شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها

سه شنبه های کتاب دانشگاه ایلام (معرفی کتب تألیفی و ترجمه ای اعضای هیأت علمی دانشگاه ایلام)

عنوان کتاب: مراکز تشیع در دوران اسلامی شیعه در جهان امروز

 مولف: دکتر مرتضی اکبری، اشرف اکبری

کتاب مراکز تشیع در دوران اسلامی شیعه در جهان امروز تالیف دکتر مرتضی اکبری دانشیار دانشگاه ایلام در 5 فصل و 434 صفحه منتشر شده است.

 

هدف از تألیف این به معرفی مراکز شیعه نشین در دوران اسلامی و همچنین اوضاع شیعیان در جهان امروز را مورد بررسی قرار داده است. اسلام در شبه جزیره عربستان در سال 610 میلادی ظهور کرد. در عصر رسالت پیامبر (ص) بین مسلمانان اختلافی در خصوص مسائل دینی و حکومت داری وجود نداشت جز اینکه گاه گاهی منافقین مشکلاتی برای پیامبر (ص) و مسلمانان به وجود می آوردند.

با رحلت پیامبر (ص) علیرغم اعتقاد شیعه مبنی بر اینکه امام علی (ع) از حضرت به عنوان جانشین انتخاب شده، انصار و عده قلیلی از مهاجرین در سقیفه بنی ساعده گرد هم آمدند تا برای پیامبر (ص) جانشین انتخاب کنند. پس از گفت و گو زیادی بین انصار و مهاجرین، ابوبکر از مهاجرین به عنوان خلیفه انتخاب شد. با انتخاب وی به خلافت، گروهی اعتقاد به خلافت و امامت امام علی (ع) داشتند و این گروه به شیعیان معروف شدند.

اینکه شیعه در عصر رسالت پیامبر (ص) یا در جریان سقیفه، یا با قتل عثمان یا در جریان جنگ صفین یا با قیام امام حسین (ع) و شکل گرفت، در حوزه مطالعه این پژوهش قرار نمی گیرد، بلکه آنچه مهم به نظر می رسد این است که شیعه به عنوان یکی از مهم ترین فرقه های اسلامی دارای تاریخ پرفراز و نشیبی است و در طول تاریخ اسلام پیروان زیادی داشته و در مناطق، شهرها و روستاهای متعددی زندگی کرده اند، از این رو لازم است پراکندگی جغرافیایی و محل سکونت شیعیان مشخص و بزرگان، علما و دانشمندان آنها معرفی گردد.

بیشترشیعیان منطقه خاورمیانه و خلیج فارس زندگی می کنند. دربین کشورهای مسلمان که شیعه مذهب دارند، شیعیان بیشتر در ایران، عراق، آذربایجان، بحرین، عربستان سعودی، افغانستان پاکستان ساکن هستند. پژوهش حاضر به معرفی مراکز شیعه نشین دردوران اسلامی می پردازد و همچنین اوضاع شیعیان در جهان امروز را بررسی کرده است.

 

سه‌شنبه هر هفته، ما را با معرفی کتب منتشر شده اعضای هیأت علمی دانشگاه ایلام همراهی کنید.

 

 روابط عمومی دانشگاه ایلام