شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها

گزارش کامل برگزاری سومین همایش ملی پدافند غیر عامل (1)

    سومین همایش ملی پدافند غیر عامل صبح  چهارشنبه 7/2/90 با حضور دکتر مهدی نژاد معاون پژوهشی وفناوری وزارت علوم ،تحقیفات وفناوری ،حجه الاسلام لطفی نماینده ولی فقیه دراستان وامام جمعه ایلام ،حجه الاسلام رحمانی معاون سیاسی وامنیتی استانداری ،دکتر علی محمدی رئیس دانشگاه ،مدیران کل وروسای سازمانهای استان،صاحب نظران وپژوهشگران استان وکشور وجمع زیادی از دانشجویان در محل سالن آیت اله حیدری برگزار گردید.

درابتدای همایش دکتر علی محمدی رئیس دانشگاه ورئیس همایش ضمن خیر مقدم به میهمانان وشرکت کنندگان  در سخنان کوتاهی به بیان  اهمیت جایگاه دفاع وجهاد دراسلام پرداخت.

درادامه دکتر براری دبیر همایش گزارشی از روند اجراءوبرگزاری همایش ارائه نمود.

دکتر براری گفت:300 مقاله به دبیرخانه این همایش در دانشگاه از سوی پژوهشگران سراسر کشور ارسال شده است.

دکتربراری افزود: پس از داوری آثار ارسال شده در مجموع 170 مقاله در محورهای مختلف برای ارائه به همایش انتخاب شده است.

وی ادامه داد: محورهای این همایش شامل علوم راهبردی و مدیریتی، علوم انسانی، علوم فرهنگی و اجتماعی، علوم فنی و مهندسی، علوم زیستی و پزشکی، تهدیدشناسی امنیت، تجارب پدافند غیر عامل و ... است.

دبیر همایش گفت: در مجموع 36 مقاله به صورت شفاهی، 90 مقاله به صورت پوستر و 40 مقاله نیز به صورت چاپ در مجموع مقالات در همایش علمی پدافند غیر عامل ارائه می‌شود.

وی اضافه کرد: افزایش نرخ تولید دانش و فناوری در پدافند غیر عامل، گردآوری دانش‌های تولید شده در حوزه پدافند، معرفی حوزه‌ها علمی پدافند غیر عامل، ارائه جدیدترین دستاوردهای در حوزه پدافند غیر عامل و ... از جمله اهداف برپایی سومین همایش علمی پدافند غیر عامل است.

درادامه سردار سرلشگر بسیجی دکتر فیروز‌آبادی به  سومین همایش ملی  پدافند غیرعامل دردانشگاه  پیامی ارسال کردند که متن کامل این پیام به شرح ذیل است:

با درود به ارواح طیبه شهدای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و امام شهدا و با سلام به محضر امام عصر (عج) و مقام معظم رهبری، حضرت امام خامنه‌ای عزیز مدظله‌العالی، مایه بسی خرسندی است که در این همایش علمی و تخصصی، جمعی از دانشمندان، صاحبنظران و متخصصان میهن عزیز ما، حول یکی از مهم‌ترین محورهایی که بارها مورد تاکید مقام معظم رهبری قرار گرفته‌ است، گردهم آمده‌اند.

از حسن انتخاب برگزارکنندگان همایش درباره محل برگزاری نیز تشکر می‌کنم، استان شهید پرور قهرمان ایلام در طول سال‌های دفاع مقدس مفتخر به وجود رزمندگان و غیور مردانی بوده که در ضمن گمنامی و با حداقل امکانات در مقابل متجاوزین بعثی مردانه ایستادند.
در ادامه این پیام آمده است:

در جهان امروز همگان شاهد و ناظرند که اردوگاه استکبار جهانی با تلاشی همه جانبه هدف شوم بلعیدن تمام ذخائر و منابع و ثروت‌های جهان را در دستور کار خود قرار داده است و با شعارهای دروغینی همچون نظم نوین جهانی و دفاع از حقوق بشر، با ظالمانه‌ترین روش‌ها، هر فریاد آزادی خواهانه را در گلو خفه می‌کند.

با ترتیب دادن نمایش‌های دروغین همچون حوادث 11 سپتامبر، اسلام‌هراسی و اسلام‌ستیزی را در جهان رواج می‌دهد و بیداری کشورهای اسلامی که علیه حکام سر سپرده و نوکر صفت قیام می‌کنند را با کشتار بیرحمانه به وسیله عمال سرسپرده‌اش پاسخ می‌دهد.

