شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها

سال شکوفایی تولید ملی - الزامات و شرایط(دکتر محمد سیاری- معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه)

دکترسیاری معاون فرهنگی واجتماعی دانشگاه با اشاره به نامگذاری سال جاری بعنوان سال تولیدملی وحمایت ازکار وسرمایه ایرانی از سوی مقام معظم رهبری گفت:موضوع اقتصاد همچنان مسئله مهم کشور بوده و در صدر مسائل ملی قرار دارد تا جائی که نامگذاری امسال بعنوان سال تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی از سوی مقام معظم رهبری حکایت از این امر دارد.

معاون فرهنگی واجتماعی دانشگاه به نامگذاریهای مختلف از سوی مقام معظم رهبری اشاره کرد وبیان داشت: عناوینی که رهبر معظم انقلاب باتدبرخاص در ابتدای هر سال برای سال جدید برمی گزیند برگرفته از الزامات و شرایط کشور و بر اساس کارهای کارشناسی استخراج می شود و معظم له با اعلام نام سال در واقع اولویت های سال جدید را تبیین می نماید.

دکتر سیاری بااشاره به برگزیده شدن عنوان اقتصادی برای دومین سال متوالی از سوی رهبرمعظم انقلاب اسلامی گفت: اینکه  برای دومین سال پیاپی عناوین اقتصادی در صدر قرار گرفته است نشان از آن داردکه اقتصاد کشور در شرایط ویژه ای قرار دارد و وارادت کالا و پیگیری "سیاست درهای باز وارادات" توسط دولت محترم مشکلات عدیده ای را در مسیر تولیدات داخلی قرار داده است و بنابه اذعان اقتصاددانان وکارشناسان و آمارهای رسمی کشور بیش از 70 میلیون دلار واردات قانونی و بیش از 20 میلیارد وارادات غیر قانونی در کشور وجود دارد که هر سال هم افزایش می یابد. به عنوان نمونه  دراین زمینه می توان وارادات 90 درصدی روغن نباتی کشور را مثال زد که بسیار نگران کننده است.

معاون فرهنگی واجتماعی دانشگاه برتقویت تولید محصولات داخلی تاکیدکردوگفت: درکشورما پتانسیلهای بسیار بالایی جهت تولید محصولات مختلف وجود داردو با وجودی اینکه کشور ما 1% از جمعیت جهان را دارست اما میزان تولید ایران در مقایسه با تولید جهان تنها 1/0 % اس و چنانچه بخواهیم وضعیت تولید کشور را متعادل با نسبت جمعیتی نماییم بایستی تولید کنونی کشور را ده برابر افزایش دهیم.

دکترسیاری باتاکید بروجودامکانات ومنابع فراوان داخلی  وضرورت استفاده درست وبجا ازآنها افزود:کشورمایک درصد جمعیت دنیاراداراست امادرعوض ماصاحب پنج درصد معادل جهان هستیم که خوشبختانه از تنوع بسیار بالایی هم برخوردار هستندو وجود منابع عظیم انرژی در کشور هم از نقاط قوت دیگری است که می تواند چرخ تولید را با سرعت بیشتری به حرکت در آورد.

دکترسیاری یا اشاره به قابلیتهای بخش کشاورزی گفت:اگر نگاهی به پتانسیلهای کشور در زمینه تولید محصولات کشاورزی بیندازیم، باز قابلیت های فراوانی وجوددارد که در صدر آنها تنوع آب و هوایی بسیار بالا و وجود انرژی فراوان خورشیدی در کشور است که چنانچه این پتانسیل بالقوه، بالفعل شود تقویت اقتصاد ملی را در پی خواهد داشت. از کل تولیدات کشور تنها 14 درصد سهم تولیدات کشاورزی است که رقم بسیار ناچیزی است. ذکر این نکته هم بسیار مهم است که سرمایه گذاری در بخش کشاورزی نیز مطابق با میزان تولیدات کشاورزی نیست و تنها 5/4 الی5/5 درصد سرمایه گذاری در این بخش صورت می­گیرد. کشاورزی و رونق محصولات کشاورزی بایستی محور فعالیت­های کشور قرار گیرد و صنعت در خدمت کشاورزی باشد، چرا که قابلیت تولید بیشتر محصولات کشاورزی در کشور وجود داشته و می تواند سهم عمده ای در صادرات غیر نفتی کشور داشته باشد. صادرات غیر نفتی کشور در حال حاضر در حدود 42 میلیارد دلار است که با رونق تولیدات کشاورزی می توان این میزان را افزایش داد.

دکتر سیاری مشکل اصلی برای افزایش تولیدات داخلی را واردات بی رویه دانست وگفت: مشکل اصلی در سر راه افزایش تولیدات  داخلی واردات بی­رویه محصولات مصرفی در کشور است که با توجه به قیمت و کیفیت پایین محصولات وارداتی، بخصوص از کشور چین، واحدهای تولیدی کشور با حداقل ظرفیت در حال تولید هستند. بعنوان مثال صنعت نساجی کشور تنها با سی درصد ظرفیت خود مشغول فعالیت است که چنانچه از 70 درصد مابقی نیز بهره گرفته شود علاوه بر قطع واردات، تعداد زیادی می توانند صاحب شغل شوندکه این امر مشکل بسیاری از جوانان این سرزمین راحل خواهدکردچراکه بر اساس آمارها تنها برای 30 درصد فارغ التحصیلان دانشگاه­ها فرصت شغلی وجود دارد که با رونق و شکوفایی تولیدداخلی، معضل بزرگ بیکاری نیز رفع خواهد شد.

معاون فرهنگی واجتماعی دانشگاه برتوجه جدی به ارتقاء کیفیت محصولات داخلی تاکید نمود وبیان داشت:نکته دیگردرمورد تقویت وافزایش تولیدات داخلی موضوع  دانش محور بودن آنها است که باید محصولات با کیفیت و قابل رقابت با نمونه های  خارجی به بازار عرضه شودتا مورداستقبال خریداران قرارگیرد. ودراین راستا  توجه به تولید محصولاتی که دارای بیشترین پتانسیل بوده و از تجربه کافی در تولید آنهابرخوردار هستیم و حتی از نظر کیفیت حرف اول را در دنیا می زنیم بایددراولویت قرارگیرد. به عنوان مثال می توان به کیفیت بالای فولاد، کفش، لامپ، فرش و ... و در زمینه محصولات کشاورزی به برنج، پسته، زعفران، انار، مرکبات و دیگر محصولات مهم اشاره نمود.

دکتر سیاری درپایان تاکیدکرد: این واقعیت گویای آن است که همیشه کالای خارجی با کیفیت نیست و این ذهنیت بایستی از اذهان مردم پاک شده و اعتماد بیشتری به تولید کنندگان داخلی صورت گیرد. وتولید کنندگان نیز بایستی تلاش زیادی درجهت ارتقای کیفیت کالاهای تولیدی خود نموده و با افزایش بهره وری بتوانند با حداقل هزینه محصولات خودراتولید وعرضه نموده وبتوانند در عرصه رقابت موفق شده وموجبات سربلندی کشورمان رافراهم آورند.