شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها

برگزاری آیین نکوداشت مؤسسات خیریه، خیرین و تشکل‌های مردمی استان ایلام در دانشگاه ایلام

به همت کمیته امداد امام خمینی (ره) استان ایلام و با همکاری و میزبانی دانشگاه ایلام، آیین نکوداشت مؤسسات خیریه، خیرین و تشکل‌های مردمی استان ایلام با حضور حجت‌الاسلام و المسلمین کریمی تبار نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه ایلام، دکتر علی‌محمدی رئیس دانشگاه ایلام، آقای صباغیان قائم مقام کمیته امداد کشور، آقای آسوده معاون توسعه مشارکت‌های مردمی کمیته امداد کشور، آقای مرادی مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) استان ایلام و رؤسای ادارات و سازمانهای استان صبح روز چهارشنه اول آذر ماه 1402 در محل سالن آیت الله حیدری برگزار شد.

     به گزارش روابط عمومی دانشگاه ایلام،در این مراسم حجت‌الاسلام و المسلمین کریمی تبار نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه ایلام در سخنان کوتاهی با تقدیر از برگزاری این مراسم توسط کمیته امداد استان ایلام، اظهار داشت: مؤسسات خیریه، گروه‌های جهادی و تشکل‌های جهادی که در خدمت به نیازمندان فعال هستند، باعث ترویج کار خیر و تشویق مردم به فعالیت‌های نیکوکارانه هستند.

حجت‌الاسلام و المسلمین کریمی تبار، افزود: امید است که چنین رویکردی، ترویج بیشتر کار خیر و نیک در استان را در پی داشته باشد.

در ادامه مراسم دکتر علی‌محمدی رئیس دانشگاه ایلام با اشاره به سیر تکاملی و توسعه‌ای دانشگاه‌ها، اظهار داشت: دانشگاه‌های نسل اول به آموزش، نسل دوم به پژوهش، نسل سوم به کارآفرینی و نسل چهارم به مسئولیت‌های اجتماعی اولویت داده‌اند.

رئیس دانشگاه ایلام با بیان اینکه در راستای ایفای رسالت اجتماعی، دانشگاه‌ها باید بر محیط پیرامون خود اثرات مثبت بر جای گذارند و آن را متحول سازند، گفت: انجام پژوهش‌های کاربردی منطبق بر نیازهای جامعه از جمله محورهای ایفای رسالت اجتماعی دانشگاه‌ها می‌باشد، که این مهم در دو سال گذشته بصورت جدی در کانون توجه دانشگاه ایلام قرار گرفته است.

دکتر علی‌محمدی با بیان اینکه دانشگاه ایلام به رسالت اجتماعی خود جهت اثرگذاری و تحول در سطح جامعه ملتزم است، اظهار داشت: گسترش همکاری‌های دوجانبه با ادارات و سازمان‌های استان و از جمله کمیته امداد امام خمینی (ره) استان ایلام و کمک در برگزاری این مراسم باشکوه، در راستای تحقق این راهبرد است.

رئیس دانشگاه ایلام با تمجید از تلاش‌های مؤسسات خیریه و خیرین استان ایلام، بیان داشت: شماها با اقدامات خود و حل مشکلات مردم، از جمله عوامل ایجاد امنیت و آرامش در سطح جامعه هستید، که این دستاورد مهم نیازمند تبیین است و دانشگاه ایلام نیز در راستای رسالت اجتماعی خود، موظف به فرهنگ‌سازی در این زمینه می‌باشد.

دکتر علی‌محمد با اشاره به گستردگی مفهوم عبادت در اسلام، اظهار داشت: در اسلام  خدمت به مردم، خیرخواهی برای دیگران، دوست داشتن مردم و اهتمام برای حل مشکلات شهروندان عبادت محسوب می‌شود و اجر معنوی به همراه دارد.

رئیس دانشگاه ایلام اقدامات خیرین را «انسان ساز» و «شخصیت ساز» دانست و گفت: باید دقت کنیم که اگر کودکی بی‌سرپرست باشد و مورد حمایت مؤسسه، نهاد و خیری قرار نگیرد؛ چه سرنوشتی پیدا می‌کند، اما اگر همین کودک با حمایت مؤسسات خیریه، کمیته امداد و خیرین امکان تحصیل  پیدا کرد، سرنوشتش تغییر پیدا می‌کند و در مسیر اصلاح و ترقی قرار خواهد گرفت و می‌تواند خودش سرنوشت افراد دیگری را نیز تغییر دهد، لذا مؤسسه، نهاد و خیرینی که از وی حمایت کرده‌اند، بصورت دائم در اعمال خیر این فرد شریک خواهند بود.

سپس آقای «جعفر صباغیان» قائم مقام کمیته امداد کشور با بیان اینکه مؤسسات خیریه و افراد نیکوکار بازوی کمیته امداد و سایر نهادهای حمایتی محسوب می‌شوند، که برای کمک به نیازمندان و فقرا فعالیت خودجوش دارند، گفت: این مؤسسات خیریه همیشه بدون منت و چشمداشتی در حال کمک رسانی به مردم نیازمند هستند.

صباغیان ادامه داد: آنها واسطه خیر برای کاهش رفع فقر و نیازمندی در بین مردم هستند، که با حسن خلق و هیچ منتی به مستمندان و فقرا یاری می‌رسانند.

وی تأکید کرد: بدون شک آثار و برکات کمک بدون چشمداشت این مؤسسه‌ها به نیازمندان، در زندکی فردی و اجتماعی و اخروی خود این افراد نمود خواهد داشت.

آقای «حبیب الله آسوده» معاون توسعه مشارکت‌های مردمی کمیته امداد کشور هم، گفت: مؤسسات خیریه حلقه واسط بین افراد نیکوکار و نیازمندان هستند.

وی افزود: مؤسسات خیریه به عنوان حلقه‌های میانی اقدامات نیکوکارانه، هیچ تکلیفی برای انجام فعالیت‌های عام‌المنفعه ندارند، اما برای رضای خداوند در خدمت فقرا و نیکوکاران هستند.

آسوده با بیان اینکه حمایت از نیازمندان بر همگان امری واجب است، یادآور شد: ترک تحصیل دانش آموزان یا عدم ازدواج جوانان به علت فقر در جامعه اسلامی ایران، قابل قبول و پذیرفته نیست.

سپس آقای مرادی مدیرکل کمیته امداد استان ایلام نیز در این آیین گفت: به منظور پاسداشت خدمات و کمک‌های مؤسسات خیریه به قشر نیازمند، این مراسم برگزار گردید.

وی افزود: از آنجابی که این تعداد مؤسسه در استان بصورت همسو در حال فعالیت هستند، نظر ما این است که عدالت در پرداخت‌ها و کمک‌ها توسط این خیریه‌ها و سامان گرفتن فعالیت‌هایشان توسط استانداری ایلام و دستگاه‌های متولی ضرورت دارد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه ایلام، در این همایش از تعدادی از مؤسسات خیریه، خیرین و تشکل‌های مردمی استان ایلام تقدیر بعمل آمد.

استان ایلام دارای بیش از 400 مؤسسه خیریه فعال است.