شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها

برگزاری سه کارگاه آموزشی ویژه سرپرستان خوابگاه‌های دانشجویی دانشگاه ایلام

با هماهنگی و برنامه‌ریزی مدیریت امور دانشجویی و همکاری مرکز بهداشت، درمان و مشاوره، در تعطیلی مابین دو ترم، سه کارگاه آموزشی ویژه سرپرستان خوابگاههای دانشجویی برگزار گردید.

  به گزارش روابط عمومی، دکتر میراب بالو مدیر امور دانشجویی دانشگاه در خصوص اهداف برگزاری این کارگاه‌ها، گفت: با توجه به ورود دانشجویان دهه هشتادی به دانشگاه‌ها و همچنین وقفه دو ساله ناشی از تعطیلات کرونایی، تغییرات رفتاری محسوسی در بین دانشجویان صورت گرفته و حتی دانشجویان ترم‌های بالاتر نیز با توجه به اینکه دو سال از تحصیل خود را در فضای مجازی سپری کرده‌اند، لذا کمتر با محیط دانشگاه و بخصوص فضای خوابگاه‌ها آشنایی دارند. به همین دلیل لازم است سرپرستان خوابگاه‌های دانشجویی نیز مطابقت‌های لازم و به روز را با این گروه از دانشجویان داشته باشند، که در تعطیلات مابین دو ترم، اقدامات لازم جهت برگزاری این کارگاه‌ها صورت گرفت.

کارگاه آموزشی پیشگیری از رفتارهای خود آسیب رسان در دانشجویان

یکی از مهم‌ترین رسالت‌های دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی، ایجاد فضایی ایمن است. سلامت روان دانشجویان بر پیشرفت علمی آنها تأثیرگذار است. افسردگی و سایر مشکلات روانشناختی در توانایی یادگیری آنها اختلال ایجاد می‌کنند. خودکشی یک دانشجو می‌تواند سایر دانشجویان و کل مجموعه دانشگاهی را متأثر سازد. ضروریست بدانیم در صورت رخداد خودکشی چه اقداماتی باید در جهت کمک به دانشجویان برای کنار آمدن با این موضوع و پیشگیری از زیان بیشتر انجام شود. تحقیقات نشان می‌دهد، برنامه‌های آموزش مهارت‌های زندگی و برنامه «بتا» (بپرس، ترغیب کن، ارجاع بده) در شناسایی و حمایت از دانشجویان در معرض خطر مؤثر بوده و توانایی مقابله، حل مسئله و مهارت‌های شناختی را تقویت می‌کند، همزمان به رفع مسائلی همچون تنش، افسردگی و سایر درگیری‌های ذهنی و سوء مصرف مواد می‌پردازد. در همین راستا «کارگاه آموزشی پیشگیری از رفتارهای خود آسیب رساندر دانشجویان» ویژه سرپرستان خوابگاه‌های دانشجویی با تدریس سرکار خانم چراغی در آمفی فرزانگان برگزار گردید. هدف از برگزاری این دوره، آشنایی با طرح «بتا» و شناسایی عوامل هشدار دهنده خودکشی در دانشجویان بود.

در ابتدای این جلسه، دکتر شکری معاون دانشجویی دانشگاه ضمن عرض خسته نباشید خدمت سرپرستان خوابگاه‌ها به دلیل همکاری‌های لازم در طول نیمسال اول سال تحصیلی 1402-1401، مطالعه و استفاده از کتاب‌های مرتبط با رفتارشناسی را به سرپرستان توصیه نمودند و خواستار به روز شدن در امور مربوط به دانشجویان شدند. ایشان همچنین برگزاری چنین جلساتی را مفید و مؤثر دانستند و استمرار این گونه برنامه‌ها در راستای هم‌اندیشی و ارتقاء سطح اطلاعات و چگونگی تعابل با نسل جدید را از جمله اهداف حوزه معاونت دانشجویی بیان نمودند.

کارگاه روابط بین فردی و چگونگی برقراری ارتباط

از آنجا که مدیران و سرپرستان خوابگاه‌ها در ارتباط مستقیم با دانشجویان هستند، آموزش و شناخت ویژگی‌های جوان و مهارت‌های ارتباطی و همچنین شناخت مشکلات و تعارضات دانشجویان در راهکارهای مقابله با آن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. بر این اساس، برگزاری نشست‌هایی با تأکید بر مباحث فوق‌الذکر در قالب کارگاه‌های آموزشی از اهمیت بسزایی برخوردار است. با توجه به اینکه بخش عمده‌ای از وقت دانشجویان در خوابگاه سپری می‌‌شود، فراهم نمودن محیطی امن، آرام و با نشاط، که تأمین کننده سلامت جسمی و روحی و رفاه اجتماعی آنها باشد، از ضروریات است. در همین راستا به همت مرکز بهداشت، درمان و مشاوره دانشگاه و با همکاری مدیریت امور دانشجویی، کارگاه آموزشی مهارت‌های بین فردی (نحوه برخورد سرپرستان با دانشجویان) ویژه سرپرستان خوابگاه‌های توسط آقای پوررحیمی روانشناس و مشاور عضو سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور در محل آمفی فرزانگان برگزار گردید.

در ابتدای کارگاه، جناب آقای دکتر شکری معاون محترم دانشجویی و جناب آقای دکتر میراب بالو مدیر محترم امور دانشجویی با حضور در کارگاه از برگزاری چنین کارگاه‌هایی جهت توانمندسازی هر چه بیشتر سرپرستان خوابگاه‌های دانشجویی ابراز خرسندی نمودند. هدف از برگزاری این کارگاه آشنایی و توانمندسازی کارشناسان و افزایش مهارت ارتباط مؤثر و مناسب با دانشجویان بود. در این کارگاه جناب آقای پوررحیمی ضمن تشکر از زحمات مسئولین و سرپرستان خوابگاه های دانشجویی از آن ها به عنوان بازوهای اجرایی معاونت دانشجویی یاد کرده و به ضرورت توجه سرپرستان سراهای دانشجویی و نقش اساسی آنها در تأمین بهداشت روان دانشجویان اشاره نمود. در ادامه کارگاه جناب آقای پوررحیمی به بیان وظایف سرپرست خوابگاه‌های دانشجویی و معیارهای صلاحیت سرپرستان پرداختند و در ادامه با شرح برنامه عملیاتی سرپرستان خوابگاه‌ها، به بیان انواع مهارت‌های مؤثر در روابط بین فردی پرداختند.

کارگاه آموزش رایانه کار

کارگاه آموزش رایانه کار با تدریس سرکار خانم مهندس صفایی نیا به منظور آموزش سامانه‌های دانشجویی با حضور سرپرستان خوابگاه‌های دانشجویی در تاریخ 1401/11/25 در محل سالن فرزانگان برگزار گردید.

 

 

برگزاري سه کارگاه آموزشي ويژه سرپرستان خوابگاه‌هاي دانشجويي دانشگاه ايلام