شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها

انتخابات و افزایش پرستیژ بین‌المللی یاداشت «دکتر ایوب منتی» عضو هیأت علمی دانشگاه ایلام

در نظام­های مردم سالار، انتخابات یک اصل و از ارکان مهم نظام سیاسی به شمار می­‌آید. انتخابات، یعنی اهمیت دادن به شعور سیاسی ملت و موجب تقویت پایه‌های مردمی یک کشور می‌شود و میدان را برای فعالیت سلیقه‌های جدید باز کرده و فرصت طرح دیدگاه‌های مختلف را فراهم می‌آورد.

از طرفی هر انتخاباتی به تناسب موقعیت زمانی و چگونگی تحولات سیاسی و اجتماعی آن دوره، حائز اهمیت است.  در این راستا انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری جمهوری اسلامی ایران که در روز جمعه 11 اسفندماه 1402 در سراسر کشور برگزار خواهد شد با توجه به اوضاع بین‌المللی و منطقه‌ای، وضعیت و صف‌بندی جریان‌ها و گروه‌های سیاسی داخلی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

 بنابراین اگر بپذیریم که هر انتخاباتی ملی بر روی مشروعیت و ثبات نظام سیاسی، تمامیت ارضی و مصالح عمومی آن کشور است تاثیرگذار خواهد بود، آنگاه به این نتیجه خواهیم رسید که برآیند برگزاری یک انتخابات پرشور، آزاد در عرصه‌ی خارجی نیز، افزایش قدرت ملی، افزایش مشروعیت و اعتبار بین‌المللی، افزایش قدرت چانه‌زنی و افزایش توان برآورده‌ساختن منافع ملی و ارتقاء پرستیژ بین‌المللی است.

در این چارچوب، یکی از مهم­ترین پیام‌های انتخابات با مشارکت بالای مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری برای جهان خارج، ثبات و امنیت داخلی پایدار جمهوری اسلامی ایران است. در شرایطی که بسیاری از کشورهای همجوار ایران و حتی کشورهای اروپایی، یا درگیر بحران و جنگ داخلی‌اند و یا با پدیده شوم تروریسم در مرزهای داخلی خود دست و پنجه نرم می‌کنند، جمهوری اسلامی ایران به خوبی این تصویر را از خود ارائه می نماید که در منطقه غرب آسیا که در کانون و اوج ناامنی جهانی است، از چنان امنیت و ثبات داخلی برخودار است و در دوره­های مختلف انتخابات­های امن با مشارکت حداکثری را رقم زده است.

انتخابات با مشارکت بالا، به دو طریق به ارتقاء جایگاه بین‌المللی ایران کمک می‌نماید: نخست، به بازیگران منطقه‌ای و جهانی نشان می‌دهد که برای ایجاد ثبات در منطقه و حل معضل تروریسم می‌باید بر روی پتانسیل‌های ایران بیشتر تمرکز نمایند و دوم، موجب می‌شود کشورهای دیگر همکاری‌های همه‌جانبه به‌خصوص در حوزه اقتصادی را با ایران افزایش دهند.

نتیجه‌ی مهم دیگر، افزایش مشروعیت و اعتبار بین‌المللی ایران است. به طور کلی نظام‌های سیاسی در دو دسته‌ی کلی نظام‌های دموکراتیک و یا غیردموکراتیک قرار می‌گیرند. در جهانی که در آن دموکراسی یک ارزش سیاسی به حساب می‌آید، داشتن یک نظام مردم‌سالار به خودی خود افزایش مشروعیت و اعتبار بین‌المللی را برای هر کشوری به ارمغان می‌آورد.

مشارکت بالای مردم در انتخابات یکی از مهم­ترین مظاهر افزایش قدرت نرم ایران به شمار می‌آید. ضمن اینکه مشارکت بالا باعث ثبات و امنیت شده، و کشور را در مقابل تهدیدات خارجی بیمه می‌کند. فعالیت‌های سیاسی، مدنی و حقوق بشری مخالفان بین‌المللی و اپوزیسیون خارجی که انتخابات ایران را آزاد و دموکراتیک نمی‌دانند، که به این بهانه و سایر بهانه‌های حقوق بشری در عرصه بین‌المللی به ایران فشار وارد می‌سازند را خنثی می‌­سازد.

برآیند همه‌ی این دستاوردها نهایتا باید به اینجا ختم می­شود که مشارکت حداکثری مردم در انتخابات موجب همبستگی ملی، قدرت و استحکام ایران به‌خصوص در عرصه سیاست خارجی شده و اتکای نظام به آرا و حمایت مردم با حضور در انتخابات، قدرت منطقه‌ای و بین‌المللی ایران را به‌طور فزاینده‌ای افزایش خواهد داد. و این امر باعث خواهد شد. که دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران بتواند به پشتوانه‌ی آنها از قدرت چانه‌زنی و بیشینه‌سازی توان برآورده ساختن منافع ملی کشور برخودار شود. واقعیت این است که  یک انتخابات پر شور و با مشارکت بالا  فضای مناسبی را در اختیار سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران قرار خواهد داد.