شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها

اهم نکات بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با نخبگان جوان-14مهر1389

1ـ سرمایه‌گذاری در حوزه علم و فناوری و نخبه پروری جزء با اولویت‌ترین کارهاست.
2ـ در برنامه‌ریزی برای توسعه کشور، اینکه تمرکز سرمایه‌گذاری‌های مادی و معنوی کجا باشد، امر بسیار مهمی است، چون سرمایه مادی و معنوی نامحدود نیست؛ بنابراین برای توسعه مطلوب کشور باید نقاط تمرکز را بیابیم.

3ـ سرمایه‌گذاری‌ها باید در همه بخش‌ها و رشته‌ها توسعه پیدا کند و جریان علمیِ تمامی ناپذیر در همه رشته‌های علوم پدید آید و برای این کار تلاش و مجاهدت و جهاد علمی لازم است.

4ـ در سالهای اخیر در زمینه پیشرفت علمی کارهای بزرگی صورت گرفته و ملت و جوانان و مجموعه‌های علمی و دانشگاهی و مدیران علمی نشان دادند که استعدادهای خوبی برای پیشرفت مورد نظر وجود دارد.


5ـ پیشرفت علمی و فناوری، به کشور و ملت فرصت اقتدار مادی و معنوی خواهد داد.
6ـ در زمینه پیشرفت همه جانبه کشور مخصوصاً پیشرفت علمی و فناوری همه از دانشجویان جدید‌الورود تا اساتید و مسئولان بخش‌های مختلف، مسئولیت دارند
.

7ـ اینجانب به پیشرفت‌های علمی در مسأله هسته‌ای، سلول‌های بنیادی و بخش نانو و فناوری زیستی افتخار می‌کنم؛ اینها کارهای کوچکی نیست لیکن کامل و کافی نیست، در بعضی از این رشته‌ها که تازه وارد شده‌ایم، باید تلاش بیشتر شود.

8ـ لحظه‌ها را از دست ندهیم و به نیروی خود اتکا کنیم و حرکت را با جدیت و صمیمیت و شرایط لازم، امیدوارانه ادامه دهیم تا ان‌شاءا... با توجه به نظر کارشناسان داخلی و خارجی قبل از موعد پایان سند چشم انداز بیست ساله کشور (قبل از 1404)، رتبه اول علمی در میان کشورهای اسلامی را به دست آوریم.
9ـ ذهن و مغز نخبه به دنبال کار، ژرف نگری، تولید، خلق و گشودن درهای نو و راه‌های جدید است، باید امکانات سخت افزاری و نرم افزاری برای کار و تلاش نخبگان فراهم شود و مهمترین حمایت از نخبگان ایجاد زمینه کار برای آنهاست.

10ـ وجود یک چرخه علمی کامل و به هم پیوسته از انواع دانش‌های مورد نیاز کشور می‌تواند موقعیت و جایگاه علمی کشور را به طور شایسته و افتخار انگیز نشان دهد.

11ـ برای تکمیل مجاهدت علمی، توجه ویژه به دانشگاه‌ها و محیط پرورش استعدادها و نخبگان ضروری است

12ـ از پدید آمدن یک فکر در ذهن و مغز نابغه تا تحویل آن به مرکز علمی و تبدیل شدن به شاخه‌ای از یک علم و ورود این شاخه علمی به میدان فناوری و در آخر تجاری شدن آن فکر اولیه، یک چرخه است که این چرخه باید به صورت منسجم به وجود بیاید؛ البته اینها همت نخبگان و مدیریت دستگاه‌های مسئول را می‌طلبد و باید تشریک مساعی کنند که این اتفاق در کشور بیفتد.

13ـ وزارتخانه‌های مسئول در رابطه با دانشگاه‌ها، بنیاد ملی نخبگان و رؤسای دانشگاه‌ها باید نگاه نخبه شناس و نخبه پرور داشته باشند و ارتباط بین مجموعه ای اینها مستحکم باشد.

14ـ نگاه بنیاد ملی نخبگان به نخبگان نباید این بنیاد را از نگاه به دانشگاه غافل کند.