این پیام می‌افزاید: آری امروز به فضل و خواست خدای بزرگ، ایران اسلامی سرمشق و الگویی برای بیداری مستضعفین جهان است و نور ایمان و توکل به خدا در قلب ستمدیدگان زمان هرگز خاموش نخواهد شد و نهایتا عدالت و نظم واقعی در جهان با قیام حجت حق (عج) و حکومت مستضعفین، محقق خواهد شد.

در جهان پر مناقشه و پر از جنگ و آشوب امروز، آنهایی پیروز واقعی خواهند بود که با توکل بر قدرت لایزال خدای بزرگ و با مجاهدت و تلاش تمام توان خود را برای دفاع در مقابل متجاوزین بسیج می‌کنند و از همه ظرفیت‌ها در این مسیر، کمال استفاده را می‌برند.

سرلشگر فیروز آبادی در ادامه این پیام آورده است: تحول دائمی در صحنه‌های نبرد، متاثر از عوامل متعددی است که یکی از مهم‌ترین آنها تغییرات مستمر در فناوری مورد استفاده در ساخت تسلیحات و مهمات است.

امروز جنگ‌افزارها نه تنها در محیط حقیقی و با انفجارهای مهیب جوامع هدف را نشانه می‌گیرند که در محیط‌‌‌های مجازی نیز بدون انفجار و کشتار مستقیم انسان‌ها به فعالیت می‌پردازند ولی آثار مخرب آنها کمتر از محیط‌های حقیقی نیست.

دشمنان، نبرد را نه تنها در میادین جنگ، که در تمام عرصه‌های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و دانش و فناوری به کشورهای هدف تحمیل می‌کنند و اگر با دقت به مجموع این تهدیدات توجه شود، خواهیم دید که بنیان‌های دانش و فناوری برای رسیدن به این مقاصد مورد استفاده قرار می‌گیرد و حتی علوم محضی مانند ریاضی، فیزیک و شیمی و مجموعه علوم تجربی فنی و مهندسی را برای رسیدن به اهداف خود به خدمت بگیرند.

هزاران دانشمند و متخصص خواسته یا ناخواسته دانسته یا نادانسته، نتایج تحقیقات، بررسی و آزمایش‌های خود را در اختیار کسانی قرار می‌دهند که اگر فرصت یابند عدالت و انسانیت و شرافت را در تمام جهان ریشه کن خواهند ساخت.

مجموعه توانی‌های دفاعی هر کشوری در کنار توانایی نیروهای مسلح، توان مشارکت در دفاع همه جانبه و در تمام عرصه‌هاست که این توان با مشارکت جمعی بدون نیاز به آموزش‌های رزمی و تجهیزات نظامی، برای همگان در قالب پدافند غیر عامل به حداکثر ظرفیت‌ خواهد رسید.

پدافند غیرعامل به یقین یکی از بهترین‌ شیوه‌ها برای نمایش پایداری میهن اسلامی است و این موضوع مهم که تلاقی علوم و فنون با اندیشه‌های دفاعی است، کشور را در مقابل تهدیدات مصون خواهد بود.

در کشور عزیز ما که پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی در 22 بهمن ماه سال 1357 غارتگران جهانی را از خوابی‌ گران، آشفته و سراسیمه بیدار کرد، شاهد هستیم که دشمنی استکبار جهانی در قالب‌های مختلف رخ نشان می‌دهد. از غائله گروهک‌ها، تحمیل جنگ هشت ساله، تحریم‌های اقتصادی و فنی، محدودیت‌های بین‌المللی، اتهام محترم نشمردن حقوق بشر، اتهام تولید سلاح‌های کشتار جمعی و انواع تهدیدات سخت افزاری و نرم افزاری، همه گویای این مطلب هستند که ارودگاه استکبار با تمام توان در مقابل دیانت و آزادی خواهی ملت قهرمان ایران اسلامی ایستاده است.

اگر چه ما به این باوریم که جنود شیطان در مقابل جنود الله راهی به جز نابودی و شکست ندارند ولی فرمان خدای متعال به انسان‌های مومن نیز تلاش برای تحقق وعده الهی است.

