شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها

به همت دانشگاه ایلام؛ هشتمین اجلاسیه استانی نماز برگزار شد

به همت دانشگاه ایلام، هشتمین اجلاسیه استانی نماز با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر کریمی تبار نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه ایلام و دکتر بهرام نیا استاندار ایلام صبح روز چهارشنبه 11 بهمن ماه 1402 در مسجد الغدیر دانشگاه برگزار شد.

     به گزارش روابط عمومی دانشگاه ایلام، در این مراسم حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر کریمی تبار نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه ایلام با بیان اینکه پیام عبودیت انقلاب اسلامی امروز در جهان صادر شده است و ملت‌های جهان این آموزه را سرلوحه مبارزات خود با استکبار قرار داده‌اند، اظهار داشت: آیه شریفه قد افلح المومنون که خدا در قرآن می‌گوید، منظور کسانی هستند که در نماز خشوع دارند.

دکتر کریمی تبار، افزود: اگر انسان به جایی رسید که خودش را به عنوان موجودی شناخت که صد درصد وابسته به غیر و خداست و تنها اراده خدا بوده که موجودی به نام انسان را خلق کند، این انسان معلولِ پابسته نیازمند تکیه گاه است و اگر ضعف خود و عظمت خدا را شناخت محصول این خودشناسی و خداشناسی تبدیل به خشوع در عبادت می‌شود.

نماینده ولی فقیه در استان، اضافه کرد: وقتی چنین فردی با تمام وجود حقارت خود و عظمت خدا و امام زمان را تشخیص داد، در برابر آن کاملا احساس کوچکی خواهد کرد و به عمق نیاز خویش بیشتر پی خواهد برد.

امام جمعه ایلام با بیان اینکه اگر در نمازمان غفلت داریم به خاطر عدم توجه ما به مسأله خشوع است و انسان خاشع خدا را ناظر بر اعمال خود می‌بیند و نماز نزدیک ترین جلوه بندگی خدا و باعث نزدیکی به اوست، گفت: چنین انسانی دنبال این است که خانواده خودش را نمازی و خدایی کند که دستور صریح قرآن است و خدا به صبوری در آن فرمان داده و انسان باید هم هنر چگونگی دعوت به نماز را داشته باشد و هم اراده مداومت در آن را حفظ کند.

دکتر کریمی تبار، یادآور شد: نماز ثمره خون شهدای ماست و مدیر نظام اسلامی علاوه بر اصول مدیریت رایج در دنیا باید آموزه‌های نماز و مفاهیمی چون ایثار و عدالت را نیز در اداره خود نهادینه کند و جز این اگر باشد چنین مدیری مقبولیتی نخواهد داشت.

در ادامه دکتر بهرام‌نیا استاندار ایلام، گفت: این همایش بسیار غنی، کار‌ساز و زمینه‌ساز سعادت دنیا و آخرت ماست.

دکتر بهرام نیا در ادامه افزود: همه باید قدردان خداوند متعال و حضرت امام خمینی(ره) بنیان‌گذار انقلاب اسلامی باشیم که با وجود تمام سختی‌ها و تهدیدها زمینه‌ساز وقوع انقلاب اسلامی شد.

استاندار ایلام یادآور شد: پیامبر خدا(ص) نماز را به چشمه‌ی آب گرم که درب خانه‌ی شخص باشد و روزى پنج نوبت خود را در آن شست و شو دهد، تشبیه کرد‌ه‌اند.

دکتر بهرام‌نیا عنوان کرد: سه امر نماز اول وقت، نیکی به پدر و مادر و جهاد در راه خدا نزد خداوند متعال باارزش است، که شهدای عزیز که راهی عرش شدند، عرشی شدن آن‌ها به واسطه‌ی اقامه‌ی نماز بود.

استاندار ایلام یادآور شد: دشمن با جنگ ادراکی و شناختی به‌عنوان پیچیده‌ترین جنگ، به دنبال ناامیدی جوانان و کم‌رنگ کردن بحث نماز است. باید بسترهای لازم را برای نماز فراهم کنیم و در راستای اشاعه‌ی فرهنگ نماز در جامعه بکوشیم.

وی تاکید کرد: در راستای اعتلای نماز باید تلاش کنیم بستر نماز جماعت در ادارات به بهترین شکل باید فراهم آید.

نماینده‌ی عالی دولت در استان ایلام با بیان اینکه بسترهای لازم برای اقامه‌ی نماز جماعت در ادارات در دولت سیزدهم فراهم شده است، گفت: طی دو سال گذشته در طول مسیر اربعین استان، نمازخانه و مساجد زیادی احداث شده است که  بیش از 800 چشمه سرویس بهداشتی و حمام و احداث چندین نمازخانه در پارکینگ اربعین و پایانه‌ی برکت و پایانه‌ی مهران از جمله‌ی آن‌هاست.

در ادامه مراسم دکتر علی محمدی رئیس دانشگاه ایلام، اظهار داشت: مسئولین جدا از وظایف مدیریتی باید اهتمام به اقامه نماز و ترویج نماز داشته باشند و باید جریان نماز بر جامعه حاکم بشود.

دکتر علی‌محمدی، یادآور شد: در میان اهدافی که امام خمینی (ره) برای انقلاب ذکر کردند جدا از مقوله استقلال و آزادی و رفع ظلم، حاکمیت دین و ارزش‌های اسلامی در جامعه است، چیزی که در بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی هم کاملاً مشهود است، وقتی که دین حاکم باشد همه مباحث استقلال، آزادی و جمهوریت هم هست.

رییس دانشگاه ایلام، افزود: امام خمینی (ره) خواستند جامعه ای برقرار شود که بستر لازم برای رسیدن به مقام عبودیت حاصل شود، مسیر عبد شدن و عبد بودن برای جامعه هموار شود، البته نگاه امام (ره) فراتر از ایران بود و بایستی در کل جهان مسیر برای رسیدن به عبودیت هموار شود.

دکتر علی‌محمدی تأکید کرد: بسیاری از اعمال و اذکار عبادت است و هر کدام نیز به جای خود اثرگذار هستند، اما با توجه به آیات و روایات و تجربه ربوبی و عرفانی بزرگان ما، عالی ترین درجه عبودیت نماز است.

رییس دانشگاه ایلام، افزود: نماز باعث عروج انسان شده و باعث می‌شود نمازگزار یک سفر معنوی را از الله اکبر شروع کند و از آن عالم با سلام به رسول خدا دوباره وارد عالم واقع شود.

دکتر علی‌محمدی با بیان اینکه محور و معیار پذیرش سایر اعمال و سبب ساز انجام سایر عبادات نماز است و راه ارتباطی خدا با مخلوقات و راه ورود به مسیر عبادت و دین نماز است، گفت: تاکید روایات بر عدم ترک نماز در هیچ حالتی است و در خصوص هیچ عمل عبادی به جز نماز نیامده که پاک کننده سیئات و ناهی از فحشا و منکرات باشد.

دکتر علی‌محمدی، یادآور شد: نماز دائمی است و انسان دائما با خدا ارتباط دائم دارد و طبیعتاً از گناهان به همان اندازه دور خواهد شد و اگر اشتغال به گناه داشته باشد امید است که این نماز وی را نجات بدهد.

رییس دانشگاه، اضافه کرد: هر کس نماز بخواند بنا به ظرفیت وجودی و کیفیت نمازش مانعی در برابر گناه برای وی ایجاد می‌شود و این نماز به شکل تکوینی و روز به روز نمازگزار را بالاتر می‌برد.