شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها

برگزاری آیین «روز جهانی خاک» در دانشگاه ایلام

به همت اداره کل جهاد کشاورزی ایلام و دانشگاه ایلام، آیین «روز جهانی خاک» صبح روز یک‌شنبه 19 آذر ماه 1402 در محل سالن آیت الله حیدری برگزار شد.

   به گزارش روابط عمومی دانشگاه ایلام، حجت‌الاسلام والمسلمین «الله نور کریمی تبار» نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه ایلام در این مراسم، اظهار داشت: آباد کردن زمین و استفاده درست و اصولی از خاک مأموریت انسان از سوی خداوند متعال است، چرا که به نوعی می‌توان گفت آفرینش انسان با چندین واسطه به موضوع خاک در ارتباط است.

حجت‌الاسلام والمسلمین کریمی تبار افزود: انسان باید تلاش کند که استعدادهای نهفته‌ای که در درون خاک وجود دارد را از نقطه بالقوه به بالفعل تبدیل کند.

نماینده ولی فقیه در استان با تأکید بر اینکه استفاده صحیح از منابع آب و خاک در کشور به ویژه در این استان به عنوان یک اولویت مهم مورد توجه مردم و مسئولان قرار گیرد، یادآور شد: ادامه حیات انسان وابسته به حفاظت از خاک و محیط زیست است.

امام جمعه ایلام با اشاره به اینکه برای مدیریت صحیح و اصولی درست از خاک و ادامه حیات باید برنامه ریزی منسجم انجام شود، گفت: اگر به خاک و جنگل توجه نشود، آثار مخربی به دنبال خواهد داشت که به طور قطع برای زندگی بشر تهدید کننده خواهد بود.

وی با بیان اینکه خاک هر منطقه، سرمایه ملی محسوب می شود و ارتباط مستقیمی با امنیت و استقلال غذایی هر کشور دارد، افزود: مدیریت آب و خاک در استان ایلام به دلیل کوهستانی بودن منطقه و جغرافیای آن نیازمند توجه ویژه از سوی مردم و مسئولان در راستای حفاظت از این سرمایه است.

در ادامه دکتر  «علیرضا تاب» معاون پژوهش  و فناوری دانشگاه ایلام با خیر مقدم به مهمانان و حاضرین در مراسم، بر توسعه روابط بین سازمان‌ها و ادارات جهت حل مشکلات استان ایلام تأکید کرد و گفت: به علت استفاده ناصحیح، میزان فرسایش خاک افزایش یافته است، لذا باید در استفاده از روش‌های مرسوم کشاورزی بازنگری شود، تا این روند اصلاح گردد.

معاون پژوهش  و فناوری دانشگاه با اشاره افزایش جمعیت در سطح جهان و کمبود منابع تغذیه، گفت: کشاورزی پایدار برای بشر اهمیت راهبردی دارد، لذا باید ترتیبی اتخاذ گردد با استفاده از راهکارهای متنوع روند فرسایش خاک متوقف شود.

در ادامه «حشمت عزیزان» سرپرست سازمان جهاد کشاورزی ایلام انتخاب شعار روز جهانی خاک با عنوان «خاک و آب، منشا زندگی» را ابتکاری از سوی سازمان «فائو» دانست و گفت: این شعار در واقع اهمیت خاک در کنار آب را از سوی این سازمان بین‌المللی نشان می‌دهد.

سرپرست سازمان جهاد کشاورزی ایلام بر حفاظت و صیانت از خاک به دلیل محدودیت این منبع تولید غذا تاکید کرد و یادآور شد: برای افزایش سطح تولید محصولات کشاورزی ابتدا می بایست افزایش عملکرد در واحد سطح و برای بالا بردن قدرت حاصلخیزی خاک برنامه ریزی منسجم داشته باشیم.

وی با اشاره به اهمیت خاک برای تامین امنیت غذایی مردم، بیان کرد: برای تولید محصولات کشاورزی و تامین امنیت غذایی، باید از خاک به عنوان مهم‌ترین منبع تولید این محصولات حفاظت شود و در این راستا و بر اساس قانون حفاظت از خاک، همه نهادهای دولتی در کنار سازمان‌های محیط زیست و جهادکشاورزی به عنوان متولیان اصلی، وظایف مشخصی برای حفاظت از خاک بر عهده دارند.

عزیران با بیان اینکه کلید توسعه کشاورزی توجه به خاک است، افزود: در این راستا همه باید دست به دست هم دهیم تا خاک را که در معرض تهدیدهای مختلف قرار دارد، حفظ و مراقبت کنیم.

در پایان مراسم 55 تولیدکننده نمونه بخش کشاورزی ایلام در این مراسم تجلیل شدند. از این تعداد 27 نفر نمونه استانی، 3 نفر نمونه کشوری، 15 نفر تولید کننده دارای کیفیت محصولات با نشان استاندارد تشویقی و 10 نفر هم بانوی کارآفرین برتر بودند.

 

برگزاري آيين «روز جهاني خاک» در دانشگاه ايلام برگزاري آيين «روز جهاني خاک» در دانشگاه ايلام برگزاري آيين «روز جهاني خاک» در دانشگاه ايلام برگزاري آيين «روز جهاني خاک» در دانشگاه ايلام برگزاري آيين «روز جهاني خاک» در دانشگاه ايلام برگزاري آيين «روز جهاني خاک» در دانشگاه ايلام برگزاري آيين «روز جهاني خاک» در دانشگاه ايلام برگزاري آيين «روز جهاني خاک» در دانشگاه ايلام برگزاري آيين «روز جهاني خاک» در دانشگاه ايلام برگزاري آيين «روز جهاني خاک» در دانشگاه ايلام