شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها

دکتر علی محمدی: بزرگترین خدمت اسلام به جامعه زنان بازگرداندن هویت انسانی به آنان است

دکتر علی­محمدی­ رئیس­ دانشگاه­عصر روز شنبه 8/5/91 در جمع دانشجویان حاضر در طرح ضیافت اندیشه حضور یافت و پیرامون موضوع حقوق زن در اسلام به ایراد سخنرانی پرداخت.

دکتر علی محمدی در این نشست با اشاره به ­نوع نگاه مکاتب مختلف به زن در طول تاریخ گفت: نگاه ملل و مکاتب مختلف بشری به ­زن در طول تاریخ یک نگاه ابزاری بوده و تمام مشکلاتی که زنان جوامع، همواره با آن روبرو بوده­اند، ناشی از همین طرز تلقی بوده است.

وی افزود: در این نگاه زن هیچ هویت مستقل و سرافرازانه­ای نداشته و صرفا وسیله­ای برای تکثیر نسل، خدمتگزاری و دفع شهوت تلقی شده است، تا جایی­ که زنان­ در قوانین ملل مختلف، هیچ حقوق واختیارات شناخته شده­ای نداشته­اند و حتی از حق الارث هم محروم بوده­اند و گاه خودشان نیز از راه ارث به دیگران واگذار می شدند.

رئیس­دانشگاه­ افزود: منزلت زن در جامعه بشری آنقدر پائین بوده است­ که ­حتی افرادی مثل افلاطون ­که تقریبا نگاهی مترقیانه نسبت به زن­ و حقوق او داشته و برای او حقوقی همانند مردان  قائل بوده اند،  خدا را شکر می کند که زن زاییده نشده است. ویا ارسطو از چهره های برجسته علمی یونان و جهان نیز زنان را محکوم به اسارت دانسته و آن را یک امر طبیعی تلقی می­نماید.

دکترعلی­محمدی ­درادامه به وضعیت زنان در جهان مسیحیت اشاره کرد و گفت: در­ جهان مسیحیت وضع از این بهترنبود و کشیشان اولیه مسیحی­ با تقبیح ازدواج با زن، آن را یک بلا می­دانستند. ادامه این­روند منجربه ­شکل­گیری ریاضت و رهبانیت ­در میان مسیحیت شد و تجرد­ برای راهبه­ها به یک امر مقدس تبدیل گردید. بنا به عقیده برخی از کشیشان، زن­ حتی حق تدریس و آموزش  علم را نداشت و فرمانبرداری و خاموشی وظیفه حتمی او بود.

رئیس دانشگاه در ادامه ­با مقایسه نگاه اسلام و سایر ملل و مذاهب به زن گفت: دین مقدس اسلام برخلاف سایر ادیان، مذاهب و ملل، به زن نگاهی ابزاری و طفیلی ندارد. اسلام نگاه ابزاری به زن را از بشر گرفت و هویت انسانی او را احیا کرد و این بزرگترین خدمتی است که اسلام به جامعه زنان روا داشته است.

ایشان ­در تایید و اثبات این مطلب به ذکر آیات و روایاتی ­از ائمه ­اطهار (علیه السلام) پرداخت و به اعترافات خود غربیها در این خصوص ­اشاره­ کرد و گفت: گوستاولوبون فرانسوی  که یکی از بزرگترین شرق شناسان جهان است در این خصوص می­گوید: اسلام اولین مذهبی است که در ترقی و اصلاح حال زنان قدمهای وسیعی برداشته است.

دکترعلی­محمدی افزود: از دیدگاه اسلام هم مرد می­تواند به کمال برسد وهم ­زن و البته هر کدام با توجه ­به خصوصیات فیزیکی و روحی خود مسیر خاص خود را در رسیدن به­ کمال طی می کند. اسلام برای اینکه این باور در زنان جامعه ایجاد شود که آنان نیز انسان هستند و توان فتح قله­های مختلف را دارند، نمونه هایی در این زمینه معرفی می نماید. حضرت صدیقه کبری (سلام­الله علیها) نمونه یک­ زن کامل است، چنانکه امام علی (علیه السلام) نیز نمونه یک مرد کامل است. این دو بزرگوار شاخص انسانیت در جنس خود هستند.

ایشان­ در ادامه تاکید ­کرد: در نگاه مترقی اسلام، کار نیک و بد زن و مرد از ارزش یکسانی برخوردار است و ارزش کار نیک مرد از زن بیشتر نیست. مقیاس برای ارزش گذاری، اخلاص و معرفت است که هم  در مردان متفاوت است وهم  در زنان، و اعمال خوب آنان با این مقیاس سنجیده می شود و جنسیت کوچکترین دخالتی ندارد.

در این نشست که به علت استقبال گسترده دانشجویان بیش از سه ساعت به طول کشید، دکتر علی محمدی به سؤالات متعدد دانشجویان پاسخهای لازم را ارائه کرد.

دکتر علي محمدي:  بزرگترين خدمت اسلام به جامعه زنان بازگرداندن هويت انساني به آنان  است