امروز پدافند غیرعامل به عنوان یکی از تدابیر موکد در کارساز مقام معظم رهبری، راهبردی چاره‌ساز برای مشارکت تمام آحاد جامعه به خصوص فرهیختگان، دانشمندان محققان و متخصصان کشور در افزایش توان دفاعی و پایداری کشور است و معظم‌له با ابلاغ سیاست‌های کلی نظام در پدافند غیر عامل مسیری روشن برای تمامی مجامع علمی و دستگاه‌های اجرایی و قانونگذاری کشور مشخص کردند.

پدافند غیر عامل گرچه برای تحقق اهداف خود نیازمند سیاست‌ها، قوانین و مقررات و بودجه و اعتبار است اما از همه اینها مهم‌تر توسعه علمی است.

ایجاد اراده ملی در کشور مستلزم فرهنگ‌سازی و ایجاد باور در دستیابی به اهداف است و این معنا جز با توسعه پایدار علمی پدافند غیر عامل محقق نخواهد شد.

کاملا واضح است که کشورهای دارای خلق و خوی استکبار از دستیابی ما به علوم و فنون پدافند غیر عامل که تمامی رشته‌های علمی و فنی را در بر می‌گیرد تا حد امکان جلوگیری خواهند کرد و اگر جوشش درونی محققان و دانشمندان کشور پاسخگوی مسائل مطرح در این مباحث نباشد، بسیاری از ابهامات و سؤالات به هنگام علم و اقدام پدیدار خواهد شد و کارها را با دشواری مواجه خواهند ساخت.

از اساتید و پژوهشگران و صاحبنظرانی که فعالیت در این عرصه را به عنوان امری خطیر و راهبردی پایدار و پر ثمر انتخاب کرده‌اند، انتظار می‌رود در یک برنامه‌ریزی طولانی مدت اقدامات متنوع و متعددی را به طور مستمر طراحی و اجرا کنند که مهم‌ترین آنها عبارتند از:

1ـ تهیه نقشه جامع علمی پدافند غیرعامل به عنوان یکی از پیوست‌های اصلی نقشه جامعه علم و فناوری.

2ـ تهیه و بیانیه ماموریت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برای استفاده از ظرفیت‌های علمی و تحقیقاتی کشور در پشتیبانی از پدافند غیر عامل.

3ـ استفاده از هوشیاری برای شناخت درست تهدیدات نرم و سخت.

4ـ استفاده از تفکر، خلاقیت و ابتکار برای دستیابی به شیوه‌های صحیح کاهش آسیب پذیری در مقابل تهدیدات نرم و سخت.

5ـ‌استفاده از بصیرت و تعقل برای استفاده صحیح و مبتنی بر کرامت انسان از مجموع شیوه‌ها و روش‌های پدافند غیرعامل.

6ـ ارائه راهکارهای علمی برای مقابل با تهدیدات و کاستن از آسیب پذیری‌های کشور و صیانت از سرمایه‌های ملی.

7ـ تدوین استانداردهای لازم برای توسعه پایدار مفاهیم پدافند غیرعامل به خصوص در حوزه علوم تجربی و فنی و مهندسی.

برگزاری این همایش و حمایت قابل تقدیر دست‌اندرکاران وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و دانشگاه‌های کشور، این معنا را نوید می‌دهد که با بسیج علمی توانایی‌های کشور و تبلور این ظرفیت‌ها در پدافند غیرعامل کشور اسلامی ما در مسیری پر شتاب به حداکثر توان دفاعی خود خواهد رسید و آرزوهای دراز آمریکا، رژیم صهیونیستی و هم‌پیمانان آنان را در تسلط و آسیب زدن به این کشور در اعماق تاریخ به گور خواهد سپرد.

از خداوند متعالی برای تمامی شما که با تلاش و خودباوری در توسعه علوم و فنون پدافند غیرعامل نقشی ارزنده و تاریخی خواهید داشت، دوام توفیق و عزت مستدام مسئلت دارم.

