شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها

دکترمهدی تژاد:شاخص‌های آیین‌نامه رتبه‌بندی دانشگاه‌ها هر دو سال یکبار بازنگری می شود

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم با بیان اینکه آیین نامه رتبه بندی دانشگاه ها ابلاغ شده است، گفت: شاخص های موجود در این آیین نامه در حوزه های مختلف هر دو سال یک بار توسط وزارت علوم بازنگری و یا تغییر می کند.

به گزارش روابط عمومی وزارت علوم، دکتر  محمد مهدی نژاد نوری معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم در حاشیه سومین نشست پارک های علم وفناوری و مراکز رشد گفت: آیین نامه رتبه بندی دانشگاه ها دارای 5 مولفه پژوهش و فناوری، زیرساخت های نهادی، آموزش و دانشجویی، فرهنگی و اجتماعی و روابط بین الملل است.

    وی با بیان اینکه هریک از مولفه های آیین نامه رتبه بندی دانشگاه ها دارای شاخص های مختلفی است، افزود: مولفه پژوهش و فناوری این آیین نامه متشکل از شاخص های تعداد طرح های خاتمه یافته کاربردی به مجموعه پروژه های خاتمه یافته دانشگاه ها، کاربردی بودن پروژه ها، تعداد مقالات تولیدی، تعداد محققان تمام وقت دانشگاه ها، تعداد پایان نامه کاربردی به نسبت کل میزان درآمد اختصاصی از کل درآمد دانشگاه به واسطه پروژه های کاربردی و میزان درآمد حاصل از فعالیت های پژوهشی به نسب کل هزینه های دانشگاه است.

 معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم بیان داشت: شاخص های موجود در مولفه پژوهش و فناوری آیین نامه رتبه بندی دانشگاه ها فعالیت های دانشگاه ها را به سمت فعالیت های کاربردی سوق می دهد.

    دکتر مهدی نژاد بیان داشت: در مولفه آموزشی نیز شاخص های ارتباط اساتید با دانشجویان و بهبود نسبت استاد به دانشجو وجود دارد.

     وی با بیان اینکه شرط ورود دانشگاه ها به رتبه بندی داشتن برنامه راهبردی مصوب از سوی هیئت امنا است، گفت: دانشگاه ها باید یک برنامه کلی را که از سوی هیئت امنای آن دانشگاه  تصویب شده است، ارائه دهند.

    معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم تأکید کرد: دانشگاه ها تا شهریورماه ماه امسال مهلت دارند درخواست و اطلاعات خود را برای حضور در برنامه رتبه بندی به مرکز نظارت و ارزیابی وزارت علوم ارائه کنند و تا آذرماه نیز این اطلاعات برای بررسی و تعیین رتبه دانشگاه ها به معاونت های مختلف وزارت علوم ارسال می شود.