شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها

دکتر مهدی محقق: فردوسی در شاهنمامه هویت و تاریخ ایرانیان را زنده کرد

دکتر مهدی محقق:

فردوسی در شاهنمامه هویت و تاریخ ایرانیان را زنده کرد

دکت محقق گفت: حکیم ابوالقاسم فردوسی طوسی در کتاب ارزشمند شاهنامه بخوبی فرهنگ ، تاریخ و هویت ایرانیان را نشان داده است.

به گزارش خبرنگار روابط عمومی " دکترمهدی محقق" درهمایش بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی با اشاره به جایگاه خراسان و شهر طوس این منطقه را زادگاه پرورش بسیاری از بزرگان علمی و فرهنگی ایران زمین از جمله امام محمد غزالی ، خواجه نظام الملک طوسی و حکیم ابوالقاسم فردوسی عنوان کرد و گفت : حکیم فردسی در اثر ارزشمند و بی بدیل شاهنامه تاریخ ، فرهنگ و هویت ایرانیان را زنده نمود.
وی با اشاره به خصوصیات فکری و مذهبی فردوسی وی را شخصی دوستدار مکتب تشیع و پیرو مکتب اهل بیت(ع) برشمرد و گفت : فردوسی هیچ گاه اشعار خود را برای تملق حاکمان و پادشاهان نسرود و بنده مال و درهم نشد بلکه انسان آزاده ای بود که در اشعار خود تمام تلاش خود را برای بیان حقایق تاریخی بکار می بست.
وی افزود : سازمان یونسکو وابسته به سازمان ملل متحد در سفارشی به کشورهای مختلف از آنها خواسته است برای چهار دانشمند ایرانی مراسم بزرگداشت برگزار کنند که یکی از آنها حکیم فردوسی است.
چهره ماندگار فرهنگ و ادب ایران "استاد مهدی محقق" پیرامون شخصیت برجسته حکیم ابوالقاسم فردوسی به ایراد سخنرانی پرداخت و با اشاره به حضور شاهنامه فردوسی در جای جای منازل مردم ایران ، شاهنامه را کتابی عنوان کرد که با پوست و گوشت مردم ایران عجین شده است و از نسل جوان جامعه خواست با خواندن شاهنامه هرچه بیشتر با فرهنگ و تاریخ کشورمان آشنا شوند.
دیگر سخنران این همایش سرکار خانم دکتر"نوش آفرین انصاری" دیگر چهره برجسته علمی کشور در زمینه فرهنگ و ادب ایران بودند.
خانم انصاری با اشاره به اینکه امسال هزارمین سال نگارش شاهنامه است گفت: برای تربیت یک جامعه شاداب و کوشا باید کودکان آن جامعه را درست تربیت نمود و یکی از کتابهای برجسته ای که در این زمینه می تواند به ما کمک بسیاری نماید شاهنامه است.
وی افزود: برای رسیدن به پیشرفت و توسعه باید گذشته خود را بهتر بشناسیم و با توجه به اینکه شاهنامه سرگذشت تاریخی و فرهنگی ایرانیان را بخوبی بیان نموده است می تواند در این زمینه راهنمای بسیار خوبی برای جوانان این سرزمین باشد.
وی دلیل ماندگاری شاهنامه را مردمی بودن آن دانست و گفت: باید هرچه بیشتر در وارد کردن شاهنامه و فرهنگ شاهنامه خوانی به میان خانواده ها بکوشیم.