شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها

حجت الاسلام و المسلمین دکتر اکبر نژاد: انتظار بدون تقواو ویژگیهای برجسته اخلاقی انتظار نیست

شناخت دقیق وصحیح از جایگاه مهدویت وویژگیهای جامعه مهدوی وموضوعات مرتبط با این فکر واندیشه رسالت مهم دانشگاهیان است.

آرمانشهربشرکه­همیشه­حکیمان­واندیشمندان­آن­رااز آمال­بشرمی­دانسته­اند­یقینا درزمان امام عصر(عج) عینیت خواهد یافت ودر آن زمان انسانیت ویژگیهای اخلاقی فضای جامعه را به خوداختصاص خواهدداد.

جامعه ما بایددر کنار باور عمیق به مهدویت به این آسیبها­ی­آن هم­توجه جدی­داشته باشد.

اشاره:

حجت الاسلام و المسلمین دکتر مهدی اکبر نژاد در سال 1344  در ایلام  در خانواده ای مهربان و دوستدار اهل بیت(ع)متولد گردید.پدر و مادر ساده و زحمت کش ایشان  هر دو اهل آن دیار بودند. ایشان در سال 1356  در اوج سال های خفقان و ترس از رژیم  شاه وارد حوزه علمیه ایلام شدم و برخی دروس مقدماتی را در آنجا گذراند. با شروع تظاهرات و راهپیمایی های دوران انقلاب عملاً دروس حوزوی تعطیل گردید و با پیروزی انقلاب، در اسفند 1357  به شوق همجواری با بارگاه حضرت فاطمه معصومه(س)برای ادامه تحصیل دروس علوم دینی وارد حوزه علمیه قم شد. همزمان با  تحصیل دوره سطح برخی دروس مانند بعضی از کتابهای فلسفی از جمله بدایه و نهایه را خواند پس از اتمام سطح در سال 1368 وارد درس خارج شد.  در این زمان، مدتی نیزدر درس اسفار آیت الله حسن زاده و آیت الله جوادی آملی شرکت کرد . درس خارج را نزد آیات عظام فاضل لنکرانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، وحید خراسانی و مومن قمی ادامه داد   و از محضر فرزانگان شهیر  و فاضل دیار قم  خوشه های  علمی فراوان چید. ایشان در کنار تحصیل دروس حوزوی از تحصیل دروس دانشگاهی غافل نماند و در سال 1371 در دوره کارشناسی ارشد الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تربیت مدرس قم پذیرفته شدو در پاییز سال 1374 از رساله خویش با عنوان "جدال در قرآن" دفاع کرددر ایامی که در قم مشغول تحصیل بود به امر تحقیق نیز پرداخت و در سال 1370 بعنوان محقق گروه علمی تحقیقی تفسیر راهنما، به نویسندگان و محققان آن گروه ملحق شد و این همکاری تا سال 1374 ادامه داشت اما در اواخر سال 1374 بدلیل بازگشت به دیار خویش همکاری پایان یافت. در زمستان 1374 به عنوان مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های ایلام و علوم پزشکی ایلام منصوب  و از این به بعد به تبلیغ و نشر معارف دینی در دانشگاه و زادگاه خویش پرداخت و همزمان نیز تدریس دروس دانشگاهی را شروع کرد. پس از تلاش و کوشش علمی فراوان در سال 1377 درگروه معارف دانشگاه ایلام استخدام گردید.سال 1380 با قبولی در دوره دکترای علوم قرآن و حدیث تربیت مدرس دانشگاه قم، به قم منتقل شد و دوباره مشغول تحصیل دروس حوزوی و دانشگاهی گردید. در سال 1381 به گروه حدیث مرکز فرهنگی انتظار نور وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی قم پیوست و  از آن به بعد با همکاری محققان آن مرکز به دسته بندی مجموعه احادیث مهدویت  مشغول  می باشد.ایشان از صاحب نظران ونویسندگان توانادر حوزه مهدویت می باشد که تاکنون سه عنوان کتاب ودهها عنوان مقاله وسخنرانی در این حوزه ارائه کرده اند.حجت الاسلام اکبرنژاد از سال 85تاکنون ریاست دانشکده ادبیات وعلوم انسانی دانشگاه ایلام را برعهده دارد.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر اکبرنژاد رئیس دانشکده ادبیات وعلوم انسانی درگفتگو با خبرنگار روابط عمومی­با­تبریک فرارسیدن­نیمه­شعبان­وولادت­امام­عصر(عج)در­باره­اعتقاد­به­ظهور­امام­دوازدهم(عج)وظهور منجی گفت:اعتقاد به ظهور امام عصر(عج)به عنوان بخش مهمی از اعتقادات اسلامی در روایات اهل سنت وشیعیان جایگاه خاص وویژه ای دارد.

برخی ممکن است بگویند­که­بحث مهدویت فقط به­شیعیان اختصاص دارد،اما این امر صحت ندارد وروایات زیادی از ناحیه اهل سنت در این زمینه وجود داردوتعداداین روایات آنقدر زیاد است که حتی یکی ازدانشمندان آنان ادعای تواتر کرده است به این معناکه آنقدرروایات در این زمینه زیاد است که جای هیچ شک وتردیدی در این زمینه باقی نمی گذارد .

