شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها

حجت الاسلام والمسلمین صفرلکی: رمز موفقیت در انتقال پیامهای قرآن صامت تبعیت از قرآن ناطق است

گردهمایی اساتید بسیجی دانشگاههای استان با حضور دکتر علی محمدی رئیس دانشگاه، حجت الاسلام صفرلکی مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری، سردار کاکی فرمانده سپاه امیر المومنین علیه السلام استان، ،روسای دانشگاهها ومراکز آموزش عالی استان و جمع زیادی از اساتید بسیجی دانشگاههای استان همراه با خانواده هایشان عصر روز سه شنبه 10/5/91 در مسجد دانشگاه  برگزار گردید.

در این مراسم حجت الاسلام والمسلمین صفرلکی مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری با اشاره به اهیت ماه رمضان گفت: ماه رمضان، ماه نزول دو قرآن است.نزول قرآن کریم به عنوان قرآن صامت همراه با پیامهایی که در آن حضرت حق بیان داشته است و به  قلب پیامبر گرامی اسلام  به صورت تدریجی و دفعی نازل کرده است وهمچنین ماه مبارک رمضان ماه صعود قرآن ناطق است و رمز موفقیت در انتقال پیامهای قرآن صامت تبعیت از قرآن ناطق است که وجود مبارک حضرت امیرمومنان علی(ع)  وائمه اطهار علیهم السلام می باشند.

وی افزود: اهمیت ماه مبارک رمضان در امساک نیست و امساک مساله ای عادی است، چراکه خیلی از موجودات ساعتها نه چیزی می خورند ونه چیزی می آشامند.

هنر در ارتباط قرآن صامت و قرآن ناطق است و قرآن ناطق، قرآن انسان کامل است با شرایط و ویژگیهای خاص خود.

حجت الاسلام والمسلمین صفرلکی در بخش دیگر از سخنان خود در ارتباط با طبقه بندی وجود انسان بر اساس آیات قرآن و روایات پرداخت و بیان داشت: اولین عالم، عالم جمادات است که در قرآن هم به آن اشاره شده است که همگان از آن عبور می کنند و یکی از مراحل تکوین است.

دومین عالم مورد بحث، عالم نباتات است که براساس تاکید قرآن  انسان از زمین رویانیده شده است.گیاه هم دارای شعور است و در این راستا حضرت امام خمینی(ره) تاکید کرده است که همه گیاهان = شعور دارند و همه  آنها به تسبیح خداوند مشغول هستند و اگر انسان این تسبیح را نمی فهمد  و درک نمی کند اشکال در گیاهان نیست، بلکه او قادر به درک این امر نیست.

حجت الاسلام والمسلمین صفرلکی سومین عالم را، عالم حیوانیت اعلام کرد وگفت: دراین عالم احساس و غریزه مطرح است و عبور از آن خیلی مشکل و سخت است به گونه ای که گاه انسان 80سال عمر می کند اما نمی تواند از این مرحله عبور نماید.

چهارمین اینها عالم انسانی است که موضوع عقل به میان کشیده می شود و بحث اختیار مطرح است. عقل پارامتر، ویژگی و رسالت دارد و مبنای تکلیف است. عالم انسانی، عالم عقل است که تکلیف آور است.

حجت الاسلام والمسلمین صفرلکی در توضیح عالم پنجم گفت: پنجمین عالم، عالم روحانی است که در قرآن هم به آن اشاره شده است و در این عالم انسان با عبودیت ویژگیهایی را بالاتر از عقل کسب می نماید. مثل مالک اشتر که وقتی یک از اهل کوفه  به او توهین کرد، مالک به او جوابی نداد و به مسجد رفت و برای هدایت او دعا کرد، برای اینکه مالک اشتر قرآن را خوانده و دیده بود و به آن عمل کرد.

