شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها

برگزاری مراسم بزرگداشت مقام استاد و تقدیر از مدرسان برتر گروه‌های آموزشی در دانشگاه ایلام

مراسم بزرگداشت مقام استاد و تقدیر از مدرسان برتر گروه‌های آموزشی دانشگاه ایلام با حضور حجت‌الاسلام و المسلمین کریمی تبار نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه ایلام، دکتر علی‌محمدی رئیس دانشگاه ایلام، حجت‌الاسم و المسلمین حسینی نیا مسئول دفاتر استانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان، حجت‌الاسم و المسلمین مهدوی راد مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه، اعضای هیأت رئیسه و جمع زیادی از اساتید، صبح امروز در محل سالن فرزانگان برگزار گردید.

   به گزارش روابط عمومی دانشگاه، حجت‌الاسلام و المسلمین کریمی تبار نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه ایلام با اشاره به اهمیت کسب دانش در آیات و روایات اسلامی، اظهار داشت: کسب دانش در فرهنگ اسلامی جایگاه ممتاز داشته، که بر هر مرد و زن مسلمان در هر شرایط زمانی و مکانی واجب است.

نماینده ولی فقیه در استان با بیان اینکه جوامعی که در عرصه تولید علم ورود نکنند، نمی‌توانند نیازهای خود را مرتفع کنند و به کشوری وابسته و عقب مانده تبدیل خواهند شد، که مجبورند تحت سلطه قدرت‌های استکباری قرار بگیرند، گفت: امروزه در سطح بین‌المللی جایگاه علمی به برگ برنده کشورها برای نیل به اهداف خود که همانا توسعه همه جانبه است، تبدیل شده و خوشبختانه ایران اسلامی نیز در طول سال‌های پس از انقلاب اسلامی در این مسیر گام برداشته است.

حجت‌الاسلام و المسلمین کریمی تبار تأکید کرد: خداوند متعال ظرفیت‌‌های کم‌نظیری را در کشورمان قرار داده، که اگر آنها را از شکل بالقوه به بالفعل در بیاوریم، می‌توانیم در زمینه‌های مختلف مملکت خود را از سایر کشورها، بی‌نیاز کنیم.

امام جمعه ایلام اضافه کرد: نقش اساتید دانشگاهی در این عرصه بی ‌بدیل است و می‌توانند با تربیت نسل فرهیخته، کوشا، دلسوز و متعهد، آینده کشور را بیمه کنند.

حجت‌الاسلام و المسلمین کریمی تبار ادامه داد: جوانان دارای روحیه احساساتی و جست و جوگر بوده و ممکن است خطاهایی نیز از آنان سر بزند، اما دارای ذات پاکی هستند، که باید تلاش کنیم در شرایطی که دشمن با هجمه گسترده افکار و اندیشه های آنان را هدف قرار داده، اجازه ندهیم این تبلیغات مسموم اثری بر آنها داشته باشد.

نماینده ولی فقیه در استان با بیان اینکه بازدارندگی در برابر دشمنان در قرآن کریم مورد تأکید قرار گرفته است،  افزود: ارتقا جایگاه علمی کشور و بویژه در علوم روز، به عنوان یک اصل پذیرفته شده برای افزایش قدرت بازدارندگی در میان کشورها شناخته می‌شود.

حجت‌الاسلام و المسلمین کریمی تبار با اشاره به توطئه دشمنان در ایجاد اشوب در سطح کشور و دانشگاه‌ها در پاییز 1401، یادآور شد: خوشبختانه دانشگاه ایلام در این موضوع به خوبی درخشید و با مدیریت خوبی که صورت گرفت و با همراهی اساتید محترم، ما شاهد شکل‌گیری هیچ گونه حاشیه‌ای در دانشگاه ایلام در آن  برهه نبودیم.

در ادامه مراسم دکتر علی‌محمدی رییس دانشگاه ایلام با گرامیداشت یاد و خاطره علامه شهید مرتضی مطهری به عنوان یکی از نظریه‌پردازان برجسته انقلاب اسلامی و تبریک روز معلم، از زحمات اعضای هیأت علمی دانشگاه ایلام به جهت فعالیت در طول یک سال گذشته تقدیر و تشکر کرد و ابراز امیدواری نمود، که با تعامل، همدلی، همراهی و تلاش همه دانشگاهیان و بخصوص اساتید محترم، شاهد ارتقاء جایگاه بهتر دانشگاه ایلام در سطح کشور و جهان باشیم.

دکتر علی‌محمدی با بیان اینکه، مقام معلمی، یک مقام اکتسابی، احرازی و نسبی است، یادآور شد: صدق عنوان معلم وابسته به حصول شرایطی خاص است، که به طور کلی می‌توان گفت؛ اگر مجموع فعالیت یک استاد، تحویل افراد شایسته و مفید به حال جامعه باشد، می‌توان گفت، که آن شخص یک معلم است.

