شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها

سه شنبه های کتاب دانشگاه ایلام (معرفی کتب تألیفی و ترجمه ای اعضای هیأت علمی دانشگاه ایلام)

عنوان کتاب: ژرف کاوی داستان‌های قرآن کریم (از منظر تحلیل روایت، تحلیل گفتمان و زبان شناسی)
مؤلف: دکتر پیمان صالحی دانشیار گروه آموزشی ادبیات عرب دانشگاه ایلام

کتاب ژرف کاوی داستان‌های قرآن کریم (از منظر تحلیل روایت، تحلیل گفتمان و زبان شناسی) تألیف  دکتر پیمان صالحی دانشیار گروه آموزشی ادبیات عرب دانشگاه ایلام، در 361 صفحه و سه صفحه توسط انتشارات دانشگاه ایلام منتشر شده است.

  در خصوص داستان‌های قرآن‌ کریم، ذکر دو نکته ضروری است: اول اینکه این داستان‌ها، روایتی حقیقی هستند، که خداوند آن را برای اهداف معینی، نقل می‌کند. از جمله: عبرت دهی از گذشتگان، تبیین پایه‌های دعوت پیامبر (ص) و بیان اصول و احکام دین مبین اسلام، تثبیت قلب پیامبر (ص) و پیروان آن حضرت، هوشیاری و بشارت و تصدیق پیامبران گذشته. دوم اینکه داستان‌های قرآنی، تصویردار هستند و تصویرپردازی در مقایسه با وصف روایت، بیشترین تأثیر را بر مخاطب دارد. تصویرپردازی در داستان‌های قرآنی، دارای خصوصیاتی است، از جمله اینکه: قرآن‌ کریم، تمام صحنه‌ها را با ابعاد کامل آن، نقل می‌کند؛ ولی نه در یک صحنه بلکه آن را در چندین صحنه به نمایش می‌گذارد. یکی دیگر از خصوصیات تصویرپردازی داستان در قرآن کریم، مشارکت مخاطب در تکمیل تصاویر، با قدرت خیال است. از دیگر ویژگی‌های تصویرپردازی داستان‌های قرآن کریم، حقیقی بودن حوادث آن‌هاست،هر چند که با ایجاز، بیان شده‌اند.

می‌توان صرفاً به قصه گوش سپرد و از شنیدن آن لذت برد و تجربه اندوخت. می‌توان در قصه دقیق شد و چند و چون شکل‌گیری آن را دریافت. انتخاب با مخاطب است و شاید ارجحیتی هم نتوان قائل شد؛ اما بدون شک، توجه به ساختار قصه‌ها و دقیق شدن بر چگونگی خلق آن‌ها، به مخاطب کمک می‌کند تا ناگفته‌ها را مجسم کند، گفته‌ها را بهتر دریابد و با قصه، ارتباطی صمیمانه‌تر برقرار سازد. بدین منظور برای شناخت بهتر قصه‌های قرآن‌ کریم و درک مفاهیم متعالی آن‌ها، کتاب حاضر در سه فصل، به ژرف‌کاوی داستان‌های قرآنی پرداخته است.

روش کار به این صورت است، که در ابتدای هر نظریه یا الگو، مقدمه‌ای به همراه ضرورت تحقیق و سؤالات آن مطرح شده است. در ادامه، چارچوب نظری بحث، بیان شده و در بحث اصلی با استناد به آیات مربوط به هر قصه، که آن نظریه یا الگو قابلیت تطبیق با آن را داشته، بررسی و تحلیل صورت گرفته است و برای برداشت دقیق‌‌تر از مفاهیم مندرج در قصه‌های قرآن کریم، هر جایی که ضرورت اقتضا نموده از تفاسیر معتبر، بهره گرفته شده است.   

 

سه‌شنبه هر  هفته، ما را با معرفی کتب منتشر شده اعضای هیأت علمی دانشگاه ایلام همراهی کنید.
  

روابط عمومی دانشگاه ایلام

 

سه شنبه هاي کتاب دانشگاه ايلام (معرفي کتب تأليفي و ترجمه اي اعضاي هيأت علمي دانشگاه ايلام) سه شنبه هاي کتاب دانشگاه ايلام (معرفي کتب تأليفي و ترجمه اي اعضاي هيأت علمي دانشگاه ايلام)