سپس دکتر مهدی نژاد معاون پژوهشی وفناوری وزارت علوم ،تحقیفات وفناوری در سخنان با اهمیتی به بیان ضرورت توجه به پدافند غیرعامل درکشور وسیاست گذاری وبرنامه های وزارت علوم در این زمینه پرداخت وگفت:

1-    تهیه طرح ها،برنامه هاواسناد موردنیاز

2-    سازماندهی گروهها وکمیته هابرای پیگیری برنامه ها

3-    اجرای دستورالعمل ها

4-    سیاست گذاری درزمینه های آموزشی وپژوهشی

5-    انجام پژوهشهای هدفمند با تاسیس پژوهشکده های اختصاصی

6-     برگزاری همایشها،کنفرانسها،وجشنواره های ملی وبین المللی

7-    توسعه فناوریهای مورد نیاز

 از جمله برنامه های مهم وزارت علوم  برای توسعه  امور مربوط به پدافند غیرعامل در کشور می باشد.

دکترمهدی‌ نژاد اظهار داشت: پدافند غیر عامل دارای بخش‌ها و زوایای مختلف است که توجه به ایجاد روحیه و نشاط در جامعه یکی از مهم‌ترین بخش‌ها محسوب می‌شود.


وی ادامه داد: در حین یک رویداد ناگوار باید در گام نخست روحیه مردم را حفظ کرد و در گام بعدی در راه رفع موارد پیش‌ آمده و برطرف کردن نقص‌ها تلاش شود.

دکترمهدی‌ نژاد اضافه کرد: ایجاد روحیه در بین مردم مهم‌ترین اصل پدافند غیر عامل است که نباید از سوی مسئولان امر به فراموشی سپرده شود.

دکترمهدی‌نژاد تصریح کرد: بر این اساس می‌توان به عمق نیاز ایجاد پدافند غیر عامل در کشور پی برد و به آن توجه ویژه‌ای داشت.

معاون پژوهشی و فناوری وزارت علوم  گفت: بسیاری از مسئولان ارشد کشوری به ویژه مقام معظم رهبری در این رابطه توصیه فرموده‌اند.

دکترمهدی‌نژاد ادامه داد: در این راستا ایجاد پدافند غیر عامل در کشور به عنوان یک اولویت کاری در دستور کار مسئولان امر قرار گرفته و به آن توجه شده است.

وی اضافه کرد: به این دلیل برنامه‌ها، طرح‌ها و سیاست‌گذاری‌های مختلفی در این راستا از سوی کارشناسان و نخبگان تدوین و طراحی شده است.

دکترمهدی ‌نژاد تصریح کرد: توجه به بعد علمی این موضوع از دیگر نکات برجسته‌ای است که در دستور کار وزارتخانه علوم تحقیقات قرار گرفته است.

معاون پژوهشی و فناوری وزارت علوم گفت: این وزارتخانه به سهم خود نیز در این راستا تلاش‌های فراوانی داشته و این تلاش‌ها را به طور مستمر ادامه می‌دهد.

وی ادامه داد: یکی از برنامه‌های مهم و اساسی این وزارتخانه ایجاد دانشکده پدافند غیر عامل در برخی از مناطق و دانشگاه ‌های کشور است.

دکتر مهدی نژاد اضافه کرد: قرار است در نخستین فرصت نیز دو دانشکده پدافند غیر عامل در ایلام و دامغان از سوی این وزارتخانه ایجاد و راه‌اندازی شود.

دکتر‌مهدی ‌نژاد تصریح کرد: اجرایی شدن اهداف تشکیل پدافند غیرعامل در کشور نیازمند توجه به دو حوزه سخت و نرم فعالیت است که وزارت علوم به این موضوع توجه اساسی دارد.

درادامه حجه الاسلام لطفی نماینده ولی فقیه دراستان وامام جمعه ایلام  با اشاره به دشمنیها وکینه توزیهای استکبار با انقلاب اسلامی از سال 57 تاکنون وضرورت مقابله وآمادگی برای مقابله با این تهدیدها بر گسترش دانش پدافند غیر عامل درراستای تاکیدات مقام معظم رهبری تاکید کردوگفت:

در طول سال‌های گذشته دشمنان انقلاب درصدد تضعیف انقلاب اسلامی بوده و هستند.

وی ادامه داد: در این رابطه هم از هیچ کوششی دریغ نکرده و تمام توان خود را به کار بسته تا انقلاب اسلامی را تضعیف و از اهداف تعیین شده ناکام کنند.

امام جمعه ایلام اضافه کرد: در طول هشت سال دفاع مقدس با نبرد سخت علیه انقلاب اسلامی درصدد پیاده کردن نیات شوم خود بودند.

