شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها

تأکید و اصرار مقام معظم رهبری برای مشارکت حداکثری مردم در انتخابات بهترین شاهد بر وجه جمهوریت نظام مقدس جمهوی اسلامی است

دکتر علی‌محمدی رئیس دانشگاه ایلام تأکید و اصرار مقام معظم رهبری برای مشارکت حداکثری مردم در انتخابات، در طول سالیان متمادی را بهترین شاهد بر وجه جمهوریت نظام (مردم سالاری دینی) دانست و گفت: در هیچ حکومت و کشوری سراغ نداریم، که رهبری عالی آن یا مقامات بلندپایه آن حکومت و کشور بر حضور مردم در انتخابات به این اندازه تأکید و پافشاری کنند.

  

     به گزارش روابط عمومی دکتر «طاهر علی‌محمدی» رئیس دانشگاه ایلام در همایش «دانشگاهیان استان ایلام برای ایران قوی» که صبح روز دوشنبه 30 بهمن ماه 1402  در محل سالن آیت الله حیدری برگزار شد، با بیان  اینکه دانشگاه پیشتاز و پیش قراول در توسعه کشور و حل مشکلات و معضلات جامعه است، تأکید کرد: بر اساس این رویکرد، انتظار می‌رود که دانشگاه در موضوع انتخابات هم پیشتاز باشد و دانشگاهیان علاوه بر حضور در انتخابات، مردم را نیز به مشارکت حداکثری فرا بخوانند.

رئیس دانشگاه ایلام با اشاره به برگزاری انتخابات متعدد در نظام مقدس جمهوری اسلامی، گفت: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، هر زمانی که انتخابات برگزار شده، چه در زمان حیات امام خمینی (ره) و چه در دوران ولایت مقام معظم رهبری، با دعوت امامین انقلاب از مردم برای حضور پرشور در انتخابات همراه بوده است، که این مهم تأکید بر وجه جمهوریت نظام است.

دکتر علی‌محمدی تأکید و اصرار مقام معظم رهبری برای مشارکت حداکثری مردم در انتخابات را در طول سالیان متمادی را بهترین شاهد بر وجه جمهوریت نظام (مردم‌سالاری دینی) دانست و اظهار داشت: در هیچ حکومت و کشوری سراغ نداریم، که رهبری عالی آن یا مقامات بلندپایه آن حکومت و کشور بر حضور مردم در انتخابات به این اندازه تأکید و پافشاری کنند. این رویکرد مقام معظم رهبری بهترین دلیل و شاهد بر جدی بودن نقش مردم در تعیین سرنوشت خود در نظام مقدس جمهوری اسلامی است.

رئیس دانشگاه ایلام با اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری در هفته‌های اخیر برای حضور حداکثری مردم در انتخابات 11 اسفند ماه، بیان داشت: این میزان از تأکید رهبر معظم انقلاب اسلامی در این زمینه، (که یا سابفه ندارد و یا کمتر سابقه دارد)، علاوه بر اینکه دلالت بر جمهوریت و مردم‌سالاری دینی و نقش‌آفرینی مردم در نظام اسلامی دارد، هشداریست به همه مردم و نخبگان دانشگاهی و حوزوی که نباید آن را کم‌اهمیت جلوه بدهند و باید موضوع را جدی بگیرند، چرا که دشمن در پی اثبات ادعای عدم مشروعیت و مقبولیت نظام است.

دکتر علی‌محمدی، یادآور شد: معمولاً در آستانه انتخابات بحثی بین تحلیلگران و سیاسیون بوجود می آید مبنی بر اینکه آیا شرکت در انتخابات حق است یا تکلیف؟، که یک عده می‌گویند حق است و تکلیف نیست و یک عده دیدگاهی برعکس دارند، اما اندیشه امام و رهبری که برگرفته از کتاب و سنت است، شرکت در انتخابات را هم حق می‌دانند و هم تکلیف. لذا می‌بینیم که امام خمینی (ره) پس از پیروزی انقلاب اسلامی، نوع نظام سیاسی (جمهوری اسلامی) را به رأی گذاشتند، و مردم ایران هم آزادانه و با اکثریت آرا به استقرار نظام جمهوری اسلامی رأی دادند.

رئیس دانشگاه با بیان اینکه اساساً میان حق و تکلیف رابطه تلازم وجود دارد و نمی‌شود میان اینها تفکیک قائل شد، گفت: برخلاف این اندیشه که ممکن است، در مقابل حق، تکلیف نباشد و بالعکس، رابطه حق و تکلیف رابطه تساوی است، چنانکه شما هر حقی را تصور کنید، بی‌شک در برابر آن تکلیفی وجود دارد، مثل حق حیات و حقوق زوجین نسب به هم.

ایشان افزود: این تلازم تا بدانجاست که فقط میان انسان‌ها جریان ندارد، بلکه حتی میان خداوند و انسان هم برقرار است و خداوند بر مقتضای حکمت خود، برای انسان‌ها بر خود حقوقی را قائل است، چنانکه از یک طرف انسان مکلف به انجام عبادات و ترک محرمات است و از طرف دیگر حقوقی هم بر خالق هستی دارد، که در قرآن کریم بر آن تصریح شده است: «وَکَانَ حَقًّا عَلَیْنَا نَصْرُ الْمُؤْمِنِینَ»، «إِنَّ عَلَیْنَا لَلْهُدَى»، «وَأَوْفُوا بِعَهْدِی أُوفِ بِعَهْدِکُمْ وَإِیَّایَ فَارْهَبُونِ».

دکتر علی‌محمدی یادآور شد: در این میان برخی حقوق هستند، که علاوه بر اینکه دیگران در برابر آن تکالیفی دارند، خود صاحب حق هم در برابر آن حق، تکالیفی دارد، که حق حیات اینگونه است، اما حق همسر چنین نیست. زوجین اختیار دارند از حقوق خود گذشت کنند، یعنی آن حق را از خود سلب کنند.

رئیس دانشگاه ایلام تصریح کرد: شرکت در انتخابات از قسم اول است، که نه تنها حق است و دیگران مکلف به رعایت آنند و کسی حق سلب آن را ندارد و نمی‌تواند مانع بشود، بلکه خود صاحب حق هم تکلیف دارد. در برابر حق شرکت در انتخابات، تکلیف دیگری نیز وجود دارد، که آن هم بر اساس فرموده مقام معظم رهبری تبلیغ و تشویق دیگران به حضور در انتخابات است. پس شرکت در انتخابات از حیث تکلیف چند وجهی است، که این موضوع به دلیل نقش انتخابات در حفظ نظام است، که به تعبیر حضرت امام (ره) از اوجب واجبات است.