دانشجو به خارج

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اسامی 22 موسسه غیرمجاز اعزام به خارج را که لغو مجوز کرده است، اعلام کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، وزارت علوم اسامی 22 موسسه غیرمجاز اعزام به خارج را اعلام کرد.

جدول 22 موسسه غیرمجاز اعزام به خارج

ردیف

نام موسسه

تاریخ لغو مجوز

1

آرمانسیس خاورمیانه

قبل از سال 90

2

صدر مهر ایرانیان

//

3

سفینه دانش پژوهان

//

4

ره حامیا

//

5

به سوی فردای اندیشه روشن

//

6

اروند دوست غریب

//

7

اندیش وران امید فردا

//

8

دانش جعفری

//

9

دانش پویان سرافراز

//

10

آفاق علم

//

11

دانش پژوهان الوند

//

12

فرهنگی هنری ایرسافام

//

13

راهیان اوج یزد

//

14

مژده آوران دانش

//

15

کادی فرهنگ پارس

//

16

گروه طلایی ایرانیان

//

17

آمیتیس البرز

//

18

نگین هفت اورنگ

//

19

توسعه دانش و فناوری نخبگان

سال 90

20

نخبگان پرشیا

//

21

دانش و فناوری پیشرو

//

22

کرمان ایندیا

//

حسن مسلمی نائینی - مدیر کل بورس و امور دانشجویان وزارت علوم درباره نحوه برخورد با فعالیت موسسات غیرمجاز اعزام دانشجو به خارج گفت: در صورت تشکیل کانون موسسات اعزام دانشجو به خارج از کشور، امکان مقابله با موسسات غیر مجاز بیش از گذشته فراهم می شود.

وی افزود: با بیان اینکه حدود 100 موسسه دارای مجوز اعزام دانشجو به خارج از کشور در حال فعالیت هستند، فعالیت این موسسات را در راستای کاهش تصدی گری دولت و افزایش امکان برنامه ریزی و نظارت برای وزارت علوم دانست.

مسلمی به مهر خبر داد:

راه اندازی کانون موسسات اعزام دانشجو به خارج/ فعالیت 180موسسه غیرمجاز

مدیر کل بورس و امور دانشجویان خارج وزارت علوم، با اشاره به فعالیت بیش از 180 موسسه غیر مجاز اعزام به خارج، گفت: آماری که در این زمینه وجود دارد نشان می دهد بیش از 180 موسسه غیر مجاز در کشور فعالیت می کند و باید کاری کرد تا موسساتی که دارای مجوز هستند در این خصوص اقدام و از منافعشان دفاع شود.

حسن مسلمی نائینی در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به تعداد موسسات غیرمجاز اعزام به خارج در کشور، اظهار داشت: آماری که از ابتدای مسئولیتم در این حوزه دارم نشان می دهد تعداد موسسات غیر مجاز اعزام به خارج بیش از 180 موسسه در کشور است و باید کاری کنیم که تنها موسساتی که دارای مجوز هستند در این خصوص اقدام کنند.

وی با اشاره به راه اندازی کانون موسسات اعزام به خارج، ادامه داد: به همین جهت است که کانون موسسات اعزام به خارج را راه اندازی کردیم تا تصدی گری این مسائل در وزارت علوم کمتر و باعث شود خود موسسات شخصیت پیدا کنند این موسسات باید خودشان پیگیر اموراتشان با توجه به علم، مهارت و تجربه ای که در این زمینه دارند، باشند.

مسلمی نائینی مدیران این موسسات را افرادی فرهیخته و دانشگاهی خواند و گفت: بسیاری از مدیران موسسات اعزام به خارج، فرهیخته و استاد دانشگاه یا از بازنشستگان وزارتخانه های امور خارجه، علوم و بهداشت هستند.

مدیر کل بورس و امور دانشجویان خارج وزارت علوم، درباره اساسنامه کانون موسسات اعزام به خارج، گفت: این اساسنامه را اعضای موسسه نوشته اند. در اردیبهشت سال جاری در یک گردهمایی روسای موسسات 9 نفر را از میان مدیران انتخاب کردند  تا این اساسنامه تدوین شود که البته تدوین و برای تمام اعضا ارسال شده تا نظراتشان را اعلام کنند.

به گفته مسلمی نائینی، در گردهمایی بعدی این اساسنامه تصویب و یک گروه به عنوان هیئت مدیره این کانون انتخاب می شوند.

نیروگاه اتمی بوشهر در مرحله بازبینی اساسی

به گزارش واحد مرکزی خبر ، در این مرحله که در پی دستیابی به اهداف تعیین شده در مرحله اول صورت می گیرد، نیروگاه اتمی با حداکثر توان 456 مگاوات که در ساعت 43 / 16 روز 15 مهر به ثبت رسیده، به طور موقت از مدار خارج شد.

