شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها

همایش بین‌المللی در مسیر کشاورزی دانش بنیان در دانشگاه ایلام برگزار گردید

اولین همایش بین‌المللی در مسیر کشاورزی دانش بنیان با حضور دکتر عباسی معاون اقتصادی استانداری ایلام، دکتر علی‌محمدی رئیس دانشگاه ایلام، آقای مالک الدری نماینده دولت عراق و  جمع زیادی از تجار عراقی صبح دیروز در محل سالن آیت الله حیدری برگزار گردید.

  به گزارش روابط عمومی، دکتر شهریار عباسی معاون اقتصادی استانداری ایلام در این مراسم با اشاره به ضرورت بهره‌گیری از شرکت‌های دانش بنیان در زمینه تولیدات کشاورزی، اظهار داشت: استفاده از کشت فراسرزمینی و تکمیل زنجیره‌های تولید از مؤلفه‌های رشد اقتصادی است، که از سوی مسئولان استان ایلام به طور جدی پیگیری می‌شود.

دکتر عباسی افزود: ورود شرکت‌های دانش‌بنیان در همه عرصه‌ها و به ویژه در بخش کشاورزی، باعث افزایش بهره‌وری تولید شده است و باید این شرکت‌ها در تکمیل زنجیره تولید و فناوری‌های دانش‌بنیان در زیربخش‌های کاشت، داشت و بازاریابی فعال شوند.

معاون اقتصادی استانداری ایلام یادآور شد: ایجاد تحول در زراعت، تسطیح اراضی، استفاده از بذر اصلاح شده، اصلاح الگوی کشت، آنالیز خاک و املاح آن، روش‌های آبیاری نوین، مبارزه بیولوژیکی با آفات، سردخانه‌های مدرن، صنایع تبدیلی و تکمیلی و کاهش ضایعات نیازمند ورود شرکت‌های دانش‌بنیان و فناورانه است.

 در ادامه دکتر علی‌محمدی رئیس دانشگاه ایلام با بیان اینکه کشاورزی در طول تاریخ مهم‌ترین منبع تولید مواد غذایی بوده است و همه ملل به سمت کشاورزی گرایش داشته‌اند، گفت: کشاورزی در همه ادیان الهی به عنوان امری مقدس شناخته می‌شود و بیشتر پیامبران الهی و اهل بیت علیهم‌السلام  از طریق کشاورزی امرار معاش کرده‌اند.

رئیس دانشگاه ایلام با اشاره به اهمیت کشاورزی در آیات قرآن کریم و روایات اسلامی، اظهار داشت: خداوند خودش را زارع خطاب می‌کند، چنانکه در آیات 63 و 64 سوره واقعه آمده است: «أَفَرَأَیْتُمْ ما تَحْرُثُونَ، أَ أَنْتُمْ تَزْرَعُونَهُ أَمْ نَحْنُ الزَّارِعُونَ» «آیا آنچه را کشت مى‌کنید، دیده‌اید؟ آیا شما آن را مى‌رویانید یا ما رویاننده‌ایم؟».

دکتر علی‌محمدی، افزود: کشاورزان در لسان امام صادق علیه‌السلام به گنج‌های جامعه تعبیر شده‌اند، چنانچه حضرت فرموده است: «کشاورزان گنج‌هاى مردمند، بذر پاکیزه‌اى را مى ‌کارند، که خداوند عزّ و جلّ آن را برآورده است. مقام آنان در روز قیامت از همگان بهتر و قرب و منزلتشان از همه بیشتر است و «مبارک» خوانده مى‌شوند».

 رئیس دانشگاه ایلام تصریح کرد: استقلال یک کشور منوط به استقلال آن کشور در حوزه کشاورزی است.

دکتر علی‌محمدی با اشاره به رشد جمعیت و دو برابر شدن نیاز انسان در سال‌های آینده به مواد غذایی در حوزه کشاورزی، یادآور شد: حوزه کشاورزی با چالش تغییرات اقلیمی و خشکسالی‌های متمادی و ناپایداری منابع سه گانه کشاورزی (آب، خاک و انرژی) روبروست، که در این میان چالش آب جدی تر است.

