شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها

مصاحبه اختصاصی دکتر حاجی کریمی عضو هیات علمی دانشکده کشاورزی

ا-آقای دکترلطفا توضیحی در مورد بیوگرافی و سوابق علمی خودارائه فرمائید؟

اینجانب حاجی کریمی عضو هیأت علمی دانشکده کشاورزی دانشگاه ایلام ،رشته زمین شناسی و متخصص آبهای زیر زمینی ( هیدروژئولوژی  Hydrogeology ) می باشم ، کارشناسی ارشد گرایش آبهای زیر زمینی را در دانشگاه شیراز در سال 1376 با رتبه اول و در اولین آزمون دکترای داخل کشور در سال 1377 رتبه اول را کسب نمودم . در سال 1382 بعنوان اولین فارغ التحصیل آبهای زیر زمینی ( هیدروژئولوژی  ) از دانشگاه شیراز فارغ التحصیل و در راستای کارهای تحقیقاتی پایان نامه یک فرصت مطالعاتی شش ماهه در دانشگاه مونتپلید فرانسه استفاده نمودم . پس از فارغ التحصیلی بعنوان هیأت علمی دانشگاه شیراز به مدت دو سال انجام وظیفه نموده و از سال 1384 به دانشگاه ایلام آمدم .

2- در ارتباط با حوزه مطالعاتی و تحقیقاتی خود برای خوانندگان ما توضیح دهید ؟

زمینه های تحقیقاتی اینجانب مسائل مختلف مرتبط با آب بویژه آبهای زیر زمینی است ، مطالعات کارست ( karst ) که به بررسی آبهایی که در پیکره کوههای آهکی می پردازد در یکی از زمینه های اصلی کار اینجانب است . در رابطه با کارها و فعالیت های مهندسی مانند بررسی فرار آب از سدها ، نشست آب از تونلها ، مباحث مرتبط با فرسایش و رسوب و مسائل و مشکلاتی که آب برای پروژه های فنی و مهندسی ایجاد میکند و همچنین مکان یابی چاههای تأمین آب ( اعم از شرب و کشاورزی ) از دیگر زمینه های فعالیت های علمی و تحقیقاتی اینجانب است .

3- آقای دکتربه مقالات ،کتب وطرحهای مطالعاتی که انجام داده اید اشاره فرمائید ؟

بنده در زمینه تحقیقات و مطالعات تاکنون 13 مقاله در مجلات معتبر بین المللی ISI  و علمی پژوهشی به چاپ رسانده ام و حدود 64 مقاله در همایش های ملی بین المللی در کشورهای مختلف ارائه نموده ام . حدود 18 پایان نامه کارشناسی ارشد را در دانشگاههای مختلف راهنمایی و مشاورت نموده و 8 طرح  بویژه طرحهای تحقیقات کاربردی به انجام رسانده ام . بعنوان تحقیقاتی مختلف ، داور مجلات معتبر ، عضو کمیته تحقیقات ادارات و سازمانهای مختلف مانند سازمان آب منطقه ای ایلام سازمان محیط زیست ، شرکت آب و فاضلاب روستایی ، سازمان هواشناسی و سازمان آب منطقه ای کرمانشاه ، مشاور عالی در طرحهای بزرگ و ملی مانند سد سیمره و نیروگاه سیمره ، سد و تونل بهشت آباد اصفهان ، طرح انتقال آب سیروان ، تحقیقات آب تهران و .... فعالیت داشته و دارم .

4- روند ارتقاءرتبه علمی جنابعالی چگونه انجام گرفت؟

   برای ارتقاء هرعضو هیأت علمی امتیازاتی در زمینه های مختلف از جمله کمیت و کیفیت تدریس ، فعالیت های پژوهشی ،فعالیت های علمی و اجرایی و فعالیت های فرهنگی تربیتی مورد نیاز است .

پس از تشکیل پرونده و گرده آوری مستندات کلیه فعالیتها ، یک کمیته بدوی متشکل از 2 دانشیار و یک استاد  از دیگر دانشگاهها اقدام به بررسی فعالیت های انجام گرفته توسط عضو هیأت علمی در دانشکده می پردازد و در صورت تأیید فعالیت ها و تشخیص صلاحیت برای ارتقاء پرونده را به هیأت ممیزه دانشگاه ارجاع میدهد.

 لازم به ذکر است که هیأت ممیزه دانشگاههای ایلام و کرمانشاه بصورت مشترک در دانشگاه رازی کرمانشاه مستقر است . هیأت ممیزه نیز ابتدا در یک بررسی مجدد پرونده را در  کمیسیون تخصصی مورد ارزیابی عملی قرار داده و در صورت تأیید به هیأت ممیزه که هر چند یکبار تشکیل جلسه میدهد ارجاع می دهد . پرونده اینجانب پس از طی مراحل فوق در جلسه هیأت ممیزه که در دانشگاه  ایلام در تاریخ 10/3/90 تشکیل گردید مطرح و ارتقاء به درجه دانشیاری به تصویب رسید.

5-وضعیت پژوهشی وعلمی دانشگاه را به چه نحو ارزیابی می نمائید؟

دانشگاه  ایلام با توجه به نوپا بودن، موقعیت جغرافیایی و منطقه ای و همچنین بر اساس امکانات موجود جایگاه نسبتاً خوبی از نظر علمی و تحقیقاتی دارد.

معیارهای ارزیابی از قبیل تعداد مقالات چاپ شده اعضای هیأت علمی بعنوان یک شاخص پژوهشی و همچنین تعداد دانشجویان که در مقاطع تحصیلات تکمیلی پذیرفته می شوند، بعنوان یک شاخص علمی در این دانشگاه نوید خوبی برای رشد و بالندگی دانشگاه است ، هر چند که در زمینه علمی و پژوهشی بایستی نگاه و افق دید وسیع و فراتر از وضع موجود باشد .

انتظار می رود در جهت فعالیت های پژوهشی بودجه های بیشتری تخصص یابد و حلقه های ارتباطی با جامعه در زمینه های پژوهشی توسعه بیشتری  می یابد تا علوم موجود بیشتر جنبه کاربردی و درآمدزایی داشته باشند .

6- حرف آخر؟

حرف آخر به اقشار مختلف دانشگاه متفاوت است

مسئولین و مدیران و کارکنان دانشگاه که زحمت گرداندن و اداره سیستم را متقبل شده اند نهایت تلاش را جهت جذب و جلب بودجه ها و توجهات برای رشد ، گسترش و بالندگی دانشگاه بنمایند همچنانکه مینمایند . با عنایت به توصیه مقام معظم رهبری در سال جهاد اقتصادی فعالیت های دانشگاه را جهت رشد و شکوفایی اقتصاد جامعه ، استان و کشور هدایت نمایند.

اعضاء محترم  هیأت علمی در راستای بکارگیری بیشتر مستندات علمی جدید و تلاش و کوشش بیشتر جهت تربیت دانشجویانی با دانش و متعهد به دین و کشور مبادرت ورزند چرا که اینان فرزندان ما هستند و آینده مملکت در دست این عزیزان است . بطور فردی یکایک همکاران همانگونه که قابلیت رشد علمی خود را تا این برهه به اثبات رسانده اند توصیه میکنم از ادامه این تلاش ، کوشش و پیشرفت علمی فروگذار نکند.

درپایان از جناب آقای دکتر علی محمدی ریاست محترم دانشگاه ،معاونین ،ریاست دانشکده کشاورزی وتمام همکارانی که درفرایندارتقاء رتبه علمی اینجانب همکاری نموده اند کمال تشکر وقدردانی را دارم .