حجت الاسلام والمسلمین اکبرنژادتاکیدکرد:بنابراین اعتقاد به آمدن مهدی(عج)نه یک باور شیعی بلکه یک باوراسلامی است وهمه مسلمانان در انتظار مهدی موعود اسلام که از نسل پیامبر(ص)وازفرزندان حضرت زهرا(س) می باشند.

حجت الاسلام والمسلمین اکبرنژادکه از صاحب نظران ونویسندگان کشور در حوزه مسائل مهدویت می باشند در ارتباط با­نگرش­شیعه به­امام دوازدهم(عج)اظهار داشت:در­اعتقادات شیعه که برگرفته ازروایات اسلامی­موجود­می­باشد،امام­دوازدهم(عج)از­فرزندان­پیامبر(ص)وازنسل­امام­علی(ع)وحضرت فاطمه زهرا(س)وبنا به تصحیح روایات نهمین فرزندامام حسین(ع) که پدرآن حضرت امام حسن عسکری(ع) می باشند.

وی درباره تولد امام عصر(عج)گفت:امام دوازدهم(عج) که در قرآن کریم با عنوان بقیه الله از ایشان نام برده شده است در شرایط خاصی متولد شده اند.مراقبت وسخت گیری شدید وخاص عباسیان نسبت به امام حسن عسکری(ع)سبب شدکه تولد آن حضرت مخفیانه صورت گیرد.البته چنین نبودکه کسی از تولد­آخرین­حجت­خدا،آگاهی­نداشته­ویا پس­ازتولد،آن­حضرت را ندیده باشد.برخی ازشیعیان مورداعتمادوعده ای از وکلای امام عسکری(ع)توفیق دیدن وزیارت آن حضرت را داشته اندکه جریان برخی از این دیدارها در کتب معتبر به ثبت رسیده است وهم اکنون دردسترس ما می باشد.

رئیس دانشکده ادبیات وعلوم انسانی با اشاره به بحث غیبت امام عصر(عج)گفت:امام دوازدهم(عج)به اقتضای پاره ای از مقدرات الهی بیش از پنج سال دربین مردم حضور نداشت واز آن پس تاکنون در دومرحله غیبت صغری(کوتاه مدت)وغیبت کبری(بلندمدت)از دیدگان عموم مردم پنهان مانده است ومردم ازفیض زیارت آن حضرت بی بهره شده­اند.

وی افزود:بنا به اعتقادشیعه امام زمان(عج)هرچند ازدیدگان غایب است،امادر جامعه حاضر است وناظر بررفتار واعمال انسانها می باشدودر جاهایی که نیاز باشدآن حضرت از طرق خاص از راهنمایی ومشکل گشایی جامعه دریغ نداردوبه امیدخدا در فرصتی که مناسب باشدواراده الهی تحقق یابد ظهور خواهند کرد.

دکتر اکبرنژاد پایبندی جدی به مبانی وعیارهای دینی وانسانی را مهمترین وظیفه شیعیان درایام غیبت دانست وگفت:آنچه که از روایات ودستورات اسلامی استفاده می شوداینکه مهمترین رسالت شیعیان درعصر غیبت پایبندی­جدی­وعمیق­به­مبانی ومعیارهای دینی وانسانی­می­باشد. ودر­روایتی از امام صادق(ع)دستوری که به منتظران حضرت داده شده است علاوه برحالت انتظار دواصل اساسی بیان شده است.اول رعایت تقوا وپرهیزگاری از محرمات الهی ودوم آراسته شدن به برجستگیهای اخلاقی وانسانی که این دو اصل مورد سفارش امام صادق(ع)مهمترین وظیفه منتظران واقعی تلقی می شود.

وی افزود:توجه به دستورات الهی ورعایت دقیق آنها وبرخورداربودن از صفات برجسته انسانی واخلاقی دوشاخص اصلی است که تعیین کننده ویژگیهای رفتاری منتظران می باشد وبنابراین انتظار بدون تقوا،انتظار نیست وهمچنین انتظار بدون داشتن ویژگیهای برجسته اخلاقی انتظار نیست.

حجت الاسلام اکبرنژاد درارتباط باموضوع انتظار وظهورامام دوازدهم (عج) اظهار داشت:یکی از ایده هاوآمال بشر در طول تاریخ زیستن در فضا ومحیطی توام باشرایط زیست عادلانه وانسانی بوده است و این امر یک آرزوبرای بشر تلقی می شود.

متاسفانه به دلایل مختلف از جمله افزون طلبی وسرکشی برخی انسانهای زیاده خواه وطغیانگرمانع ازتحقق این آرزوی بشری بوده است.مهمترین ویژگی رفتاری امام(عج)که در روایات فراوان به آن اشاره شده است تحقق این آرزوی دیرینه بشری می باشدکه با از بین بردن مظاهرستم وستمگری ونابودکردن انسانهای تجاوزگر وافزون طلب که دراین دوران بشرازچنان امنیت اجتماعی واخلاقی واقتصادی برخوردارخواهندشدکه هیچ دغدغه ونگرانی را از جانب هیچ کس احساس نخواهند کرد.