حجه الاسلام لطفی تصریح کرد: پس از ناکامی در جنگ تحمیلی و مقاومت ملت ایران اسلامی، اکنون جنگ نرمی را تدارک دیده که از جنگ سخت، دشوارتر است.

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه ایلام گفت: اما دشمنان همواره با مقاومت و ایستادگی ملت هوشیار و با بصیرت ایران اسلامی مواجه شده‌اند.

حجه الاسلام لطفی ادامه داد: افزون بر این تدابیر و هوشمندی مقام معظم رهبری مانع بسیار بزرگی برای پیاده‌سازی اهداف شوم استکبار و دیگر دشمنان انقلاب اسلامی بوده است.

حجه الاسلام لطفی اضافه کرد: در فتنه سال 88 این موضوع به خوبی برای دوست و دشمن مشخص شد که انقلاب اسلامی به سکانداری مقام معظم رهبری همیشه موفق و پیروز است.

حجه الاسلام لطفی تصریح کرد: کشورهای غربی در فتنه سال 88 تمام توان و نیروهای داخلی و خارجی خود را برای نابودی نظام اسلامی به کار بستند اما رهبری مقام معظم رهبری و حضور ملت ایران در دفاع از آرمان‌های نظام یکبار دیگر این توطئه‌ها را ناکام گذاشت و دشمنان را با شکست مواجه ساخت.

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه ایلام گفت: همچنین در این مدت نیز چهره منافقانه بسیاری را برای ملت ایران اسلامی روشن ساخت و در حال حاضر نیز نظام مقدس جمهوری اسلامی با قدرت و اقتدار روز افزون خود خاری در چشم دشمنان و استکبار جهانی شده است.

درادامه دکتر فلسفی قائم مقام دبیرکل کمیته دائمی پدافند غیرعامل گفت: دبیرخانه پدافند غیر عامل با 32 دستگاه ارتباط و همکاری دارد واین تعداد دستگاه در وزارتخانه‌های مختلف قرار داشته و همکاری مناسبی بین دبیرخانه پدافند غیرعامل و این دستگاه‌ها وجود دارد.

وی ادامه داد: هماهنگی و تعامل به وجود آمده در اجرای اهداف و برنامه‌های پدافند غیرعامل بسیار مهم و اساسی بوده که به آن توجه شده است.

دکترفلسفی اضافه کرد: دبیرخانه دائمی پدافند غیرعامل در قالب تدوین برنامه‌های مختلفی درصدد کاهش آسیب‌پذیری کشور در برابر تهدیدات سخت و نرم است.

دکترفلسفی تصریح کرد: تاکنون نیز در این راستا تلاش‌های فراوانی صورت پذیرفته و موفقیت‌هایی نیز کسب شده که این موضوع ناشی از تلاش مسئولان و توجه ویژه مسئولان ارشد به این موضوع است.

قائم مقام دبیرکل کمیته دائمی پدافند غیرعامل گفت: مقام معظم رهبری نیز عنایت ویژه‌ای به این موضوع داشته و تاکید فراوان داشته‌اند.

وی ادامه داد: دولت نیز با تدوین برنامه‌های مختلفی به ویژه در برنامه پنجم توسعه اقتصادی به این مقوله عنایت ویژه داشته است.

دکترفلسفی اضافه کرد: در ابتدای سال 90 که همزمان با آغاز اجرای برنامه پنجم توسعه اقتصادی کشور نیز است، برنامه‌های مهمی تدوین و اجرایی می‌شود.

دکترفلسفی تصریح کرد: در این راستا بسیاری از وزارتخانه‌های مرتبط با موضوع موظف به همکاری با دبیرخانه پدافند غیر عامل کشور شده‌‌اند.

قائم مقام دبیرکل کمیته دائمی پدافند غیرعامل گفت: از این دست می‌توان به وزارتخانه‌های آموزش و پرورش، جهاد کشاورزی، بهداشت و درمان و آموزش پزشکی و ... اشاره کرد.

وی ادامه داد: این وزارتخانه‌ها از حیث نیروی انسانی ارتباط بیشتری با جامعه برقرار کرده و مردم بیش از دستگاه‌های دیگر حداقل به طور روزانه با این وزارتخانه‌ها ارتباط دارند.

دکتر فلسفی اضافه کرد: این رویداد بسیاری از اهداف مهم و اساسی تدوین شده دبیرخانه پدافند غیرعامل کشور را محقق می‌کند.