مجموع انرژی تولیدی برق نیروگاه اتمی بوشهر تاکنون برابر 70100 مگاوات ساعت بوده که 56089 مگاوات ساعت آن به شبکه سراسری برق کشور تحویل و بقیه صرف مصارف داخلی نیروگاه شده است.

نخستین بار نیروگاه اتمی بوشهر در ساعت 29 / 23 روز 12 شهریور امسال با توان 60 مگاوات به شبکه سراسری برق کشور پیوست. سپس قدرت تولیدی این نیروگاه در ساعت 30 / 9 روز 5 مهر به 190 مگاوات و در ساعت 10 / 14 روز 6 مهر به 300 مگاوات رسید.

همچنین نیروگاه اتمی بوشهر در ساعت 20 / 9 روز 15 مهر به 50 درصد ظرفیت نامی خود دست یافت و توان الکتریکی آن برای تحویل به شبکه سراسری برق بالغ بر 420 مگاوات شد.

طرح حمایتی وزارت ارشاد ؛ خرید برخی کتاب ها قبل از چاپ

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت : این وزارتخانه برخی کتاب های واجد شرایط را قبل از چاپ خریداری می کند.

دری در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار واحد مرکزی خبر با بیان این که برای حمایت از ناشران چند مولفه را در نظر داریم که برخی از آنها قدیمی و برخی جدید است؛ افزود: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تا قبل از این فقط کتاب ها را پس از چاپ خریداری می کرد اما از این به بعد، برخی کتاب ها، طبق اولویت های در نظر گرفته شده، در مرحله قبل از چاپ خریداری می شود.

وی اضافه کرد: کتاب های دینی، دفاع مقدس، تاریخ انقلاب اسلامی، جنگ نرم و معرفی بزرگان مهمترین موضوعاتی است که برای خرید کتاب قبل از چاپ در دستور کار خود داریم.

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: این طرح هم اکنون در حال اجراست و تاکنون کتاب های65 ناشر کتاب های دینی نیز پیش خرید شده است.

کمیته خرید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از چند سال قبل فعالیت خود را آغاز کرده است. بخش حمایت از ناشران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکنون طرح های مختلفی را اجرا کرده است که از آن جمله می توان به طرح خرید کتاب مربیان آموزش و پرورش با بن های ویژه و خرید55 عنوان از چاپ اول هر کتاب اشاره کرد.

این کتاب ها با عنوان تازه های کتاب به استان های کشور ارسال می شود.

تبدیل نفت خام به فرآورده های نفتی از برنامه های وزارت نفت

به گزارش واحد مرکزی خبر، رستم قاسمی در مراسم تقدیر از کارکنان شرکت پالایش نفت آبادان با بیان این که هم اکنون همه تحریم های بین المللی ایران، صنعت نفت را نشانه گرفته است، گفت: اگر نتوانیم تولید مناسبی در نفت و گاز داشته باشیم، حتما ایران در بعد اقتصادی دچار مشکلات خواهد شد.

قاسمی افزود: اما کارکنان پیمانکاری و رسمی و حتی شرکت ها و مشاوران ایرانی فعال در پالایشگاه آبادان بار دیگر همچون زمان جنگ تحمیلی نشان دادند که می توانند در برابر تحریم ها و زیاده خواهی های دشمنان بایستند.

وی کارکنان پالایشگاه آبادان را سربازان فداکار در خط مقدم عرصه تولید و پالایش نفت خواند و گفت: به نظر می رسد هم اکنون مهم ترین کار صنعت نفت، حفظ و افزایش تولید است که خوشبختانه این موضوع، مدنظر کارکنان صنعت نفت قرار دارد.

وزیر نفت با اشاره به بمباران شدید پالایشگاه آبادان در زمان جنگ تحمیلی تاکید کرد: این پالایشگاه، نماد مقاومت و پایداری در برابر دشمنان است.

قاسمی با یادآوری این که دشمن با تحریم فروش بنزین به ایران قصد داشت کشور را دچار مشکل و بحران کند، اظهار داشت: کارکنان تلاشگر صنعت نفت و به خصوص بخش های پالایشی و پتروشیمی با افزایش تولید این فرآورده در کشور نشان دادند که می توانند به راحتی در مقابل تحریم های بین المللی ایستادگی کنند.

وی گفت: ایران علاوه بر این که در تولید محصولات نفتی همچون بنزین به خودکفایی رسیده، صادرات برخی محصولات به خارج از کشور را نیز در دستور کار قرار داده است.

وزیر نفت همچنین با تقدیر ویژه از خانواده شهید مهندس محسن کمری، که در جریان راه اندازی پالایشگاه آبادان در خرداد امسال دچار سانحه شد، لوح سپاس وزارت نفت را به پدر و مادر این شهید تقدیم کرد.