15ـ تشکیل پژوهشگاه مسئله بسیار مهمی است، دانشگاه‌ها به پژوهش به صورت یک مجموعه در درون دانشگاه اهمیت بدهند و نخبگان به سمت پژوهشگاه‌ها متمایل شوند.

16ـ در پژوهشگاه‌ها این امکان وجود دارد که از تجربه علمی و پختگی اساتید بازنشسته دانشگاه‌ها استفاده شود و این حلقه‌ وصل نخبگان جوان با اساتید مجرب خواهد بود.

17ـ به مسئولین ذیربط توصیه می‌کنم که، نباید گذاشت با پیچ و خم‌های اداری، شیرینی پژوهش در کام نخبگان تلخ شود.

18ـ البته حقیقتاً کار و خدمت شده و نیتِ خدمت بیشتر از این هم هست و دستگاه‌های مسئول در این باب هم اینطورند، لیکن طبیعتاً در عمل مشکلاتی وجود دارد.

19ـ کشور یک نظامِ رصد لازم دارد، که دائماً رصد کنیم و ببینیم خروجی تلاش نخبگان به چه میزان است و با سرمایه‌گذاری انجام شده چقدر متناسب است.

20ـ باید کشورهایی که نیت ما پیشی گرفتن علمی از آنهاست را رصد کنیم و آنها را زیر نظر داشته باشیم و آن وقت بسنجیم که حرکت و همت ما متناسب هست یا خیر.

21ـ زورگویی در دنیا زیاد و زورگویان متکی به قدرتشان هستند و این قدرت برخاسته از علم و دانش آنهاست؛ بدون دانش نمی‌شود با آنان مقابله کرد.

22ـ اگر در دنیای استکباری رایج، ملتی بتواند توسط دانش به اقتدار علمی و فناوری‌های پیشرفته دست یابد و حرف برای زدن داشته باشد، دارای قدرت تبلیغات و اعتماد به نفس بالا باشد و با نظام سلطه مقابله کند وضع دنیا دگرگون خواهد شد.

23ـ تأکید بر علم جدی است و تعارف و از روی احساس کاذبِ تشریفاتی موسمی نیست و از یک تشخیص عمیق و محاسبه شده برمی‌خیزد.

24ـ در زمینه یافتن دانش باید راه جدید باز شود، و راه این است که ملت با دارا بودن ابزار علم که اقتدار را به دنبال دارد، انگیزه‌ها و ارزش‌های الهی را در دنیا علم کند و پرچمش را برافرازد.
25ـ علم عبارت است از اقتدار، هر جامعه و ملتی این اقتدار را داشت می‌تواند حرکت کند و هر ملت و جامعه‌ای این اقتدار را نداشت مجبور است از اقتدار دیگران پیروی کند و این یک محاسبه دقیق است.
26ـ البته دانش و علم مورد نظر ما همراه با تزکیه است و اگر تزکیه نباشد، علم منحرف می‌شود؛ علم یک ابزار است و اگر این ابزار به دست انسان بدطینت بیفتد، چیزی جز فاجعه نخواهد بود.
27ـ علم در دست انسان صالح وسیله‌ای برای دفاع از حقوق مردم و انسانها است، به همین خاطر علم باید با تزکیه همراه باشد.

28ـ علم و دانش را برای خدمت، معنویت، پیشرفت فضائل انسانی و برای دفاع از حقوق انسان باید فراگرفت؛ ثروت و اقتدار ملی باید برای این باشد که ملت بتواند برخلاف سنت رایج در جهان، پرچم عدالت را در دست بگیرد.

29ـ دانش، منشأ تولید ثروت است؛ یافته‌های علمی و صنعتی باید بتوانند تولید ثروت کنند.
30ـ وقتی پروژه علمی و صنعتی تعریف شد باید به فکر تجاری شدن آن پروژه هم بود، نگذاریم بعد از اینکه کار تمام شد، فکر بازاریابی بیفتیم، این مسئله از ابتدا باید در تمام محاسبات لحاظ شود
.