ایشان تصریح کرد: سطح علم و دانش استاد، توانایی‌های که در این زمینه کسب کرده و کسب می‌کند، سطح رفتاری و کنش‌های او، نوع نگاه، سخن و گوش دادن او به سخنان دانشجویان و به طور کلی نحوه تعامل استاد با دانشجو و با اساتید، به صورت جدی در پرورش و تربیت علمی و عملی دانشجویان مؤثر است.

رئیس دانشگاه ایلام با اشاره به جنگ ترکیبی دشمنان انقلاب اسلامی برای تضعیف فرهنگ ایرانی و اسلامی، افزود: هدف امروز دشمنان، مقابله با پیشرفت علمی جمهوری اسلامی در قالب حمله به ظرفیت‌های دینی و فرهنگی کشور است، لذا حمله به موضوع حجاب، طرح حقوق زن، ایجاد آشوب و تلاش برای تعطیل کردن مدارس و دانشگاه‌ها، با هدف جلوگیری از توسعه علمی کشور را در دستور کار خود قرار داده‌اند.

دکتر علی‌محمدی نقش اساتید را در خنثی‌سازی این توطئه شوم و پیچیده دشمنان، راهبردی دانست و تصریح کرد: اهتمام بیشتر به آموزش و تربیت دانشجو، شنیدن حرف‌های آنان و ارائه طریق به آنها راه مقابله به این جنگ همه جانبه می‌باشد، که لازمه رسیدن به این هدف، فهمیدن زبان نسل جدید، شناخت تمایلات و گرایش‌های آنان، گفتگو با آنها، صبوری و استمرار و خسته نشدن در طی مسیر است.

سپس حجت‌الاسلام و المسلیمن دکتر حسینی نیا مسئول دفاتر استانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان ایلام، با اشاره به جایگاه خاص شهید مطهری و سایر شهدای عرصه علم و اندیشه، اظهار داشت: با تَتبع در سیره علمی و عملی این شهیدان والامقام، رسالت ما تعلیم و تربیت و سوق دادن جامعه به سمت پژوهش است.

حجت‌الاسلام و المسلیمن حسینی نیا، تصریح کرد: اگر به وظایف خود طبق این رویکرد عمل کردیم، علاوه بر اینکه وجدانی آسوده خواهیم داشت، زمینه تحقق مطالبات مقام معظم رهبری نیز محقق می‌گردد.

مسئول دفاتر استانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان، با بیان اینکه مقام معظم رهبری به دنبال اقتدار و پرچمداری ایران اسلامی در سطح جهان در همه عرصه‌ها در قالب «ایران قوی» است، گفت: رهبر معظم انقلاب اسلامی برای تحقق این هدف، همواره بر توسعه علمی تأکید دارد و توسعه علمی کشور را مظهر قدرت جمهوری اسلامی عنوان کرده است.

دکتر حسینی نیا خواستار اهتمام جدی‌تر اساتید به موضوع جهاد تبیین گردید، و یادآور شد: علیرغم همه مشکلات موجود، جایگاه جمهوری اسلامی در سطح جهان ارتقاء یافته و وضعیت کنونی ایران اسلامی به هیچ وجه قابل مقایسه با گذشته نیست.

مسئول دفاتر استانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان تبیین رابطه علم و دین را یکی دیگر از انتظارات اصلی از اساتید دانشگاه‌ها دانست و گفت: در خصوص رابطه علم و دین در میان دانشمندان، نظرات مختلفی در اشکال مختلف، «تعامل»، «تداخل»، «تمایز» و «تعارض» مطرح بوده است، که در این میان استاد مطهری به خوبی رابطه این دو را تبیین کرده است و معتقد است، که برای رسیدن به کمال، باید از هر دوی آنها بهره برد، چنانکه فرموده است: «علم به ما روشنایی و توانایی می‌بخشد و ایمان، عشق و امید و گرمی؛ علم، ابزار می‌سازد و ایمان مقصد؛ علم، سرعت می‌دهد و ایمان، جهت؛ علم، توانستن است و ایمان خوب خواستن، علم می‌نمایاند که چه هست و ایمان الهام می‌بخشد که چه باید کرد، علم، انقلاب برون است و ایمان، انقلاب درون؛ علم، جهان را جهان آدمی می‌کند و ایمان، روان را روان آدمیت می‌سازد. علم، طبیعت‌ساز است و ایمان، انسان‌ساز؛ هم علم به انسان نیرو می‌دهد و هم ایمان؛ اما علم، نیروی منفصل می‌دهد و ایمان، نیروی متصل؛ علم، امنیت برونی می‌دهد و ایمان، امنیت درونی؛ علم در مقابل هجوم بیماری‌ها، سیل‌ها و زلزله‌ها، طوفان‌ها، ایمنی می‌دهد و ایمان در مقابل اضطراب‌ها، تنهایی‌ها، احساس بی پناهی‌ها، پوچ انگاری‌ها؛ علم، جهان را با انسان سازگار می‌کند و ایمان، انسان را با خودش».