حجت الاسلام والمسلمین صفرلکی ادامه داد و گفت: ششمین عالم، عالم نورانی است که برای خیلیها دست نیافتنی است. اما شما اساتید ابزار و توان کسب آن را دارید و برای اینکه مخاطبان شما حرفهای شما را بشنوند و بهمند چاره ای جز درک این عالم را ندارید و باید با فکر کردن خودتان را بسازید تا به این مرحله برسید.گاه اتفاق می افتد که مخاطب  حرفهای معلم را نمی فهمد و باید دقت کرد همیشه اشکال در مخاطب نیست، بلکه ممکن است معلم نتواند پیام خود را به خوبی منتقل نماید و معلم باید با خود فکر کرده که چرا حرفهای او در مخاطبش اثر نمی کند و با گذاشتن خود به جای او در نوع انتقال پیام و بیانش بازنگری نماید.

حجت الاسلام والمسلمین صفرلکی در بخش دیگر از سخنانش به تبیین معنای سه واژه حقیقت، واقعیت و انگاره پرداخت و گفت: حقیقت یعنی آنچه وجود دارد و نیازی به اثبات آن نیست. برای نمونه وجود حضرت حق، وجود ملائکه و  وجود عالم خلقت ازجمله حقیق هستند.

واقعیت غیر از حقیقت است و متاسفانه ما اکثر اوقات این دو را به جای هم  اشتباه می­گیریم. واقعیت به معنای آنچه است که ما داریم و می بینیم و با آن مواجه هستیم. برای نمونه مهربانی، محبت، صداقت و نوع دوستی در جامعه ما جزء واقعیتها هستند که آنها را  می­بینیم.

در سطح بین المللی واقعیتهایی وجود دارند که این واقعیتها می توانند تغییر نمایند، مثل این واقعیت که الان ابرقدرت دنیا امریکا است.قبلا ابر قدرت دنیا کشور دیگری بوده است و در آینده کشورهای دیگری هم می توانند به یک ابرقدرت تبدیل گردند و این امر یک واقعیت است که به نظر می رسد زمان تحقق آن فرا رسیده است.

وی در تبیین معنای انگاره گفت: انگاره یعنی تصویری که ما به جای  واقعیت در ذهن خود داریم و در این زمینه دشمنان ما تصاویری را  به جای واقعیت در ذهن جوانان ما بوجود آورده اند که اینها انگاره می باشند و باید مورد نقد و بررسی قرار گیرند.

برای نمونه در موضوع هسته ای تبلیغ می شود که  شما با دنیا در افتاده است و باید در این زمینه یک سؤال را مطرح کرد که آیا چها یا پنج کشور سلطه گر ، جنایتکار و جنگ طلب غربی، یعنی کل جهان  و آیا به واقع اینها نمایندگان کل جهان هستند؟ امری که با واقعیت مطابقت ندارد  و شما اساتید بسیجی باید این انگاره ها را شناخته  و در مورد آنها اطلاع رسانی نمایید تا حقایق روشن گردد.

حجت الاسلام والمسلمین صفرلکی تاکید کرد: اساتید گرانقدری که دارای تفکر بسیجی هستند باید در باره تغییر واقعیتها در دنیای کنونی به بحث و نظر بپردازند، چرا که رسالت اصلی  انقلاب اسلامی تغییر واقعیتهای جهانی است و این امری است که آیت الله شهید دکتر بهشتی در سال 13262 آن رابیان داشته وگفته است که ما برای تغییر معادلات حاکم بر جهان انقلاب کرده ایم و این پیام حقیقی انقلاب اسلامی است که باید با ظرافت برای دانشجویان و جوانان تبیین گردد.

حجت الاسلام والمسلمين صفرلکي: رمز موفقيت در انتقال پيامهاي قرآن صامت تبعيت از قرآن ناطق است حجت الاسلام والمسلمين صفرلکي: رمز موفقيت در انتقال پيامهاي قرآن صامت تبعيت از قرآن ناطق است