وی افزود:آرمانشهر بشرکه همیشه حکیمان واندیشمندان آن را از آمال ­بشرمی دانسته اند یقینا درزمان امام عصر(عج) عینیت خواهد یافت ودر آن زمان انسانیت ویژگیهای اخلاقی فضای جامعه را به خوداختصاص خواهدداد.

حجت الاسلام اکبرنژاددر باره موضوع  آخرالزمان ومهدویت وارتباط ان با ادیان دیگر گفت:مهدویت به عنوان یکی از مهمترین حوادث آخر الزمان شناخته می شود.تقریباتمام کسانی که موضوع آخرالزمان راپی گیری کرده اند،آمدن منجی رادراین مقطع مورد توجه قرار داده اندودراین راستامسلمانان به یک شکل ویهودیان ومسیحیان به اشکال دیگربه این امر می پردازند.

باید به این واقعیت توجه شود که امروزه موضوع آخرالزمان ومنجی، بخش مهمی از اعتقادات یهودیان ومسیحیان را تشکیل می دهد،که بر این اساس پیش بینیهایی داشته ودارندوعلاوه برآن حتی در تصمیم گیریهاسیاسی،فرهنگی ونظامی این موضوع را لحاظ می نمایند.امروزه تحولات پیش آمده در جهان وبخصوص در منطقه خاورمیانه بی ارتباط با این نگرش نیست وپیش بینی آمدن منجی برای یهودیان ومسیحیان وحاکمیت پیدا کردن برکل عالم از سوی آنان بازتابی از این اندیشه است.

وی افزود:پیش بینی وقوع پاره ای از جنگهای مخرب وسهمناک وحتی تلفات زیاداین جنگهادر ارتباط با همین عقیده قابل توجیه است.نبرد آرماگدون که به عنوان یکی ازپیش بینیهای ظهور منجی از طرف یهودیان ومسیحیان مطرح شده است که درآن نبرد تکلیف دنیا مشخص خواهد شددر همین ارتباط قابل توجیه است. بنا براین ما مسلمانان نباید نسبت به تحولات موجود به شکلی ساده نگاه کنیم بلکه تحلیل وتفسیرمسیحیت صهیونیسم که الان به عنوان یک تفکردر دنیا مطرح است  را باید مورد دقت نظر قرار دهیم.

رئیس دانشکده ادبیات در مورد آسیبهای موضوع مهدویت اظهار داشت:هریک از مباحث ارزشی وموضوعات مورد توجه بشرمتاسفانه همیشه آسیبهایی را هم درکنار خود داشته است ،البته نه خوداندیشه بلکه آنچه در باره آن گاهی بوجود آمده است.

مهدویت نیز از این قاعده مستثنی نمی باشدودر طول تاریخ گاهگاهی با آسیبهایی مواجه شده است.امروز نیز در سطح جامعه ما می توان برخی از این آسیب هابه خوبی قابل مشاهده کرد.

دکتر اکبرنژاد با بیان نمونه هایی­از­این­انحرافات گفت:معرفی پاره­ای از نشانه هابراساس­ذوق،سلیقه ،حدس وگمان وتطبیق آنهابرموضوعات خارجی که هیچ سندیت صحیحی نداردوممکن است تشویش اذهان را نیز به دنبال داشته باشدیکی از این آسیبها است.گاهی متاسفانه  شاهدیم درجامعه این قبیل مسائل رواج وگسترش پیدا می کند.درحالی که خود این رفتار می تواند ضربه سختی رابه باور مهدویت وارد کند.

وی افزود:تبلیغ برخی از دیدارهابا امام عصر(عج)که شاید ازاستناد وسندیت چندانی برخور دار نباشدمی توانددستمایه ای برای ترویج بعضی آسیبها قرار گیرد.جامعه ما بایددر کنار باور عمیق به مهدویت توجه جدی به این آسیبهاداشته باشدکه برخی متاسفانه یا از روی عمد ویا از روی سادگی این موضوعات را مطرح وتبلیغ می کنند.

حجت الاسلام والمسلمین اکبرنژاد وظیفه دانشگاهیان  درحوزه مسائل مهدویت را بسیار مهم ارزیابی کرد وگفت:آنچه که انتظار جامعه از قشرفرهیخته دانشگاهی در حوزه مهدویت می رود اول اینکه شناختی دقیق وصحیح از جایگاه مهدویت وویژگیهای جامعه مهدوی وموضوعات مرتبط با این فکر واندیشه به دست آورند.

دومین مسئله که ازآنان انتظار می رود گسترش این اندیشه برجسته ووالادر بین جامعه است.واز دیگر سومبارزه جدی وعالمانه با برخی از آسیبهای فکری که در این حوزه ممکن است وجود داشته باشدکه این رسالت مهمی برای عالمان واندیشمندان جامعه می با