شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها

دکتر علی محمدی:خود سازی نیاز به برنامه ریزی، رعایت اعتدال و تداوم دارد

پاتوق دانشجویی با حضور دکتر علی­محمدی رئیس دانشگاه در جمع دانشجویان شرکت کننده در طرح ضیافت اندیشه دانشجویی پیرامون ضرورت خودسازی­ و روش آن عصر روز دوشنبه 9/5/91برگزار گردید.

در این نشست دکتر علی­محمدی رئیس دانشگاه با استناد به سخنان بزرگانی که این مسیر را به درستی طی کرده­اند، راه رسیدن به حق تعالی و آرام گرفتن در جوار قرب او را، محبت داشتن به پروردگار عالم و اولیای او، به ویژه اهل­البیت علیهم السلام دانسته و متذکر شدند: عشق به خداوند، پیمودن این مسیر سنگلاخی را آسان و میسور می­کند. اگر عشق  و محبت کافی به خدا نباشد از بین بردن رذایل اخلاقی سالها زحمت و مرارت می خواهد؛ چیزی که نوعاً از عهده انسانهای راحت طلب برنمی آید. مرکب این راه سخت، عشق است.

رئیس دانشگاه با طرح این سؤال که عشق از کجا به دست می­آید  و از چه راهی انسان عاشق می­شود، چنین پاسخ داد: دیدن جمال و زیبایی­های معشوق، ایجاد عشق می­کند.عشق به رب نیاز به دیدن جمال خداوند دارد. پس معرفت به حق مسبب عشق خواهد بود. هر چقدر انسان به رب العالمین معرفت پیداکند، محبتش به او بیشترخواهد شد.اگر زندگینامه اولیای الهی  و واصلان به حق را با دقت مطالعه کنیم، مشاهده می­کنیم که در درون همه آنها، عشق به خداوند موج می زند که ناشی از معرفت آنان به خالق هستی است.

دکتر علی محمدی افزود: دست یابی به معرفت، نیازمند عمل به تکالیف و توجه به فرامین حضرت حق است. و لذا اگر از این بزرگان سؤال شود که چه باید کرد؛ می­فرمایند: واجبات را انجام دهید و محرمات را ترک کنید. انجام دستورات الهی و سر نهادن به اوامر و نواهی او، کم­کم محبت به او را درقلب انسان زیاد می­کند و با استمرار آن، بصیرت  و معرفت و در نهایت عشق به محبوب واقعی حاصل خواهد شد.

دکتر علی محمدی برای موفقیت در انجام تکالیف و ترک  محرمات، توجه به چند امر ضروری دانست: الف-داشتن برنامه؛ برنامه داشتن، شخص را ترغیب به اجرا می­کند و با تحریک انگیزه او، اراده اش را استحکام می بخشد. ب- رعایت اعتدال و دوری از افراط؛ ورود در این راه برای افراد مبتدی و جوان نباید با افراط همراه باشد. شدت به خرج دادن در انجام اعمال برای جوانی که در آغاز راه است مسلماً  آسیب های غیر قابل جبرانی به همراه دارد. باید یک برنامه منطقی با تعیین اعمال سبک در نظر گرفت تا در ادامه راه انگیزه انسان از بین نرود. ج - استمرار وتداوم درعمل؛ اگر برنامه­ریزی درست انجام شود، عمل به تکالیف هم استمرار خواهد داشت. در صورتی یک عمل خاص تاثیر خود را خواهد گذاشت که مستمرا انجام شود؛ چنانکه در روایت آمده است، برای تاثیرگذاری یک عمل عبادی، حداقل باید یک سال آن را انجام دهیم.

دکتر علی­محمدی  در ادامه با اشاره به حدیثی منقول از معصومین علیهم السلام مبنی براینکه هر عبادت کمی که ادامه یابد، از عبادت زیادی که ادامه نیابد، بهتر است، گفت: برای تزکیه و تربیت نفس، دوام مهم است نه شدت و سختی عمل.

ایشان در بخشی دیگر از سخنان خود، توسل به اهل­البیت علیهم السلام و دل سپردن به ولایت آنان را موتور حرکت در این راه دانسته و افزود: به عقیده بنده در عصر حاضر اگر کسی نسبت به رهبری و ولایت مقام معظم رهبری (مدظله العالی) تردید داشته و یا بی­توجه باشد، نمی تواند مسیر خودسازی را بپیماید و به جایی نخواهد رسید.

در پایان این نشست، دکتر علی محمدی به نمونه هایی از سخنان تمجیدآمیز برخی از بزرگان در باره رهبر معظم انقلاب پرداخته و ضرورت شناخت دانشجویان نسبت به خصوصیات بلند اخلاقی و عرفانی و علمی ایشان را گوشزد نمود.

دکتر علي محمدي:خود سازي نياز به برنامه ريزي، رعايت اعتدال و تداوم  دارد دکتر علي محمدي:خود سازي نياز به برنامه ريزي، رعايت اعتدال و تداوم  دارد