شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها

معرفی پروژه‌های تحقیقاتی دانشگاه ایلام (10)

عنوان طرح پژوهشی: «ارزیابی میزان موفقیت طرح‌های مبارزه با موخور (loranthus europaeus) در جنگل‌های استان ایلام و پیشنهاد مناسب‌ترین روش‌های مبارزه با آنها»

مجری طرح: دکتر جواد میرزایی دانشیار دانشگاه ایلام

طرح پژوهشی: «ارزیابی میزان موفقیت طرح‌های مبارزه با موخور (loranthus europaeus) در جنگل‌های استان ایلام و پیشنهاد مناسب‌ترین روش‌های مبارزه با آنها»، در 90 صفحه و چهار فصل؛ توسط دکتر جواد میرزایی دانشیار گروه آموزشی علوم جنگل دانشگاه ایلام تدوین شده است.

 

  گونه «موخور» یکی از گیاهان نیمه انگل وابسته به درختان می‌باشد، که با جذب آب و عناصر غذایی از گیاهان میزبان، سبب ضعف و خشکیدگی آنها می‌گردد. بر این اساس طرح‌هایی برای مبارزه با این گیاه نیمه‌انگلی، توسط اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام انجام شده است. به منظور ارزیابی میزان موفقیت این طر‌ح‌ها، مطالعه حاضر در سطح کل استان انجام گرفت و نتایج و پیشنهادت کاربردی ارائه شد.

بدین منظور تعداد 11 رویشگاه «گاوز و مله گون»، «مله پنجاب»، «دالاب»، «قلاجه»، «بانکول»، «سیروان»، «مهر ملکشاهی»، «کبیرکوه»، «رنوی ایوان» و «شنه چیر» در استان ایلام انتخاب شد. گونه‌های درختی موجود در رویشگاه‌ها بلوط، بادام و کیکم بودند. آماربرداری به روش ترانسکت انجام گرفت.

در تمام رویشگاه‌های مورد مطالعه در مناطقی، که عملیات مبارزه با «موخور» در آن‌ها صورت نگرفته بود، آماربرداری  انجام گرفت. سپس در دور رویشگاه «بانکول» و «مانشت»، علاوه بر مناطق آلوده به «موخور»،  در مناطق مجاور، که عملیات مبارزه با «موخور» در آن‌ها صورت گرفته بود، به تعداد مساوی «پلات» به منظور مقایسه و ارزیابی میزان موفقیت طرح‌های مبارزه با «موخور» در مناطق مورد مطالعه، برداشت شد.

نتایج مستخرج از نظرات کارشناسان نشان داد، که بهترین روش مبارزه با «موخور» در استان ایلام، روش مکانیکی و استفاده از تیمارهای گل و چسب، بعد از عملیات قطع می‌باشد. بهترین فصل مبارزه نیز اوایل بهار می‌باشد. معیار انتخاب مناطق برای مبارزه، مناطقی با درصد آلودگی بیشتر، تنوع زیستی بالاتر، مناطق حفاظت شده و جنگل‌ها دانه‌زاد، غنی رو به شمال در استان ایلام می‌باشند. همچنین 40 درصد از کارشناسان اعتقاد داشتند، عملیات مبارزه با «موخور» در استان ایلام، 60 الی 80 درصد، موفقیت آمیز بوده است. 40 درصد دیگر از کارشناسان میزان موفقیت را بین 40 الی60 درصد دانستند و 20 درصد نیز بیان کردند، میزان موفقیت 20 تا 40 درصد بوده است.

 

چهارشنبه هر  هفته، ما را با معرفی پروژه‌های تحقیقاتی اعضای هیأت علمی دانشگاه ایلام همراهی کنید.

 

روابط عمومی دانشگاه ایلام
معرفي پروژه‌هاي تحقيقاتي دانشگاه ايلام (10) معرفي پروژه‌هاي تحقيقاتي دانشگاه ايلام (10)