در ادامه مراسم حجت‌الاسلام و المسلمین مهدوی راد مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ ایلام اشاره اهمیت موضوع «تزکیه» در بعثت انبیاء، چنانکه در آیه دوم سوره جمعه تأکید شده است، که «هُوَ الَّذی بَعَثَ فِی الأُمِّیّینَ رَسولًا مِنهُم یَتلو عَلَیهِم آیاتِهِ وَیُزَکّیهِم وَیُعَلِّمُهُمُ الکِتابَ وَالحِکمَةَ وَإِن کانوا مِن قَبلُ لَفی ضَلالٍ مُبینٍ». «و کسی است که در میان جمعیت درس نخوانده رسولی از خودشان برانگیخت که آیاتش را بر آنها می‌خواند و آنها را تزکیه می‌کند و به آنان کتاب (قرآن) و حکمت می‌آموزد هر چند پیش از آن در گمراهی آشکاری بودند!»، یادآور شد: طبق این آیه هدف رسالت انبیا به عنوان معلمان بشریت، تزکیه عنوان شده است، لذا اساتید محترم باید با جدیت در کنار انتقال مفاهیم عملی، به انتقال مفاهیم خلاقی نیز توجه داشته باشند.

حجت‌الاسلام و المسلمین مهدوی راد با بیان اینکه دانشجویان از اساتید الگوبرداری نموده و حرف‌شنوی دارند، خاطرنشان کرد: این معنا مورد تأکید رهبر معظم انقلاب اسلامی است، لذا اساتید باید تلاش کنند، امید، شجاعت و  ایمان را در دانشجویان تقویت نمایند، که اگر این رویکرد در دانشگاه‌ها نهادینه شود، قطعاً فارغ‌التحصیلان این نهاد علمی در سرنوشت جامعه تأثیر محوری و مطلوب خواهند داشت.

مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه با ابراز رضایت از استقبال و حضور اعضای هیأت علمی از طرح اندیشه تمدن ساز در سال 1401، یادآور شد: 97 عضو هیأت علمی دانشگاه ایلام در سال گذشته در اجرای این طرح مشارکت داشتند و هم‌اکنون نیز 26 نفر برای برگزاری دوره بعدی ثبت نام کرده‌اند.

در ادامه مراسم دکتر کوخایی زاده معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه، با اشاره اهمیت وضعیت دانشگاه‌ها در برهه کنونی، یادآور شد: از اساتید ارجمند انتظار داریم در کنار آموزش مباحث علمی، به بحث تزکیه و انتقال مفاهیم اخلاقی هم التزام داشته باشند.

دکتر کوخایی زاده با اشاره به ارسال آئین نامه پایه‌های تشویقی اعضای هیات علمی در اواخر سال گذشته، گفت: این پایه‌ها که به 60 مورد افزایش یافته است، بر اساس فعالیت‌های شاخص آموزشی، فرهنگی و ترویج علم، بروندادها، پژوهش‌های شاخص بنیادی و همکاری‌های علمی بین المللی، بروندادها و پژوهش‌های شاخص کاربردی و توسعه‌ای، بروندادها و فعالیت‌های شاخص فناورانه و نوآورانه، مرجعیت علمی و مدیریت اجرایی و نشریه‌های علمی به اعضای هیأت علمی اعطا می‌شود.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه، افزود: از اساتید محترم  تقاضا دارم، مدارک خود را در این زمینه هر چه زودتر تحویل دهند، تا بر اساس آئین‌نامه مربوطه این پایه‌ها برای آنها لحاظ گردد.

دکتر کوخایی زاده سپس توضیحاتی را در خصوص آئین‌نامه سرآمدان علمی و مدرسان برتر گروه‌های آموزشی ارائه کرد و خواستار تلاش اعضای هیأت علمی دانشگاه برای اخذ مجوز رشته‌های جدید تحصیلی در قالب «طرح تعاون»  شد و تأکید کرد با تمام توان از درخواست‌های گروه‌های آموزشی در این زمینه حمایت خواهد شد.

در ادامه اساتید حاضر در مراسم به بیان نظرات، سؤالات و مسائل مورد نظر خود پرداختند و دکتر علی‌محمدی رئیس دانشگاه نیز پاسخ‌های لازم را ارائه کردند.

در پایان مراسم از 35 تن از مدرسان برتر گروه‌های آموزشی تقدیر بعمل آمد.