رئیس دانشگاه، تأکید کرد:  توسعه‌ی فناوری‌های جدید در راستای افزایش بهره‌وری و استفاده بهینه از منابع آبی امری ضروری و لازم است و لذا باید با سمت توسعه سیستم آبیاری تحت فشار و هوشمندسازی فرایند کاشت، داشت و برداشت؛ پیش برویم.

در ادامه مراسم مالک الدرعی (ابوباقر) نماینده کشور عراق در همایش بین‌المللی در مسیر کشاورزی دانش بنیان با بیان اینکه اشتراکات ایران و عراق در همه زمینه‌ها عمیق است، گفت: دانش و فناوری ایران بهترین فرصت برای شکوفایی و رونق کشاورزی در عراق است.

مالک الدرعی با تأکید بر اینکه باید استفاده بهینه از آب و خاک در دستور کار مسئولان ایرانی و عراقی باشد، گفت: تقاضا داریم ایران تجارب و فناوری علم کشاورزی خود را در اختیار کشاورزان عراقی قرار دهد و ما از همکاری ایرانی‌ها استقبال می‌کنیم.

وی ادامه داد: کشاورزان، تجار و فعالان عراق برای رشد و ترقی حوزه کشاورزی کشور به تمامی امکانات فناورانه ایرانی‌ها نیاز دارند.

مالک الدرعی یادآور شد: حضور کشاورزان ایرانی ساکن در برخی نقاط عراق نقطه عطفی در بخش کشاورزی عراق است و موجب رشد این حوزه شده‌اند و تجارب خود را در اختیار کشاورزان عراقی قرار داده‌اند.

نماینده کشور عراق در همایش بین‌المللی در مسیر کشاورزی دانش بنیان از حضور بنیاد برکت در عراق و فعالیت‌های این بنیاد در حوزه‌های مختلف تشکر کرد و افزود: حضور بنیاد برکت در عراق و ایجاد طرح‌های کشاورزی در این کشور ارزشمند است.

وی با بیان اینکه این نشست باید یک نقطه آغاز برای ارتباطات کشاورزی ایران و عراق است، افزود: دنیا هم‌اکنون از تنش و کاهش منابع آبی، افزایش جمعیت و نبود امنیت غذایی رنج می‌برد و برای کاهش این چالش‌ها در منطقه ایران و عراق در حوزه کشاورزی نوین و مدیریت درست آب و خاک باید ارتباط و مراوده بیشتری با هم داشته باشند.

همايش بين‌المللي در مسير کشاورزي دانش بنيان در دانشگاه ايلام برگزار گرديد همايش بين‌المللي در مسير کشاورزي دانش بنيان در دانشگاه ايلام برگزار گرديد همايش بين‌المللي در مسير کشاورزي دانش بنيان در دانشگاه ايلام برگزار گرديد همايش بين‌المللي در مسير کشاورزي دانش بنيان در دانشگاه ايلام برگزار گرديد همايش بين‌المللي در مسير کشاورزي دانش بنيان در دانشگاه ايلام برگزار گرديد همايش بين‌المللي در مسير کشاورزي دانش بنيان در دانشگاه ايلام برگزار گرديد همايش بين‌المللي در مسير کشاورزي دانش بنيان در دانشگاه ايلام برگزار گرديد همايش بين‌المللي در مسير کشاورزي دانش بنيان در دانشگاه ايلام برگزار گرديد همايش بين‌المللي در مسير کشاورزي دانش بنيان در دانشگاه ايلام برگزار گرديد همايش بين‌المللي در مسير کشاورزي دانش بنيان در دانشگاه ايلام برگزار گرديد همايش بين‌المللي در مسير کشاورزي دانش بنيان در دانشگاه ايلام برگزار گرديد