شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها

اهم نکات بیانات دیدار رهبری بادانشجویان واساتید

اهم نکات بیانات دیدار رهبری با دانشجویان و اساتید

1ـ صفای نفس از نکات مهم و برای استادان و دانشمندان مهم‌تر است، چون منش و رفتاراستادان بیش از گفتارشان در دانشجو تأثیرگذار است.
2ـ صفای نفس و نورانیت باطن به دانشمند کمک می‌کند که علم را در جهت درست آن هدایت کرده و پیش ببرد.
3ـ دانشگاه موتور پیشرفت کشور است، اگر ملتی عزت و اقتدار و ثروت می‌خواهد، بی‌تردید باید دانشگاهِ خود را تقویت کند، خوشبختانه این نکته در ذهن مسئولین جا افتاده و همه اهمیت دانشگاه را درک کرده‌اند.
4ـ امروز کشور نیازمند یک جهاد علمی است، در زمینه عرضة امکانات علمی، از سوی صاحبان آن (کشورهای پیشرفته علمی) خِسّت‌هایی وجود دارد که باید در مقابل این خِسّت‌ها از خود عزت و جوشندگی و فوران از درون نشان دهیم.
5ـ تولید فکر بسیار مهم و ازتولید علم دشوارتر است. متفکرین و نخبگانِ فکری بیشتر در معرض آسیب هستند و کار ایشان دشوارتر است.
6ـ تشکیل دانشکده طب سنتی یک مژده و تعریفِ دانشگاه حکمت بنیان حرف تازه‌ای است. ایجاد رصدخانه پیشرفت نقشه جامع علمی نیز کاملاً صحیح است.
7ـ علوم انسانی دارای اهمیت است لیکن علوم انسانی کنونی در کشور بومی نبوده و متعلق به ما و متکی به فلسفه و معارف ما نیست.
8ـ عدم تغییر سرفصل‌های علوم انسانی و اینکه بیست و پنج سال سرفصل دانشی را تغییر نداده باشیم اشکال و نشان دهنده عدم جرأت ورود در مناقشه است.
9ـ نقشه جامع علمی کشور، مسئله مهمی است. مسئولین دولتی باید برنامه‌ای را طراحی کنند تا نقشه جامع علمی عملیاتی شده و تحقق پیدا کند.
10ـ توسعه آموزش عالی باید در جهت هدف‌ها باشد، مسئولان آموزش عالی باید از توسعه غیر هدفمند به شدت پرهیز کنند، که این هم اتلاف مال و هم ضایع کردن منابع انسانی است. باید براساس آنچه جزو اهداف است، فضای آموزشیِ آموزش عالی را توسعه داده و نیازهای اصلی کشور در حوزه علوم و فناوری احصاء شوند.
11ـ عدم تناسب پایان‌نامه‌ها با نیازهای علمی کشور جزو ایرادات است که باید برطرف شود.
12ـ پیشرفت‌ها در کشور باید مطرح شده و مردم مطلع شوند، کشور با طراوت تمام پیش می‌رود، البته چالش هم داریم لیکن اگر انسان بخواهد زمین نخورد، باید راه نرود. اگر بخواهیم راه بیفتیم، زمین خوردن و چالش دارد و چالش، خاصیت حرکت یک ملت است.
13ـ جریان دانشجویی آنجایی که ایرادی به نظرش می‌آید، سؤال کند به شرط اینکه قضاوت نکند. بهترین روش پرسش و پاسخ، حضور مسئولین در مجموعه‌های دانشجویی است و من از مسئولین می‌خواهم که دیدارهای دانشجویی‌شان را زیاد کنند.
14ـ مسئولین باید در مجامع دانشجویی حاضر شوند و اگر واقعاً کاری انجام شده را بگویند و ذهن جوان را قانع کنند، اگر هم نمی‌توانند قانع کنند باید در کارها تجدید نظر انجام دهند.
15ـ باید مسائل کشور را اصلی‌ـ فرعی کنیم. مسائل درجه دوم جای مسائل اصلی در انگیزه‌ها و همت ما و انرژی که صرف می‌شود را نگیرد.
16ـ جنبش دانشجویی نباید با دستگاه متولی امور کشور معارضه کند، مهم این است که دانشجویان حرفشان را با استدلال مطرح کنند و پاسخ قانع کننده بخواهند، مسئولین هم باید پاسخگو باشند.
17ـ دانشجویان بر نقدپذیر نبودن مسئولین گله‌مند هستند، ولی خود نیز باید نقدپذیر باشند. نقد پذیری فقط مخصوص مسئولین نیست، اگر بر دانشجو هم نقدی وارد است، باید پذیرا باشد.
18ـ عدم تولید کالای فرهنگیِ مناسب با عدالت جزو اشکالات است. لازم است مدیریت‌های فرهنگی در این زمینه‌ها بیشتر فعال باشند. البته این قبیل امور، یک شبه به وجود نمی‌آید. زیر ساخت‌هایی لازم دارد که تا این زیر ساخت‌ها فراهم نباشد، کالای فرهنگی مناسبِ با عدالت نیز به وجود نمی‌آید.
