شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها

دکتر علی محمدی : هدف از وحدت حوزه و دانشگاه ایجاد یک جامعه‌اسلامی پیشرو ، مستقل وپیشرفته است

همزمان با هفته بزرگداشت پژوهش وروز وحدت حوزه ودانشگاه مراسم تجلیل از پژوهشگران برتر دانشگاه با حضوردکتر علی‌محمدی رئیس دانشگاه،حجه الاسلام هاشمی معاون نهادنمایندگی مقام معظم رهبری،معاونین ،روسای دانشکده ها وجمع زیادی از اعضای هیات علمی دانشگاه یک شنبه شب 27/9/90درمحل سالن آیت اله حیدری برگزار گردید.

درابتدای این مراسم دکتر علی محمدی رئیس دانشگاه با تبریک هفته پژوهش وگرامیداشت یاد وخاطره آیت اله شهیددکتر مفتح وروز وحدت حوزه ودانشگاه گفت: شایسته است  محققان و پژوهشگران اهداف ،ثمرات وموانع وراهکارهای رسیدن به وحدت حوزه و دانشگاه راکه ازمطالبات حضرت امام خمینی(ره)ومقام معظم رهبری است موردبررسی وتحلیل قرار دهندودرقالب یک پژوهش علمی نتایج آن راارائه نمایند .

دکتر علی محمدی افزود: براساس دیدگاه مقام معظم رهبری ،مقصودازوحدت بین حوزه ودانشگاه وحدت درهدف است وهدف ایجادیک جامعه اسلامی پیشرو،مستقل وپیشرفته می باشد.

وی تاکیدکرد:حوزه و دانشگاه می توانند با حفظ هویت‌ خویش وحدت را بین خود حاکم نمایند، وبه صورت دو خط موازی و بدون اینکه با همدیگر برخوردوتزاحمی داشته باشند به سمت هدف حرکت نمایند.

ایشان جدایی دین از علم را دلیل تنزل وافول علمی واخلاقی جامعه ایران قبل از انقلاب دانست وگفت: متاسفانه این دیدگاه که مولودپدیده جدایی علم از دین درجهان مسیحیت وغرب است ، از آغاز زیربنای تاسیس دانشگاه‌های ایران قرار گرفت که نتیجه آن جدایی علما و دانشگاهیان از همدیگر بوده است.

دکتر علی محمدی راه رسیدن به وحدت را موازی حرکت کردن این دو گروه ،البته با حفظ ماهیت‌هابه سوی هدف واحد عنوان کردوازجمله راهکارهای رسیدن به وحدت رااین دانست که حوزه و دانشگاه باید منافع ملی را بر منافع بیگانگان ترجیح دهند چرا که متاسفانه تاریخ گواه بر عدم این ارجحیت در میان دانشگاهیان در دوران قبل از انقلاب است.

وی افزود: راه دیگر در این خصوص حُسن‌ظن داشتن دوطرف به همدیگر و خوش‌بین بودن به همدیگر است چرا که داشتن  نگاه بدبینانه باعث جدایی خواهدشد.

رئیس دانشگاه وحدت حوزه و دانشگاه را که در واقع حرکت پا به پای دین و علم به سوی رسیدن به تشکیل جامعه آرمانی است ، آرمان اصلی حضرت  امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری عنوان کرد.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه علوم انسانی براساس  اندیشه هاومبانی غربی پایه‌گذاری شده بر محققین و پژوهشگران فرض است تا با پژوهش در این زمینه شرایط  تغییر و تحول بنیادین در علوم انسانی را براساس مبانی دینی فراهم آورند.

رئیس دانشگاه حیات واقعی جامعه را در کنار وجود مولفه معنویت و ایمان، علم عنوان کرد و خاطر نشان کرد: علم ابزارهای لازم را برای اقتدار یک جامعه ایجاد می‌کند. البته تولید علم به تنهایی کارگشا نیست و باید در سطح جامعه کاربردی شود و نیازهای جامعه را حل نماید و تحقق این امر جز با پژوهش‌های دقیق  علمی میسور نیست.بنابراین  پژوهش زیربنای توسعه و اقتدار کشور است.

دکترعلی‌محمدی پژوهش را زمینه سازتولید ثروت‌ و تحول عنوان کرد و گفت: پژوهشگران سرمایه ملی هستند و می بایست موردتوجه وعنایت قرارگیرند.

رئیس دانشگاه اظهارامیداوری کردکه دانشگاهها از حالت آموزش محوری صرف خارج شده و به سمت پژوهش بیشتروکاربردی حرکت نمایندکه این اولانیاز به تصحیح نگاه اساتید نسبت به مقوله پژوهش داردوثانیااختصاص اعتبارات کافی ولازم دراین خصوص وتسهیل جریان پژوهش لابدمنهااست.