19ـ خلوص و وحدت به همراه یکدیگر منظور ماست. باید دایرة خالصین را توسعه دهید و این کار را از خود و خانواده و دوستانِ خود شروع کنید که نتیجه آن خلوص روز افزون جامعه خواهد بود. منظور از وحدت نیز، اتحاد بر مبنای اصول است. کسی که اصول را قبول ندارد، قهراً از دایره وحدت خارج است.
20ـ علنی شدن اختلافات مسئولان اشکال است، که بنده تذکر دادم.
21ـ صدور انقلاب توسط دانشجویان خوب است و فوایدی دارد، در این زمینه فعالیت‌هایی صورت گرفته و با مسلمانان و ملت‌های گوناگون در آسیا، آفریقا و آمریکای لاتین کار می‌شود، لیکن باید محاسبه شده و با برنامه انجام بگیرد.
22ـ در مورد دلایل خروج نخبگان، بعضی اشکالات وارد است لیکن بعضی هم بهانه است. اینطور نیست که فرض کنید، همه‌اش از این طرف می‌روند، از آن سو نیز ورود نخبگان را شاهدیم.
23ـ در دانشگاه نظم و انضباط لازم است. محیط دانشگاه آماج توطئه‌های دشمن است و دانشجویان در مرکز این حملات قرار دارند، نمی‌شود محیط دانشگاه را رها کرد. بسیاری از برنامه‌ها برای انحراف و لغزاندن دانشجویان و بی تفاوت کردن ایشان نسبت به سرنوشت کشور و مصالح انقلاب است. پس برقراری امنیت و رعایت انضباط در دانشگاه مهم است.
24ـ علم و اندیشة دستوری در جامعه ما وجود ندارد و من مخالف اندیشه دستوری هستم، ما طرفدار آزاد اندیشی هستیم.
25ـ مرجعیت علمی و الزاماتِ آن از نکاتی است که باید مورد توجه مسئولین باشد.
26ـ آزاد اندیشی باید در جلسات تخصصی و دانشجویی صورت گیرد و جای آن در صدا و سیما نیست. چون در جلسات عمومی لزوماً آن کسی که حق است، غلبه نخواهد کرد.
27ـ مراقب باشید تشکل‌های دانشجویی تحت تأثیر اختلاف سلیقه‌ها، دچار انشعاب نشده و با همدیگر اصطکاک و تصادم پیدا نکنند. چیزی که انسان‌ها را از هم جدا یا به هم نزدیک می‌کند، اصول ومبانی معرفتی است، اما سلایق نه، هر کسی سلیقه‌ای دارد، اینها را مایه جدایی بین خودتان قرار ندهید.
28ـ تشکل‌ها ارتباطشان را با بدنه دانشجویی تقویت کنند، یکی از راه‌های ارتباط با بدنه دانشجویی اردوهای ضیافت اندیشه است.
29ـ بحث ضیافت اندیشه بنده را خوشحال کرد، اردوهای دانشجویی جهادی نیز اقدام بسیار خوبی است.
30ـ خوشبختانه روند پیشرفت و عدالت در کشور، خوب و مطلوب است؛منظور از پیشرفت، پیشرفت علمی، فناوری، اخلاقی و سیاسی است. در مورد عدالت هم حداقل اینکه تفکر آن دارد همه‌گیر می‌شود، یعنی همه معتقدند باید به دنبال عدالت رفت و آن را اجرایی کرد.
31ـ منحنی رشد کشور به طرف قوت، و منحنی دشمنان ما به طرف ضعف است. نظام طاغوتی و سرمایه‌داری که مظهرش آمریکاست امروز از ده سال و بیست سال پیش بسیار ضعیف‌تر است و در مقابل تفکر اسلامی و نظام جمهوری اسلامی امروز از ده سال پیش بسیار قوی‌تر و آماده‌تر است و نشانه‌های زیادی وجود دارد که منحنی رشد ملت ایران با شیب تندتری رو به صعود خواهد داشت.
32ـ حفظ نظام از اوجبِ همة امور است. نظام مرزهای مشخصی دارد که مرزهای اخلاقی و فرهنگی نیز جزو آن است و شکی نیست باید از آن حراست شود.
33ـ تقویت مبانی معرفتی را جدی بگیرید، امروز مبانی معرفتی در بین دانشجوها قوی‌تر شده است.
34ـ در مورد مسائلی که با سرنوشت کشور ارتباط دارد، حتماً تحلیل و موضع داشته باشید.
35ـ نظرات و مواضع رهبری همین است که صریحاً و علناً اعلام می‌شود و کسی تصور نکند رهبری نظری برخلاف آنچه رسماً مطرح می‌شود دارد و در خفا به بعضی خواص منتقل می‌کند، چنین چیزی مطلقاً نیست.